יער חוף הכרמל

חניון ביערות הכרמל
יער חוף הכרמל מכסה את המורדות המערביים של הכרמל, בין כפר הנוער מאיר שפיה בדרום ונחל מערות בצפון. מדרונות היער, המשתרע על פני כ-10,000 דונם, משקיפים על הנוף המרהיב של מישור חוף הכרמל והים. זהו מקום נפלא לבילוי ולטיול בחיק הטבע, מרחב שבו עצי החורש משתלבים ביער הנטוע, עם מבחר גדול של חניונים, תצפיות מרהיבות, דרכי נוף, שבילי הליכה למטיילים ושבילי אופניים.

תעודת זהות

• איך להגיע

כביש רוחב, המסתעף מזרחה מכביש מס' 4 בדרכו ליישובים עופר וכרם מהר"ל, מחלק את היער לשני חלקים:

חלק צפוני – דרך נוף יער חוף כרמל, העבירה לכל רכב, היא ציר התנועה הראשי בחלק הצפוני של היער. הדרך מובילה את המטייל למצפה עופר, למסלולי טיול ברגל, לחניונים רבים ולמערך שבילי רכיבה באופניים (שבילי רון).

חלק דרומי – כביש הגישה למושב עופר הוא ציר התנועה הראשי בחלק הדרומי של היער. הכביש מוביל את המטייל לחניון הזיתים ולחניון כרמלים, לשביל השייטת ולדרך 4X4 המובילה לחורבת שמרי, לחורשת קסטנר ולמצפור עדנה רוג'רס.

• עלות כניסה

הכניסה ליער אינה כרוכה בתשלום.
  • מרחב-

צפון
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

גליל מערבי - כרמל
  • אתרים מיוחדים ביער-

מצפור המכתש, מצפור מיכל, אנדרטת מוטי שרון, מצפה עופר, קבר שיח' אמיר, חורבת שמרי, החורשה על שם קסטנר, מצפור עדנה רוג'רס.
  • חניוני נופש-

חניוני מצפה עופר, חניון השלוחה, חניון הצומת, חניון שבילי רון, חניון אתא טורק, חניון הזיתים, חניון כרמלים.
  • שבילי אופניים-

שבילי רון – מבחר גדול של שבילי אופניים המתאימים לרוכבים בכל הרמות.
  • אתרים מונגשים-

יש
  • סוג חניון-

חניונים מונגשים,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

מסלולי הליכה,מסלולי אופניים,מצפורים

הודעות למטיילים ביער חוף הכרמל

סגירת השירותים במגדל עופר
השירותים סגורים עד הודעה חדשה.

נוף ביער חוף הכרמל. צילום: פנינה לבנון

על היער

יער חוף הכרמל המשתרע על כ-10,000 דונם, שוכן בלב הכרמל, במדרונות המערביים של ההר. זהו אזור נפלא ובו יער נטע האדם משתלב בעצי חורש ים-תיכוני. באביב מתכסה השטח בפריחה ססגונית של שיחים, כגון לוטם מרווני, לוטם שעיר וקידה שעירה, אליהם מצטרפת הפריחה העונתית של רקפות, נוריות, סחלבים ועוד מיני צמחים רבים. קק"ל הכשירה ביער דרך נוף מרהיבה, שעוברת בין האתרים והחניונים המרכזיים. באזור שלא נפגע בשריפה הגדולה של דצמבר 2010 ונותר ירוק כשהיה.

תנאי האקלים באזור הכרמל הם אלה שהפכו אותו לחורש ים תיכוני סבוך. הקרבה לים, האקלים הממוזג והלחות הגבוהה יצרו חורש מפותח שמורכב מאלון מצוי, אלה ארצישראלית, חרוב מצוי ואלת המסטיק. למרגלות העצים התפתחה צמחייה צבעונית וריחנית של קידה שעירה, רתמה קוצנית, לוטם מרווני, לוטם שעיר, מרווה משולשת ואזוב מצוי (הזעתר). אליהם מצטרפת הפריחה העונתית של רקפות, נוריות, סחלבים ועוד מיני צמחים רבים.

