בואו נגן על היער – קטעי קריאה ודיון

בואו נגן על היער

הכרמל, חמש שנים לאחר השריפה. צילום: אנצו גוש, ארכיון הצילומים של קק"ל
מהו יחס האדם לצמחים בתרבויות שונות, איך משפיעות השריפות על המערכת האקולוגית ואיך אנחנו יכולים לתרום לפתרון הבעיה?

מטרות הפעילות

  • היכרות יחס האדם לצמחים בתרבויות שונות.
  • הבנת השפעת השריפות על המערכת האקולוגית.
  • הכרת המפגעים ביערות, ביניהם כריתת עצים ושריפות.
  • העלאת המודעות ליכולתנו לתרום לפתרון הבעיה.
קבוצת הגיל: כיתות ז'-ט'
הזמן: כשעה
המקום: בכיתה ובחוץ

עזרים

סל מונחים

חורש, יער, מערכת אקולוגית, שיקום יער, מניעת שריפות

מהלך הפעילות

פתיח: תועלת העץ לאדם

קראו קטעי קריאה הממחישים את תועלת העצים לאדם ("תפילת האילן", "עצים עצים" מתוך החוברת "אמץ עץ", "העץ הנדיב").

שאלו את המשתתפים: מדוע חשוב לשמור על היערות? כיצד הם תורמים לסביבה? (התחממות כדור הארץ, ייצוב קרקע, מניעת סחף, ספקי חמצן, ועוד.)

ערכו רשימה על הלוח והוסיפו מידע משלכם.

שאלו: אילו נזקים סביבתיים נגרמים כתוצאה משריפת יער? (השמדת העצים והמערכת האקולוגית, פליטת פחמן דו חמצני לאטמוספרה וכדומה.)

שלב 1: שיקום לאחר שריפה

חלקו את המשתתפים לחוליות ותנו לכל אחת מהן הגדרה של תהליך שיקום.

הציגו תמונת מצב: אתם יערני קק"ל, העומדים בפני הכרמל השרוף בינואר 2011. כיצד תתחילו בשיקום היער? מה המניעים שינחו אתכם?

בקשו מכל חוליה לענות על השאלות בכתב על פי הכותרת שלה:

  • שיקום פעיל
  • לא מתערבים
  • נטיעות על פי הצורך


הזמינו נציג מכל חוליה אל הלוח והנחו דיון שבו כל נציג יתמוך בשיטת שיקום אחרת. לאחר מספר דקות עצרו את הדיון וספרו על התהליך הנכון של שיקום יער שננקט היום.

הגדרות:

  • שיקום פעיל – נטיעות מיידיות בכל השטח השרוף.
  • לא מתערבים – מניחים ליער להתחדש מעצמו.
  • נוטעים בחלקים מסוימים של היער ולא נוגעים בחלקים אחרים.

* לרוב גישת קק"ל משלבת בין גישות 2 ו-3.

שלב 2: השורה התחתונה

הציגו תמונה של שיקום טבעי של יער לאחר שריפה. סכמו והסבירו: עדיף למנוע את שריפות היער ולהיצמד לכללי ההתנהגות הנכונים כדי לשמור על היערות ולשמר את התועלת הסביבתית, הנופית והתרבותית שלהם. אם בכל זאת אירעה שריפה, יש לשקם את היער בשום שכל ולהימנע מהתערבות יתר במערכת האקולוגית, היודעת לשקם את עצמה.

נרקיסים ראשונים לאחר השריפה בכרמל. צילום: אייל ברטוב