הכנות:
עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד:עַל הַתּוֹרָהוְעַל הָעֲבוֹדָהוְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים
נכתוב או נקרין את המשפט המפורסם המיוחס לשמעון הצדיק, מתוך מסכת אבות (פרק א, משנה ב).
נספר בקצרה: שמעון הצדיק היה מאחרוני אנשי הכנסת הגדולה – המוסד העליון של החברה היהודית בארץ בתחילת תקופת בית שני. הוא היה כהן גדול ומנהיג האומה במאה השלישית לפני הספירה, והראשון מבין חכמינוזכרונם לברכה (חז"ל) שמוכר בשמו.
נשאל: האם המשפט הזה הוא משפט יהודי? או שיכול להיות שהוא משפט פילוסופי רחב, שיכול להתאים גם להגדרת היסודות המוסריים הכלליים של העולם?
נזמין את המודרכים לנסות להציע פירושים שונים למשמעות היסודות של העולם כפי שהציע שמעון הצדיק – תורה, עבודה וגמילות חסדים.
נסכם ונציע פרשנויות אפשריות:
*גמיִִלוּת חסדים היא מעשה שנעשה בעבור הזולת, מתוך אהבה, רחמים או נדיבוּת לב – שלא למען תמורה ושלא מתוך כפייה.
נכתוב או נקריא משפט יהודי מפורסם נוסף: "...כל המקיים נפש אחת... כאיל קיים עולם מלא" (מתוך מסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה).
נקשר: אם העולם עומד על שלושה דברים, וכל אדם הוא עולם ומלואו, כדאי שנבדוק על מה עומד עולמו של כל אחד מאיתנו. נחלק פתקים משולשים לכל מודרך, ונבקש מכל אחד לקחת כמה דקות למחשבה, ולכתוב ליד כל אחד מקודקודי המשולש את היסודות שהעולם הפרטי שלו עומד עליהם. אין צורך לרשום שמות על המשולשים, עדיף להשאיר אותם אנונימיים בשלב זה של הפעילות.
לדוגמה: לפי אחת מהפרשנויות שהצענו, העקרונות של שמעון הצדיק יכולים להתאים למישהו שהדברים החשובים לו ביותר בחיים הם ללמוד (תורה), להתנדב (גמילות חסדים) ולהצליח מקצועית (עבודה).
ניתן דוגמאות. הדברים שתכתבו בקודקודי המשולש יכולים להיות:
עם תום הזמן נבקש מהמודרכים להניח את המשולשים שלהם במרכז. נקציב כמה דקות להתבוננות במה שכולם כתבו. כעת, נזמין מתנדב או מתנדבים, שהמשימה שלהם תהיה לצרף את המשולשים לזוגות: לקחת זוגות של משולשים שנראים הכי שונים זה מזה ולחבר אותם יחד. נעודד את המתנדב להתייעץ עם כלל הקבוצה ולשתף אותה בהחלטה מה מתאים למה.
כדי לחבר זוג משולשים יניח אותם המתנדב זה על גבי זה, כך שייווצר מגן דוד.
כעת, נבקש מהמודרכים להתחלק לזוגות על פי מגיני הדוד שנוצרו, כל זוג ליד מגן הדוד שלו.
נקדיש מספר דקות לשיחה של הזוגות זה עם זה – כל אחד ישאל את השני שאלה על דבר אחד שרשום במשולש שלו.
נשאל וננהל דיון:
נעודד את הזוגות לשתף בחוויה שלהם.
נספר שמגן דוד הוא, בין היתר, סמל של אחדות ושל חיבור בין ניגודים.נקרין את המצגת ונסביר על המשמעויות וההיסטוריה של מגן דוד.
נזמין כל זוג מודרכים להדביק את מגן הדוד שלו במרכז דף לבן שעליו פסים, ולרשום על הפסים בעט או בטוש כחול כמה שיותר ניגודים שנפגשים ומתחברים או שיכולים להיפגש במדינת ישראל.
או: נכתוב על הלוח יחד עם הקבוצה כמה שיותר ניגודים שנפגשים ומתחברים או שיכולים להיפגש במדינת ישראל.
נספר: בה' באייר תש"ח נפגשו בחדר אחד כל הניגודים הכי רחוקים שאפשר לדמיין: חילוניים ודתיים, קפיטליסטים וסוציאליסטים, נשים וגברים, רבנים וגנרלים. בזכות העובדה שהם הצליחו לראות זה את זה ולקבל זה את זה, קרה הנס שהודות לו אנחנו יושבים כאן היום במדינת ישראל.
נסכם: היכולת שלנו לבנות מחדש את עולמנו ואת העתיד שלנו בארץ מתחילה בבנייה של עצמנו כחברה. בנייה כזו יכולה לקרות רק מתוך ההיכרות שלנו זה עם זה, וההבנה שלנו מה הם הצרכים והחולשות של הזולת. אם נחזור לתחילת הפעילות וניזכר במשנה של שמעון הצדיק – גמילות החסדים היא הקודקוד הראשון במשולש שהתחלנו לבנות מחדש.
חשוב שנזכור שכעומק השבר של שבעה באוקטובר כך גודל הפלא שהתרחש, כשכל כך הרבה אנשים הביטו אל מי שלידם ושאלו – איך אני יכול לעזור?
נזמין את הקבוצה להצטלם בתמונה קבוצתית שבה היא יוצרת צורת מגן דוד מחברי הקבוצה. ראו דוגמה בתמונה.
אפשרויות הרחבה:
בהתאם לקשב של הקבוצה נקרין כתבה על אודות מעשה גבורה שהתרחש בעקבות אירועי שבעה באוקטובר.
נכין ביחד לוחות חיזוק והשראה לחיילים, למפונים, למשפחות השכולות, לפצועים, למשפחות החטופים. ראו דוגמה בתמונה.
נחשוב על התנדבות כיתתית או קבוצתית שיכולה לסייע למישהו שזקוק לתמיכה.
נשמיע או נקריא אחד מהשירים הבאים וננהל דיון על מילותיו:
שיר בבוקר בבוקר»מילים: אמיר גלבוע, לחן: גידי קורן
כל אחד מאיתנו הוא מגן דוד»סרטם של זאב ושיר ברקן
הכי ישראלי»מילים ולחן: עמרי גליקמן
הוליווד»מילים: ג׳ימבו ג׳יי, רועי דורון ואוריה ויצטום, לחן: ג׳ימבו ג׳יי ורועי דורון
במקום בו אני גר»מילים: ג׳ימבו ג׳יי, אורית טשומה ואברהם לגסה, לחן: רועי דורון וג׳ימבו ג׳יי