מפנה הרכס הפונה אל הים גולש אל מישור החוף. המדרון נוצר בתהליך גיאולוגי שהתרחש לפני מאות אלפי שנים בתקופה שבה פני הים היו גבוהים יותר. גלי הים שהתנפצו אל הרכס מוטטו חלקים ממנו ויצרו נוף מצוקי ומדרונות תלולים. האזור מאופיין גם בטוף סלע בצבעים שונים של שחור, צהוב וירוק שניתן להבחין בהם כאשר נוסעים בדרך העפר מאזור החוף לכיוון כרם מהר"ל ולבקעת שי"ר.

סלעי הטוף הם תוצאה של התפרצויות געשיות שהתחוללו מתחת לפני הים. האפר הגעשי עלה מתוך המים וחזר ושקע לתוכם. מכיוון שסלעי הטוף רכים יחסית לסלעי הגיר של הכרמל, הם נסחפו במהירות על ידי מי הגשם ויצרו בקעות – כמו בקעת שי"ר ועמק מהר"ל.

חניון השלוחה. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

דרך נוף יער חוף כרמל

לדרך הנוף ניתן להגיע בשתי דרכים:
הראשונה – מכביש החוף הישן (כביש 4, בין סימני ק"מ 182-183) פונים מזרחה לכיוון מרכז מיר"ב, מרכז תרבות וספורט של יישובי חוף כרמל. לפני הכניסה למרכז פונים שמאלה, עולים בכביש ומתחברים עם דרך הנוף.
השנייה – מכביש החוף הישן (כביש 4, בין סימני ק"מ 182-183) פונים מזרחה בצומת עופר, אל כביש הגישה למושב כרם מהר"ל (כביש 7021). הכביש מנצל את התוואי שפרץ נחל מהר"ל ברכס הכרמל. נוסעים שני קילומטרים ולפני המושב פונים צפונה (שמאלה), על פי השלט המכוון לדרך הנוף (סימון ירוק). הדרך נוחה ומתאימה לכל רכב.

אתרים לאורך דרך הנוף

מצפור המכתש
לאחר הפנייה מכביש 7021, דרך העפר מטפסת במדרון ההר. המצפור פונה מערבה ונמצא משמאל לדרך. לאחר כ-750 מטר מסתעפת ממנה ימינה דרך עפר המובילה לשבילי רון – שבילים המיועדים לרוכבי אופניים.

מצפור מיכל
נמשיך עוד כ-800 מטר בדרך הנוף ונגיע לצומת. סטייה דרומה (שמאלה) של כ-200 מטר מובילה למצפור מיכל סיטון – פינה נחבאת המציעה שלושה ספסלים אינטימיים.

אנדרטת מוטי שרון
כ-600 מטר הלאה ממצפור מיכל נמצאת אנדרטת הטייס מוטי שרון, שנהרג בשנת 1988 בתאונת מסוק, כאשר ניסה להציב את אבן גבול מספר 51 בגבול ישראל-מצרים.

הדרך לאנדרטה משובשת ולכן מומלץ מאוד לצעוד ברגל, בעקבות "שביל ישראל". האנדרטה מציגה חלק ממדחף מסוק, המוצב על בסיס בדמות אבני הגבול המוצבות בגבול. האנדרטה, כמעט בקצה השלוחה, מציעה תצפית יפהפייה מזרחה.

למרגלות השלוחה נמצא המושב כרם מהר"ל, השוכן בתוך בקעה יפהפייה – בקעת שי"ר. רוב רכס הכרמל בנוי גיר, אך במקומה של הבקעה שכן בעבר הר געש שהתפרץ והעיף אבק וגרגרים השמיימה. הגרגרים הכבדים יחסית הצטברו קרוב ללוע ההר והתלכדו לסלע המכונה טוף. מכיוון שגרגרי הטוף אינם מלוכדים היטב, הם התבלו במהירות ובמקום נוצרה בקעה. הגיאולוגים קבעו שההתפרצויות הגעשיות התרחשו בראשית תקופת הקנומן (לפני כ-90 מיליון שנה), כאשר הכרמל נמצא ברובו מתחת לפני הים.

מול האנדרטה הציבו יערני קק"ל שולחן בודד בצל עץ אורן. השולחן צופה מערבה, לעבר חוף הכרמל והים, ומעניק ממד נוסף לתצפית ולפינה היפה הזו של הכרמל.

