פארק רבין

צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל

פארק יצחק רבין משתרע על פני כ-15,000 דונם באיזור שער הגיא, מנחשון ובקוע במערב ועד לאנדרטת פורצי הדרך לירושלים שליד מחלף שורש במזרח, ובו שטחי יערות מגוונים ואתרים היסטוריים וארכיאולוגיים המהווים עדות לרצף היסטורי של התיישבות יהודית במקום מאז ימי המקרא. קק"ל הנציחה את ראש הממשלה המנוח יצחק רבין באזור שבו לחם להקמת המדינה, והכשירה ברחבי הפארק דרכי עפר המתאימות לנסיעה ברכב פרטי, מצפורים וחניוני נופש המתאימים לבילוי בכל ימות השנה.

תעודת זהות

  • איך להגיע

    לפארק רבין מספר כניסות, נתאר את המרכזיות שבהן:

    1. הכניסה למצפה הראל היא מכביש צומת נחשון-צומת שמשון (כביש מס' 44), כחצי ק"מ אחרי הפניה לכפר אוריה (לבאים מצומת נחשון), יש לפנות שמאלה-צפונה, בסמוך לאתר של חברת מקורות. מתאים לכל רכב.

    2. כביש שער הגיא-צומת שמשון (כביש מס' 38), בין מחלף שער הגיא ומסילת ציון. כקילומטר ממחלף שער הגיא (בין סמני ק"מ 72-82) פונה מערבה דרך טובה לכל רכב.

    3. לדרך הג'יפים: בכיוון העליה הנסיעה היא לרכב 4X4 או רכב חזק בלבד: מכביש שער הגיא-צומת שמשון (כביש מס' 38), בין מחלף שער הגיא ומסילת ציון, פניה מזרחה לחניון אנדרטת הנח"ל, ממנה אל "דרך הג'יפים" עד לשמורת המסרק.

    ממזרח: ממרגלות שמורת המסרק (כביש צומת שורש-בית מאיר) לחניון המח"ל. מתאים לכל רכב בכיוון הירידה בלבד (מהמסרק). מצב הדרך עלול להשתנות בעקבות גשם.

    4. לשלוחת משלטים ודרך דיפנבייקר - הכניסה מכביש מס' 1, דרך מחלף שורש וחניון הפורצים, הסיום בשער הגיא.

    5. מצפה אשתאול - כניסה ממשתלת קק"ל, כביש צומת שמשון-צומת נחשון (כביש מס' 44), כ-0.7 ק"מ צפונית-מערבית לצומת שמשון, יש לפנות בכניסה המובילה למשתלת קק"ל. הדרך מסומנת בשחור.

    6. אל מצפור לטרון - כניסה מכביש צומת נחשון-לטרון (כביש מס' 3), דרך הכניסה לישוב נוה שלום. הדרך מסומנת בשחור.

  • עלות כניסה

    הכניסה לפארק אינה כרוכה בתשלום.
  • מרחב-

    מרכז
  • אזור ניהול גאוגרפי בקק"ל-

    ההר וירושלים
  • אתרים מיוחדים בפארק-

    שלוחת משלטים, דרך בורמה.
  • אתרים נוספים בסביבה-

    כפר אוריה, שער הגיא, מסילת ציון, שמורת המסרק, מצפה אשתאול.
  • סוג חניון-

    חניונים מונגשים,חניוני לינת לילה,חניוני פיקניק
  • תחומי עניין-

    מצפורים,ארכיאולוגיה

על הפארק

בפארק רחב הידיים, המכוסה ברובו ביערות שניטעו על ידי קרן קימת לישראל, יכול המבקר להכיר יחידות גיאוגרפיות שונות ואתרים היסטוריים המייצגים את תולדות הארץ. חלקו העיקרי של הפארק נמצא בשפלת יהודה, באיזור דרך בורמה וחלקו הנוסף בהרי יהודה עצמם.

שער הגיא מהווה נקודת חיבור בין יחידות נוף אלה. ציר הפארק הראשי נמשך לאורך דרך בורמה ודרך הג'יפים, שלוחת שיירות ושלוחת משלטים. כאן היתה זירת קרבות עזים וקשים על הדרך לירושלים בעת מלחמת העצמאות, וכאן פרצו את הציר הכוחות שעליהם פיקד יצחק רבין, מפקד חטיבת הראל של הפלמ"ח וכחות נוספים.

