דף שיח: האדם בעולם

לגעת בטבע באהבה. צבי ביער רמות. צילום: אלכס גייפמן. באדיבות עמותת רמות למען הסביבה
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

רציונל:

מהו תפקידנו בעולם? האם האדם הוא חיצוני לטבע או חלק ממנו? מהי בעצם משמעות העשייה שלנו ומה מותר לנו לעשות בטבע?

כוכב הים – סיפור עם

אדם שטייל לאורך חוף הים ראה ממרחק ילדה קטנה צועדת לאורך החוף.
הילדה התכופפה, הרימה דבר מה וזרקה אותו לים. הדבר עורר את סקרנותו, והוא צעד לעברה. כשהתקרב, ראה שהיא מרימה כוכב ים ומשליכה אותו לים.

הוא ניגש אליה ושאל: "מה את עושה, ילדונת?"
השיבה לו הילדה: "אני באה הנה בכל יום, צועדת הלוך ושוב על החוף, מרימה כוכבי ים רבים ככל האפשר ואז מחזירה אותם לים. אם לא אחזיר אותם לים, כוכבי הים יישארו על החול, שם הם אינם יכולים לקבל חמצן – וימותו.

וחוץ מזה, בכל יום, בשעות הערב המוקדמות, באים הנה אנשים ואוספים את כוכבי הים. הם לוקחים אותם הביתה ומבשלים אותם במים רותחים. לאחר מכן הם מוכרים את הצדפות לתיירים. אני לא רוצה שכוכבי הים ימותו.

נדהם, שאל אותה האיש, "אבל, ילדונת, האם אינך מבינה שזו בעיה? את רק ילדה קטנה, ואינך יכולה ללכת יותר מקילומטר וחצי בכל יום. כוכבי הים מתים על החופים בכל רחבי העולם. אין כל סיכוי שתוכלי להשפיע ולפתור את הבעיה האדירה הזו".
כוכב ים על החוף. צילום: pixabay

שאלות לדיון:

  • מהו תפקידו של האדם בעולם לפי הסיפור?
  • מדוע לדעתך בחר המחבר בדמות הילדה להצלת כוכבי הים?
  • מהו המסר המרכזי של הסיפור? האם אתם מסכימים איתו?

"מה חדש במדע" / מאיר אריאל

על פי מדעי הטבע
האדם כלול בטבע
אם כלול האדם בטבע –
כלולים כל מעשיו.

לכל מילות השיר, לחצו כאן»

שאלות לדיון:

  • במה שונה מעמדו של האדם בעולם בשיר מזה שבסיפור כוכב הים?
  • האם על פי העמדה המתוארת בשיר של מאיר אריאל הילדה הייתה צריכה להשליך את כוכבי הים למים?
  • מהי דעתך על העמדה שמציג השיר?

שמות כג/ י, יא

"שש שנים תזרע את ארצך ואספת את תבואתה, והשביעית תשמטנה ונטשתה, ואכלו אביוני עמך ויתרם תאכל חיית השדה. כן תעשה לכרמך ולזיתך".

"העולם באיזון: אקולוגיה ורוח האדם" / אל גור

בספרו "העולם באיזון: אקולוגיה ורוח האדם", כתב אל גור, מי שהיה אז סנטור בארה"ב, על קק"ל ועל נטיעות העצים. להלן שלושה משפטים מתוך הספר, בתרגום חופשי (עמ' 324):

"דוגמה לנטיעת עצים של תנועה שמשקמת קרקעות שהתדרדרו, ביחד עם מאמץ משותף של יהודים וציונים בישראל ובתפוצות העולם, היא הקרן הקימת לישראל, הנוטעת מיליוני עצים ויוצרת יערות חדשים".
"הנטיעות במדבריות והנטיעות באזורים פגועים של הקק"ל הן מסיפורי ההצלחה האקולוגיים הגדולים של זמננו. התנועה לנטיעת עצים של קק"ל היא מודל שיכול לשמש ארצות רבות ברחבי העולם".
דורות של ילדים יהודים אוספים כספים לנטיעת עצים לכבוד חבר או קרוב משפחה, ובתהליך החינוכי הם זוכים לקבל שיעור ישיר על הדינמיקה של שימור קרקע ומים, ובאופן עקיף - על אהבת הקרקע והארץ שלהם".

הספר "העולם באיזון: אקולוגיה ורוח האדם" פורסם ב-1992 בהוצאת פלנום, ניו יורק

שאלות לדיון:

  • מהי עמדתה של התורה לגבי ויסות ההשפעה וההתערבות של האדם בעולם לפי הפסוק?
  • מהי תפיסתה של קק"ל על ההתערבות של האדם בעולם?
  • מה בין העשייה של קק"ל לסיפור כוכבי הים?

נגד שמירת הטבע / עמוס עוז

אני לא אוהב את הביטוי "שמורת טבע". בכלל, עצם המילה "שמורה" אינה מקובלת עליי. אינני חושב שבאתי לעולם הזה כדי לשמור על איזה דבר. אינני חושב שהיחסים בין אדם לזולתו, או אדם למקומו או אדם למורשתו הם יחסים של שימור. לא נולדנו לתוך מוזיאון ותפקידנו אינו לצחצח את הזכוכיות המכסות על המוצגים, ולהוביל את ילדינו אחרינו על קצות אצבעותיהם כדי שיתפעלו ממה שיש. מותר לדעת בטבע, צריך לגעת בו, מותר גם לשנות. אך השאלה היא: איך? התשובה צריכה להיות: באהבה.

שאלות לדיון:

  • מהי עמדתו של עמוס עוז לגבי יחסי טבע-אדם?
  • מה המשותף לקטע זה ולסיפור כוכב הים?