אנדרטת מוטי שרון. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

מצפה עופר
מהצומת בדרך נוף יער חוף הכרמל, שהובילה למצפור מיכל, פונים מערבה (שמאלה) למצפה עופר. הדרך זרועה חניונים: בחניון הגדול שבהם, השוכן בצל עצי אורן, יש שולחן נגיש לאנשים עם מוגבלות. חניון קטן נוסף בהמשך צופה על מערבו של הכרמל ועל חוף הים.

בהמשך דרך הנוף, כחצי קילומטר מערבה, נמצא חניון השלוחה, הנהנה מצל עצי אורן וגם מעצי זית קשישים ומרשימים. החניון מצויד במתקני שעשועים לילדים. מהחניון מסתעפת דרומה דרך המובילה לאזור המוקצה לתנועות הנוער ללינה ולמחנות הקיץ. כ-400 מטר הלאה בדרך הנוף מגיעים לחניון "הצומת".

מגדל תצפית אש עופר
כ-300 מטר מערבה מהחניון נמצא מגדל עופר. זהו מגדל תצפית אש שהוקם על ידי קק"ל בשנות ה-60 ומשמש את צופי האש המתריעים מפני שריפות. המצפור הוא אתר הוקרה ליהדות אוסטרליה. במקום יש חניון עם מתקני שעשועים ומתקן שירותים.
לתשומת לבכם: חל איסור לעלות על המגדל. המגדל נועד ליערני קק"ל ולצופי אש העולים עליו למטרת עבודה בלבד.

מהחניון מסתעפת דרומה דרך המובילה לאזור המוקצה לתנועות הנוער ללינה ולמחנות הקיץ.

כדי לצאת מיער חוף הכרמל נוסעים בחזרה ל"צומת" ופונים דרומה בכביש היורד למרכז התרבות והספורט מיר"ב ומשם לכביש 4, סמוך לחניון אתאטורק.

חניון שבילי רון
החניון הוא מוקד משיכה לטיולי אופניים ביער חוף כרמל. נוסעים כשני קילומטרים בכביש המוביל לכרם מהר"ל (כביש 7021), פונים צפונה (שמאלה) בדרך נוף כרמל, אחרי כ-750 מטר פונים ימינה על פי השילוט לחניון "שבילי רון", ונוסעים עוד כשני קילומטרים. הדרך מתאימה לכל רכב.

החניון מוקדש לזכרם של אל"מ (מיל') אביאל רון ושני ילדיו, עופר וענת, שנהרגו בשנת 2002 בפיגוע של מחבל מתאבד במסעדת "מצה" בחיפה. אביאל רון היה ממפתחי טנק המרכבה וזוכה פרס ביטחון ישראל לשנת תשנ"ב. בתפקידו האחרון ניהל את המרכז למיפוי ישראל (מפ"י).

בחניון מוצב שלט המתאר את שבילי האופניים. מגוון האפשרויות גדול ומתאים לרוכבים מתחילים וגם לרוכבים מנוסים. השבילים מסומנים בשלטי הכוונה. החניון ושביליו פתוחים בפני הקהל הרחב ולא רק לרוכבי האופניים.

חניון אתא טורק
החניון, השוכן בצד כביש 4 (בין סימני ק"מ 184-185), משמש נקודת מוצא לרוכבי אופניים. מהחניון מתחילה דרך הנוף המסומנת בירוק ומסתיימת בכביש הגישה לכרם מהר"ל. אפשר להעפיל מהחניון ברכיבה, דרך שביל כרמלים, לחניון שבילי רון ולשבילי אופניים נוספים בסביבה.

מגדל עופר. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

טיולים ברגל

שיח' אמיר

מסלול הליכה מעגלי באורך כשני קילומטרים. יוצאים מחניון ה"צומת" בשביל מסומן אדום. אחרי כ-100 מטר פונים שמאלה בשביל שחור, צועדים כקילומטר ופוגשים בשביל ישראל. מבנה קבר השיח' נמצא כ-100 מטר במורד שביל ישראל. מסביב למבנה שכן בית הקברות של הכפר ג'בע. המבנה נותר בשלמותו ואף זכה לשיפוץ. כיפתו נצבעה בצבע ורוד-סגול בולט. מי שיתבונן מבחוץ בפתח מבנה התפילה יראה מימין מעין מרזב, שאסף את מי הגשם שירדו על הגג והוביל אותם אל הבור שנחצב בתחתית המרזב.