הפארק כולל שטחי יערות ובהם פריחה מגוונת בחורף ובאביב ומצויים בו גם אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים שונים, מדרגות (טראסות) ושרידי חקלאות קדומה, אתרים המהווים עדות לרצף ההיסטורי של ההתיישבות היהודית במקום מאז ימי המקרא. שרידי דרך רומית, מבנים ביזנטיים ועותומניים ואתרי התיישבות מהעת החדשה, הם חלק ממגוון של נופים ואתרים מעניינים הפזורים בשטח.

קרן קימת לישראל בחרה להנציח את זכרו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, בפארק רחב ידיים זה באיזור שבו לחם להקמתה של המדינה. היא הכשירה ברחבי הפארק דרכי עפר המתאימות לנסיעה ברכב פרטי, מצפורים וחניוני נופש רבים. אפשר לבלות בפארק כל ימות השנה וליהנות משפע הפריחה בחורף ובאביב.

רכס משלטים. צילום: ארכיון הצילומים של קק''ל

מסלולים ואתרים

דרך בורמה היא נתיב תנועה שנפרץ במלחמת העצמאות, במהלך הקרבות על ירושלים הנצורה. תוואי הדרך מתחיל באיזור מושב בקוע, חוצה את גבעות שפלת יהודה ועולה בהרי יהודה אל בית מאיר. הדרך נפרצה כדי לעקוף את אזור לטרון שהיה בשליטת הצבא הירדני. שמה ניתן לה בעקבות דרך הררית קשה שנפרצה במלחמת העולם השנייה ע"י כוחות בנות הברית במזרח הרחוק.

במאי 1948 הייתה ירושלים הבירה נצורה. משער הגיא ומזרחה נלחמו כוחות חטיבת פלמ"ח הראל, לכיבוש המשלטים החולשים על הדרך (בשלוחת שיירות ומשלטים). ממערב לשער הגיא, באזור לטרון והכפר דיר איוב (פארק איילון היום), נלחמו כוחות גבעתי ולאחר מכן חטיבה 7 לפריצת הדרך. מאחר ואזור לטרון נותר חסום, חפשו סיירי הכוחות דרך חלופית שתאפשר מעבר של לוחמים ואספקה לירושלים. כך התגלתה והותוותה דרך בורמה שהפכה זמנית לעורק החיים של ירושלים.

מסלול סיור מרכזי בפארק (ממערב למזרח - ממצפה הראל)

לפארק מספר כניסות שיתוארו בהמשך. אפשר להתחיל את הסיור במצפה הראל, לאורכה של דרך בורמה. הכניסה למצפה הראל מכביש צומת נחשון-צומת שמשון (כביש מס' 44), כחצי ק"מ אחרי הפניה לכפר אוריה יש לפנות שמאלה-צפונה, בסמוך לאתר של חברת מקורות.

נכנס בדרך היער המסומנת באדום עד שנגיע למצפה הראל ובו מבנה מגדל גבוה שהקימה קק"ל, המשמש כנקודת תצפית אש.

לתשומת לבכם: חל איסור לעלות על המגדל. המגדל נועד ליערני קק"ל ולצופי אש העולים עליו למטרת עבודה בלבד.

בסמוך למצפה מוצבת מפה תלת-ממדית שממחישה את דרך בורמה ואתריה. מכאן ניתן לערוך תצפית על השטח. בתקופת מלחמת השחרור שכן כאן מוצב של חטיבת 7, שאיבטחה את התנועה בדרך. ממערב למצפה שרידי הכפר בית גיז' שבו התנהלו קרבות כבדים, המקום עבר פעמים מספר מיד ליד.

עין סוסין
נמשיך מזרחה, בדרך בורמה המסומנת לכל אורכה, במפה ועל גבי עמודים בשטח, בצבע אדום. תחנתנו הבאה היא עינות סוסין, כאן שכן הכפר בית סוסין, שנכבש ב-28 במאי 1948. כיבוש הכפר העלה את הרעיון למצוא נתיב שעוקף את לטרון שבו אפשר יהיה לחבר את מוצבי חטיבה 7 במערב עם מוצבי חטיבת פלמ"ח הראל שבמזרח.

