האש והחמצן – ניסוי ומשחק משימות

שריפת יער. צילום: ניר הר, ארכיון הצילומים של קק"ל
מהם מאפייני האש, מהם הגורמים לשריפות ואיזה נזק גורמת השריפה לחורש וליער?

מטרות הפעילות

  • היכרות עם מאפייני האש.
  • לימוד הגורמים לשריפות.
  • הבנת הנזק שנגרם לחורש וליער בעקבות השריפה.

קבוצת הגיל: כיתות ד'-ו'
הזמן: כשעה
המקום: בכיתה או בחוץ

עזרים

  • נר
  • צנצנת זכוכית עם מכסה אוטם
  • "חבילה עוברת"
  • כרטיסי משימות
  • שלושה סלים למיון חומרים: חומר דלק, חומר דליק, חומר לא דליק
    כרטיסיות עם החומרים המאוירים או שמם בלבד
  • לוחות/פלקטים עם משימות לשניצל בורשט (ראו רעיונות למשימות למטה)
  • תמונות של נזקי השריפה לאדם, לקרקע, לחי ולצומח.

סל מונחים

חמצן, חומר דלק, חומר דליק, בערה, יער

מהלך הפעילות

פתיח: ניסוי הנר בצנצנת האטומה

הראו לתלמידים נר שנמצא בתוך צנצנת. הדליקו את הנר והציעו לתלמידים לנחש כעבור כמה זמן הוא יכבה מרגע שתסגרו את הצנצנת. רשמו את הניחושים של התלמידים.

בצעו את הניסוי והסבירו: אין אש ללא חמצן. בתוך צנצנת אטומה הנר כבה במהירות, כי האש מכלה את החמצן.

קשרו את הניסוי לתנאים הנחוצים להצתת שריפות יער.

 

שניצל בורשט:

הכינו מראש פלקטים עם משימות (שאלות, חידות, תפזורת, מדרשי תמונה, להוציא כמה שיותר מילים מהמילה... וכו’). בכל תחנה הניחו פלקט.

חלקו את התלמידים לקבוצות. על כל קבוצה למלא את המשימה בזמן קצוב ולעבור לתחנה הבאה ולמשימה הבאה וכך הלאה. נציג הקבוצה רושם את התוצאות על דף נפרד (בראש הדף – מספר הלוח/המשימה). בזמן ביצוע המשימה, בדקו את הדפים שהוחזרו מהמשימה הקודמת ותנו ניקוד בהתאם להצלחה בביצוע המשימה. בסוף הפעילות סכמו את לוח התוצאות והכריזו על הקבוצה המנצחת.

אפשר להכין דפי בקרה (עם תשובות), כדי שכל קבוצה תבדוק את התשובות הנכונות לעצמה או לקבוצה אחרת, תסמן את התשובות הנכונות ותדווח למורה/למדריך.

שריפה ביער עמינדב. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

דוגמה להנחיות: "שניצל בורשט" על שריפת יערות

ה"שניצל בורשט" הוא משחק שכולל ארבע משימות בנושא שריפת יערות. עליכם לבצע את כל ארבע המשימות בעבודה קבוצתית. הקדישו 10 דקות לכל משימה. בתום 10 הדקות יישמע צלצול ותעברו לתחנה הבאה... עד שתסיימו לעבוד על כל המשימות.
בידיכם דפים. רשמו עליהם את הפתרונות.
בסיום המשחק תקבלו דפי בקרה (עם התשובות) לכל המשימות. עליכם לבדוק את התשובות של אחת מהקבוצות האחרות. סמנו את התשובות הנכונות ודווחו למורה.