בדרך, מעבר לקבר שיח' אמיר, נראים שרידי הכפר ג'בע, שיחד עם הכפרים עין ע'זאל (בחלק הדרומי של היער) ואיג'זים (כיום כרם מהר"ל), נודעו בימי מלחמת העצמאות בשם "המשולש הקטן". תושבי הכפרים האלה, כנראה בגיבוי כוח עיראקי, תקפו את התחבורה העברית בכביש תל אביב-חיפה וגרמו לאבדות בנפש. ב-24 ביולי 1948, לאחר שתי התקפות כושלות, יצא צה"ל לכיבוש הכפרים במבצע שכונה "מבצע שוטר", בסופו, ב-26 ביולי 1948, נכבשו הכפרים.

ממצפה עופר לנחל מערות

לקבר שיח' אמיר אפשר להגיע גם ממצפה עופר, בעקבות שביל ישראל לכיוון צפון, מהלך כ-500 מטר. שביל ישראל ממשיך במורד הכרמל צפונה כשלושה קילומטרים ומגיע לרחבת החניה של שמורת נחל מערות. יש לדאוג לרכב מאסף בשמורת נחל מערות (חניה ללא תשלום).

חניון הזיתים ושביל היער הקסום

מסלול מעגלי באורך כשני קילומטרים. מכביש 7021 פונים לכיוון מושב עופר ועוצרים אחרי 200 מטר בחניון הזיתים, שנמצא ממזרח לכביש. זהו חניון נהדר, השוכן בצל עצי זית קשישים ומרשימים בממדיהם.

שביל מסומן אדום יוצא מהחניון, חוצה דרך מסומנת כחול ועולה בגיא בלב חורש מפותח. המטפסים הרבים שעל העצים מעניקים לטיול אווירה קסומה. לאחר כ-900 מטר השביל פוגש דרך עפר מסומנת כחול. פונים ימינה. הדרך מתעקלת מערבה ושבה לחניון הזיתים.

שביל נועם

מסלול מעגלי חווייתי באורך 2.2 קילומטרים. נוסעים מכביש 4 מזרחה בכביש 7021 ואחרי 1.6 ק"מ פונים ימינה לרחבת החניה של משרדי קק"ל בחוף הכרמל.

מהמשרדים פונים מערבה לעבר מעגל עמודי אבן המנציחים תורמים לקק"ל. סמוך אליהם נמצא שער להולכי רגל. עוברים בשער ועולים בשביל המסומן ירוק. השביל מזגזג ביער מעורב של עצי אורן וחורש, תוך כדי התגברות על הפרש גובה של כ-50 מטר. לאחר הליכה של כקילומטר השביל יורד ומגיע למדרגת סלע קטנה. מיד אחריה פוגשים את שביל ישראל ויורדים בו לצד עצי זית קשישים אל פינת התרגעות לזכרו של נועם בהג'ון, שנפל ברצועת עזה בשנת 2003. מיד אחר כך השביל יורד במפל מדרגות חווייתי, שגובהו הכולל עולה על עשרה מטרים ומגיע לדרך עפר, שבה שבים למשרדי קק"ל.

עין איילה. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

שלוחת איילה ושביל השייטת

קק"ל מבקשת מהציבור שלא לטייל במסלול זה עד להודעה חדשה.
המסלול בבדיקה ובהסדרה מחודשת.
תאריך פרסום באתר: 20.8.2019

מסלול מעגלי שאורכו כארבעה קילומטרים, המתחיל ומסתיים בחניון כרמלים הצנוע. כדי להגיע לחניון נוסעים מכביש 7021 לכיוון מושב עופר ואחרי כקילומטר פונים ימינה בדרך סלולה צרה. החניון נמצא ממש בתחילת הדרך.