במקום הזה נפגשו בליל ה-30 במאי 1948 ג'יפי הסיור שיצאו זה לקראת זה לבדוק את עבירותה של הדרך לרכב. בצל עצי דקל ואקליפטוסים גדולים הכשירה כאן קק"ל את "חניון דרך שבע". עם תחילת מלחמת העצמאות פוצץ הלגיון הערבי את תחנת השאיבה בלטרון. בכך נותק קו המים הראשי לירושלים והעיר נותרה ללא הספקת מים סדירה.

בית המשאבות שבעין סוסין הוא חלק ממערכת "קו השילוח" - התחליף למפעל המים הישן. הקו הונח בחודשים יוני-יולי 1948, בצמוד לדרך בורמה. הקו, שסיפק 2,000 מ"ק מים ביממה, יצא מבארות באזור רחובות אל עבר בריכת קיבוץ חולדה ומשם לירושלים. התחנה בעין סוסין שימשה כבוסטר (משאבת עזר), שדחפה את המים שהגיעו מקידוחי רחובות לעבר ירושלים. התחנה פעלה עד 1952. את שרידי הצינור של קו השילוח נוכל לראות בנקודה הבאה "הסרפנטינות".

פינה בפארק רבין. צילום: חווה בראון
פינה בפארק רבין. צילום: חווה בראון

מעלה התאנים
נמשיך בדרכנו מזרחה אל "מעלה התאנים" - קטע דרך תלול, המתחיל כקילומטר וחצי ממזרח לעינות סוסין. עצי התאנה השתולים משני צידי הדרך העניקו לו את שמו. לפני השלמת דרך בורמה הועברה האספקה בקטע זה, שהיה משובש מאד, על גבי ג'יפים, פרדות, גמלים ואף על גבותיהם של מאות סבלים מתנדבים. בצידו השני של המעלה הועמסה האספקה על משאיות שהגיעו מירושלים.

הסרפנטינות
מראש מעלה התאנים, ממשיכה דרך בורמה בירידה בקטע תלול המכונה "הסרפנטינות". קטע הדרך המפותל ("הסרפנטינות") היורד לשרידי צינור השילוח, הוא מסלול להולכי רגל. דרך הרכב עוקפת את הסרפנטינות מצפון וחוזרת לדרך בורמה סמוך לצינור. ניתן לשלב במקום טיול רגלי קצר. תוך כדי הליכה נבחין בצינור השילוח - שריד בן כמה מטרים מקו המים החלופי לירושלים.

מצפור בורמה
נמשיך בדרכנו למצפור בורמה הנמצא בקטע הדרך שבין שריד צינור השילוח ועין חילה. חניון הדרך צופה על קטע מדרך בורמה, "המסרק" ובית מאיר, משלטי הר אורנה ורכס שיירות. נקודת התצפית נמצאת בצל עץ חרוב גדול, לצד חניון דרך. מעבר לגיא מוצבות צלליות ברזל המדגימות שיירת כלי רכב מתקופת מלחמת העצמאות.

מצפור שער הגיא
נמשיך בדרכנו מזרחה דרך חניוני עין חילה ועין מסילה לפני המפגש עם כביש 38 (שער הגיא בית שמש) ניתן לפנות שמאלה (צפונה) בדרך המשולטת בשחור אל מצפור שער הגיא, שבראש גבעת חתולה. הגבעה שמשה במלחמת העצמאות נקודת יציאה להתקפות על משלטי דיר איוב. מראש הגבעה תצפית אל עבר שער הגיא ואזור התפר שבין הרי יהודה והשפלה.

חניון המח"ל ודרך הג'יפים
נחזור לדרך האדומה, נחצה בזהירות את כביש 38 אל עבר חניון המח"ל. כאן תחילתה של דרך הגיפים. חניון המח"ל נמצא בכניסה לדרך הג'יפים ובו אנדרטה בדמות אותיות גדולות מבטון היוצרות את ראשי התיבות מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ). במקום חקוקים שמות חללי המח"ל במלחמת העצמאות והיא נחנכה על ידי יצחק רבין. קק"ל פיתחה במקום חניון פיקניק ובו שולחנות וברזי מים והוא נגיש בחלקו למוגבלים בתנועה.

