ביקור באנדרטה לזכר הטייס דני שטהל

  • רמת קושי:

    בסיסית
  • עונה מומלצת:

    כל השנה
  • אורך המסלול:

    1 ק"מ
  • לפי אזור:

    דרום מישור החוף הדרומי
  • משך המסלול:

    1-2 שעות
  • עומס:

    עומס קל
ביקור באנדרטה לזכר הטייס דני שטהל
דני שטהל אוחז בהגאים. צילום: באדיבות משפחת שטהל
  • סוג המסלול

בחורף האחרון פרסמנו כתבה על שלולית שפיר ועל האנדרטה לזכר הטייס אברהם דן שטהל, שנהרג בהתרסקות מטוסו ליד השלולית. צוות עבודה שבו השתתפו ישראל זיסק, יוסי שטאל, יובל נבו ומושקו רום, מביא את הסיפור המלא.

לסיפורו של הטייס דני שטהל התוודעתי לפני כמה שנים, בעקבות עניין שגיליתי בחוות דגנים, חווה חקלאית שפעלה בשנות החמישים. החווה פסקה מלפעול ועל אדמותיה נבנו מרכז שפירא, בית ספר שפיר ואחוזת אתרוג. שם החווה הונצח בנחל דגנים, המנקז את בקעת שפיר.
מידע רב שאבתי מיומן הזכרונות של יעקב נחליאלי, שכיהן בעבר כמזכיר וכגזבר של החווה. תוך כדי עלעול ביומן, גיליתי בו את שתי השורות האלה: "אווירון של חיל האוויר נפל בזמן אימונים בחלק הצפוני ליד המוסך [של חוות דגנים] לתוך הוואדי העובר בינינו למושב שפיר. טייסו נהרג".
"זקני שפיר" זוכרים היטב את התרסקות המטוס בנחל לכיש, אך אינם יודעים דבר מעבר לכך, אפילו לא את שמו של הטייס. החלטתי לרדת לעומק העניין ושיתפתי בכך את מושקו רום, רכז תיירות ושטחים פתוחים במועצה האזורית שפיר ואת יובל נבו מקיבוץ עין צורים – שניהם חובבי חידות היסטוריות. גילוי קורות חייו של דני, שנעלמו מתודעת הציבור ואף מעיני משפחתו, הוא חלק ממאמץ שאני וחבריי מובילים כדי להנציח אנשים שפעלו לתקומת ישראל, אך נשכחו.

בעקבות המטוס

לאט לאט חיברנו פיסות מידע. הבנו שהמטוס נפל בשנת 1956 ואחר כך נודע לנו שמדובר במטוס מדגם "מוסקיטו". מצוידים בידע הזה, איתרנו באינטרנט באתר "מרקיע שחקים - היסטוריה תעופתית בישראל" את תיאור התאונה. אבינועם מיסניקוב מספר שם שב-15 באפריל 1956, יצא מטוס מוסקיטו 2130 של טייסת "העמק" מרמת דוד לטיסת אימונים וניווט בגובה נמוך.
באחד התמרונים, באזור שבין מושב שפיר לקיבוץ עין צורים, הסתחרר מטוסו של סגן דן שטהל ז"ל. המטוס התרסק והטייס נהרג.
עכשיו כבר ידענו מיהו הטייס. באתר "יזכור" של משרד הבטחון מצאנו מידע מועט על הטייס, בזו הלשון: "אברהם דן שטהל, בן מנחם משה ופינקל, נולד ביום י"ג בתשרי תרצ"ד (3.10.1933) בהולנד.
עלה לארץ בשנת 1948. גויס לצה"ל באוקטובר 1950 והגיע לדרגת סגן. נפל בשעת מילוי תפקידו ביום ד′ באייר תשט"ז (15.4.1956) והובא למנוחת עולמים בבית הקברות הצבאי בנתניה".