שביל השייטת הוא שביל הוקרה לשייטת 13, שאימצה את היער ומטפחת אותו בהתנדבות. השביל מסומן בצבע ירוק, חוצה את הדרך הסלולה מערבה ומגיע מיד לבריכת מים בנויה, האוספת את מימיו של עין איילה (עין ע'זאלה). השביל ממשיך עוד כ-200 מטר, חולף על פני עץ תות גדול ומקיף שרידי מבנה. ההמשך במעלה תלול, אך קצר. בראש השביל, תוך כדי התאוששות, אפשר להשקיף על היער ועל עצי הבוסתן ומשוכות הצבר שהותיר אחריו הכפר הערבי עין ע'זאלה. מעט ממזרח בולט מבנה לבן בעל כיפה, קברו של שיח' שחאדה.

עלייה קצרה נוספת מובילה לגב השלוחה, הצופה על יישובי הכרמל וחיפה. ברכס שמצפון נראה היטב מגדל עופר. השביל מתפתל בין טרסות אבן וכרמי זיתים, חודר לתוך יער שנטעה קק"ל בשנות ה-60 ויורד למבנה אבן עתיק בעל תקרה מקומרת, נתמכת על ידי קשתות אבן. זוהי חורבת שמרי. הארכיאולוגים משערים שהיישוב הזה נזכר כבר בתעודות צלבניות בשם אסומר. המבנה נבנה בתקופה העות'מאנית. מעט מדרום לו נמצא מכלול מערות.

השביל יוצא לדרך עפר, סמוך לעץ אורן גדול. פונים צפונה (ימינה), צועדים בנחת עוד כ-1.2 ק"מ ומגיעים לכביש הגישה למושב עופר. צועדים בשולי הכביש בזהירות כ-400 מטר ומגיעים לחניון כרמלים.

טיול ברכב 4X4

החורשה על שם קסטנר

מדרום לנחל שמרי משתרע חלקו הדרומי של יער חוף הכרמל. בכניסה לדרך היער קיימת חורשה שניטעה לזכרו של ישראל קסטנר, חבר ועד העזרה וההצלה בבודשפט בזמן מלחמת העולם השנייה ומארגן פעולות להצלת יהודים, בהן "רכבת קסטנר". החורשה לזכרו ניטעה ביוזמת הניצולים ובני משפחותיהם.

נוסעים כ-600 מטר בכביש הגישה למושב עופר, המסתעף מכביש 7021, ופונים דרומה (ימינה) על פי שילוט ההכוונה ליער קסטנר ולמצפור עדנה רוג'רס. הדרך עוברת במקביל לכביש 4 בערך. מעט אחרי העיקול מזרחה (שמאלה), כקילומטר אחד מהכביש, הדרך פוגשת בשביל מסומן ירוק ("שביל השייטת"). ניתן לצעוד כמה צעדים בשביל הירוק ולהגיע לחורבת שמרי (פרטים במסלול שלוחת איילה).

מצפור עדנה רוג'רס

כחצי קילומטר הלאה משם מסתעפת דרך ימינה. נוסעים בדרך זו כ-600 מטר ומגיעים לחניון ובו מרפסת תצפית ושני ספסלים הנהנים מצלו של עץ חרוב. זהו מצפור עדנה רוג'רס, מקום שכולו שלווה, המשקיף על מישור חוף הכרמל.

מהמצפור חוזרים לצומת הדרכים ופונים ימינה להמשך המסע, בדרך המסומנת כחול. הדרך עולה בשולי יער קק"ל ומגיעה לאחר כ-800 מטר למפגש עם דרך מסומנת שחור. כאן פונים שמאלה ונוסעים עוד כ-800 מטר בחזרה לכביש הגישה למושב עופר.

מצפור עדנה רוג'רס. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

מסלולי אופניים

קומפלקס "שבילי רון" כולל שלושה מסלולי אופניים בדרגות קושי שונות המשתלבים אלה באלה. ניתן לבחור באחד מהם או לשלב ביניהם ולרכב בדרכי היער המוצלות.

מסלול מספר 2, המסומן בצבע ירוק, הוא מסלול באורך שמונה קילומטרים, בדרגת קושי קלה, ומתאים לטיול משפחתי. המסלול עובר בדרך עפר מישורית ברובה וניתן לרכב לאורכה כשעתיים עד שלוש שעות. נקודת היציאה מחניון אתא-טורק בסמוך למרכז "מירב", ומשם אל לבו של יער עופר. במהלך הרכיבה צופים בנופים מגוונים ובשבילי יער צרים, בין ברושים, אורנים ושיחים.

בהמשך הדרך מגיעים אל מבנה ארכיאולוגי של קבר שיח' דנון, שהיה אחד מהחיילים המצריים שנלחמו נגד הצלבנים באזור, נהרג ונקבר בתחתית הגבעה. לאורך המסלול ניתן לצפות בבעלי חיים, ביניהם צבאים, שועלים, ציפורי שיר, נמיות ותנים. בהמשך המסלול ממוקמת נקודת תצפית לעבר הים ואם מגיעים אליה בשעת שקיעה כדאי לעצור ולראות את השמיים נצבעים באדום.

למסלולי אופניים ייעודיים ביער חוף כרמל לחצו כאן

אתרים נוספים בסביבה

יער קרן הכרמל ושביל הרקפות

יער קרן הכרמל ממוקם בדרום מזרח הכרמל באזור שבין מנזר "המוחרקה" ברום הכרמל והעיר יקנעם ומחלף אליקים, היער עשיר בצמחייה טבעית מגוונת וביערות נטועים.

אחד האתרים הצבעוניים ביער הוא "שביל הרקפות", שמתחיל מהפינה הצפון-מזרחית של רחבת הברושים, לכיוון חניון חורבת חרמש. כ-200 מטר מתחילת המסלול, בצד השמאלי של הדרך, ניתן לראות את רחבת הקברים בעלת שישה פתחים מקושתים החצובים בסלע. בכל מערה כמה כוכי קבורה וההשערה היא שזו הייתה אחוזת קבר של אחת המשפחות היהודיות העשירות שגרו באזור. היישוב חורבת חרמש נמצא ממערב לרחבת הקברים.

עוקפים את המערות מימין ומגיעים לחניון. בצל עצי האורן ניצבים שולחנות מעץ המשמשים לפיקניק. מעט צפונית לשביל הקברים נמצאת חלקה שבה ניתן לראות בחודשים נובמבר-דצמבר את פריחת הנרקיסים. ביער ישנן נטיעות חדשות של עצי חורש ים תיכוני, ביניהם אלונים, אלות, כליל החורש ועצי שקד. השביל ממשיך אל מעבה היער, לאזור שמתכסה אחרי הגשמים בשלל צבעים של פריחות: רקפות, נרקיסים, תחילת פריחת הכלניות. השביל מתפתל ומוביל בדרך עפר חזרה אל החניון.

ניתן להאריך את הטיול ובמקום לחזור לחניון ממשיכים בשביל הרגלי ומעפילים אל מצפור המוחרקה בעלייה מתונה וקצרה. מגיעים לרחבת תצפית עם ספסלי עץ מול הנוף, שהוכשרה על ידי קק"ל. פנורמת הנוף משקיפה אל מנזר המוחרקה (קרן כרמל), עמק יזרעאל, רכסי הגליל התחתון, רמת מנשה, הגלבוע ובימים בהירים תוכלו לראות את פסגת החרמון. חוזרים בשביל הטבעתי ממצפור המוחרקה אל שביל הרקפות המסומן באדום ומשם מערבה אל חניון חרמש.

איך מגיעים?
במחלף אליקים (מפגש כבישים 70 עם 672 ) פונים לכיוון דלית אל כרמל (כביש 672), לאחר הטרמפיאדה ישנו שילוט "יער קרן הכרמל - חניון חורבת חרמש". שביל עפר כבוש שמתאים לכל סוגי הרכב מוביל אל חניה ברחבת כורכר.

פארק קק"ל בנשר - הגשרים התלויים

פארק קק"ל בעיר נשר שליד חיפה הוקם על ידי קק"ל בשיתוף עם עירית נשר (אחזקת הפארק הועברה לאחריות עיריית נשר). בפארק מרחבים ירוקים, מתקני כושר וספורט, שבילי טיול, מצפורי נוף, שולחנות פיקניק שביל מטיילים בתוך צמחייה עשירה ומגוונת ושני גשרים תלויים.