בעקבות דני שטהל

בירור נוסף העלה שבן דודו של דני שטהל, יוסי שטאל, מתגורר במרכז שפירא, לא הרחק ממקום התרסקות המטוס. הוא השתקע במקום כמה שנים מאוחר יותר וידע מעט מאוד על האירוע. יוסי סיפר לנו משהו מתולדות חייו: שמו המקורי היה אברהם, אך כשעלה לארץ הוסיף לעצמו את השם דן, משום שביקש לעצמו שם קצר. מאז נקרא דני.
אביו, מנחם משה, עסק במסחר ביהלומים. במלחמת העולם השנייה המשפחה התגלגלה ממקום למקום וניצלה. ייתכן שדני מצא מקלט במנזר. לאחר קום המדינה עלתה המשפחה ארצה והתיישבה בנתניה. האב המשיך לעסוק במסחר ביהלומים וייבא לארץ טרקטורים. דני עבר לקיבוץ משמר העמק, ובאוקטובר 1950 התגייס לצה"ל והתקבל לקורס טיס בחיל האוויר.
דני שירת בחיל האוויר בטייסת 109 ("העמק"), טייסת מטוסי מוסקיטו. לאחר השחרור החל לעבוד בענף היהלומנות בבלגיה, אך התגעגע מאוד לישראל ולחבריו, וחזר ארצה לטייסת שלו. הוא התאמן לקראת מטס חיל האוויר שנועד להיערך ביום העצמאות השמיני למדינת ישראל, אך מטוסו התרסק בטיסת אימון לקראת המטס ביום הזיכרון, יום אחד קודם למטס, והוא בן 23.
מוסקיטו, ובשמו המלא – דה הבילנד מוסקיטו – היה מטוס קרב בריטי, בעל שני מנועים, שנבנה בעיקרו מעץ לבוד. המטוס מילא תפקידים רבים במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצה, לסיור וצילום וכמטוס קרב. המטוס "שירת" בטייסת 109 עד שנת 1956. חיל האוויר הוציא את המטוס משירות בגלל תקלות רבות שאפיינו אותו. יתכן שאחת התקלות הביאה למותו של דני שטהל.

האנדרטה

יובל נבו ביקש להנציח את דני שטהל. צוות המשימה, שכלל גם את מושקו רום, יוסי שטאל ואנוכי, איתר את הגשרון בנחל לכיש, סמוך מאוד למקום נפילת המטוס. הפסל גרשון היימן מבאר טוביה התגייס למשימה ויצר אנדרטה פשוטה אבל בעלת נוכחות רבה. האנדרטה בנויה מ"אבן בר" המונחת על משטח בטון מוצנע באדמה. בראש האבן מוצב דגם של מטוס מוסקיטו, עשוי יציקת אלומיניום. בחזית האבן מוצב שלט הנצחה המספר על הטייס והתאונה.
חטיבת הביניים בבית הספר שפיר הסמוך, אימצה את האנדרטה ותלמידיה מקיימים לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל פעילות חינוכית הקשורה באישיותו ובקורות חייו של דני, כנציגו של דור שעבר את השואה והתגייס לצה"ל כדי להגן על מדינת ישראל הצעירה.

עוד בסביבה

ניתן לשלב את הביקור באנדרטה בסיור בשביל הגשר, מסלול מעגלי קצרצר באורך כ-400 מטרים, מסומן בכחול. השביל עובר בין עצי בוסתן ומגיע לגשר ההיסטורי הנטוי על נחל גוברין.
מקום מעניין אחר שכדאי להגיע אליו הוא מצפור שפיר, המעניק תצפית נאה על הסביבה. בחורף, מצווה להתעכב בשלולית החורף שפיר, שמהווה נקודת מוצא נוחה לביקור באנדרטה. על כל אלו תמצאו מידע בכתבה בחזרה לשלולית.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש צומת מלאכי (קסטינה)-אשקלון (כביש 3) ופונים דרומה בכביש הגישה לכיוון קיבוץ עין צורים, במקום שבו נמצאת תחנת הדלק פז. סמוך לפנייה (מימין), נמצאת רחבת החניה של שלולית חורף מועצה אזורית שפיר. אם השער סגור, חונים בתחנת הדלק, חוצים את כביש הגישה לקיבוץ ונכנסים לבריכה.
מעט ממערב לשלולית הוצבו שולחנות פיקניק. ממשיכים מערבה בשביל כבוש – במסע שאורכו כחצי קילומטר. לאחר שחולפים על פני אמפתיאטרון קטן, השביל מגיע סמוך לנחל לכיש, עולה מעט במעלהו ומגיע לאנדרטה לזכרו של הטייס אברהם דן שטהל.

מידע נוסף

מפה

מפת טיולים וסימון שבילים גוש דן וחוף פלשת (גיליון מס' 10)

נגישות

לאנדרטה מוביל שביל כבוש, אך הוא יהיה עביר לאנשים בעלי מוגבלויות רק בסיוע אדם נוסף. המסלולים בבריכת שפיר ובמצפור שפיר נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות.

קרדיטים
 
כתיבה: ישראל זיסק
צילומים: מושקו רום
מפה: מועצה אזורית שפיר
עיצוב מפה: כחל עיצובים
פורסם בתאריך: 26.6.2013
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת המסלול אל אנדרטת הטייס