שני הגשרים התלויים עשויים מכבלי פלדה באורך 70 מטרים ומהווים מוקד משיכה למטיילים בפארק. הם נמתחים מעל נחל קטיע ומשמשים מעבר בין שתי גדות הנחל. חציית הגשרים משתלבת בשביל המטיילים העובר בערוץ נחל קטיע שהוא נחל אכזב לבד מתקופות גשומות בעונת החורף. המסלול יוצא מן החניון המשולט, מתפתל בתוך חורשת אורנים ויורד אל אפיק הנחל. חולפים בדרך על פני חורש טבעי, אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית וקטלבים. חוצים מעל גשר אבן וממשיכים לחלקו התחתון של הנחל. כמה מדרגות עץ מובילות לחורש ים-תיכוני ובו ספסלי מנוחה ותצפיות נוף. כמה מאות מטרים מערבה מגיעים אל הגשר התלוי. תלויים בין שמים לארץ מעל צמרות העצים עוברים על גשר צר מאד ומתנדנד. מומלץ לעלות עליו בקבוצות קטנות. מסלול מסומן ממשיך בתוך החורש דרך גשר תלוי נוסף ומגיע עד לחניון.

איך מגיעים?
מכביש נשר לכיוון אוניברסיטת חיפה ולרמות יצחק משם על פי שילוט "פארק קק"ל" פונים לרחוב החרוב ומשם לפארק נשר.

גן לאומי כרמל

הכרמל העליון הוכרז כגן לאומי והוקמו בו חניוני דרך רבים לרווחת המטיילים. בין אתרי התיירות הבולטים שבו:
חי בר כרמל
שמורה זואולוגית שבה מגדלים את כבש הבר, עז הבר והיחמור במגמה לשחרר ולהשיב בעלי חיים אלה אל הטבע באזור (הכניסה בתשלום).

שמורת נחל מערות
שמורת טבע שבה מודגם, באמצעות מופע אור-קולי באחת המערות, אורח החיים של האדם הקדמון בכרמל. מסלול הטיול עובר במערות ששימשו את האדם הקדמון למגורים (הכניסה בתשלום).

נחל כלח ("שוויצריה הקטנה")
אזור בו מרוכזים מסלולי טיול רגליים וחניוני פיקניק באחד האתרים היפים של רכס יערות הכרמל.

דלית אל כרמל ועוספיא
יישובים דרוזיים בלב יערות ירוקים המושכים אליהם מבקרים רבים ומציעים מסעדות עממיות, מזכרות וחפצי פולקלור ציוריים.

מחצבות קדומים
מחצבות אבן מתקופה הביזנטית מצויות בצד הכביש עתלית-בית אורן, כקילומטר אחד מדרום למסעף בית אורן. דרגשי האבן יוצרים מראה ייחודי, יחד עם מערות הקבורה שבקצה המזרחי של האתר.

חורשת הארבעים
שמורת טבע קטנה הנמצאת כחצי קילומטר מדרום לאוניברסיטת חיפה. בתחום השמורה צומחים עצי אלון מצוי גדולים ומרשימים.

"השבילים המנדטוריים"
קק"ל פרצה מערכת רחבה של שבילים נטושים, שכוסו בחורש והיו בשימוש בתקופת המנדט הבריטי. רוב השבילים נמצאים בסביבות "דרך נוף הכרמל". שביל יפה במיוחד יורד לכיוון קיבוץ יגור.

נחלי חיפה
בתחום העיר חיפה מצויים נחלים אחדים, ביניהם נחל לוטם ונחל שיח ולגדותיהם צמחייה ים תיכונית עשירה, חיות בר, אתרים ארכיאולוגיים ומעיינות. קק"ל טיפחה את השטחים הסמוכים לנחלים ופרצה לאורכם שבילי הליכה נוחים.

עין הוד
כפר אמנים ציורי ובו מוזיאון המציג מיצירותיהם.

משחקי חוויער ביערות קק"ל

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי " חוויער ביער עופר – כוכב היער הבא", בצעו את כל המשימות, פענחו את חידת צופן היער המאתגרת – וזכו בגמר כוכב נולד ביער עופר!
מתחילים כאן

• רחבת שולחן פיקניק

ביער קרן כרמל - פינת האיצטרובל הונגשו המתקנים הבאים:

• בתי אחיזה
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.