דרך הג'יפים היא המשכה של דרך בורמה משער הגיא עד בית מאיר. בעת מלחמת העצמאות היא היתה עבירה רק לג'יפים עד שנסללה בעבודת כפיים של מאות מתושבי ירושלים כדי לאפשר מעבר גם לרכב אספקה. אורכה של הדרך כ-4 ק"מ והיא מאפשרת עליה של כ-300 מטר בנוף המשופע בבוסתנים. כיום מתאים קטע הדרך, בעליה לבית מאיר, לרכב 4X4 בלבד.

מחלקה העליון של דרך הג'יפים יוצאת דרך שלוחת שיירות. זהו מסלול בן 9 ק"מ והוא עובר ברובו בדרכי עפר. קטע הדרך בין משלט 21 למשלט 16 מחייב רכב 4X4 באתרי הקרבות העיקריים בדרך הג'יפים ושלוחת שיירות, פיתחה קק"ל חניונים והציבה שלטי הסבר. משלט 21 - הגבעה נתפסה ע"י לוחמי "פלמ"ח-הראל" בליל ה-10-9 במאי 1948 במסגרת מבצע "מכבי". במקום נערך קרב עז עד שנהדפו התוקפים. מהמקום יש תצפית מצוינת לכיוון שער הגיא. משלט 16 - ברכס של הר אורנה נמצא משלט 16 ובו אנדרטה לזכר לוחמי "פלמ"ח-הראל" העשויה אבנים ועליהן שיבולים. בקרב העז על המשלט היו ללוחמי החטיבה נפגעים רבים. בסמוך פותח מצפור ובו ספסלי עץ.

הכניסה לשלוחת משלטים, בחלקו הצפוני של הפארק, היא חניון פורצי הדרך (לבאים מת"א יש להסתובב במחלף חמד). בשלוחה זו עוברות שתי דרכים שפרצה קק"ל: דרך המשלטים ודרך דיפנבייקר (ע"ש מי שהיה ראש ממשלת קנדה), שבחלקן משיקות זו לזו. לרכב פרטי מומלץ לנסוע רק על דרך המשלטים הדרומית יותר. ראשיתה של דרך המשלטים בחניון שליד האנדרטה לפורצי הדרך לירושלים, בסמוך למחלף שורש.

האנדרטה, הבולטת לעין הנוסעים בדרך לירושלים, עשויה בסיס בטון שממנו יוצאים 6 מוטות מתכת המסמלים את פריצת המצור על ירושלים במלחמת העצמאות. במקום יש תצפית נוף לעבר גבעות השפלה. בחניון גם אתר הנצחה ללוחמי גדוד 6 של הפלמ"ח.

מחניון הפורצים ניתן להמשיך מערבה, בדרך המסומנת באדום, אל עבר שלוחת המשלטים. נמשיך בה עד שנבחין בשרידי המשוריינים שהוצבו על הדרך. אלה הם שרידי משוריינים ומשאיות מימי מלחמת העצמאות, שהיוו חלק מהשיירות שניסו לפרוץ את הדרך הנצורה לירושלים.

בנסיעה לאורך הדרך נבחין בנטיעות היער והבוסתנים שעל השלוחה. בשנת 1995 כילתה שריפת ענק חלק גדול מהיערות באזור שער הגיא, מלאכת השיקום הנופי שעושה קק"ל כוללת מחשבה מחודשת להתאמת מיני העצים הניטעים, שיקום טראסות ונטיעת בוסתנים.

בהמשך הדרך ליד הסתעפות דרכים מצוי הגן היפני. הוא פותח בסיוע אגודת "בית שלום" מיפן ויש בו דגם של קטע ממפת ישראל העשוי ממגוון אבנים, חול ואדמה. הגן משלב עקרונות אסתטיים וצורניים המאפיינים את הגנים היפנים. על פי אמונת חברי האגודה, ירושלים היא המפתח לשלום העולם, ולכן הגן נמצא על אם הדרך אליה.

בהמשך, מעל הדרך, נפגש בשרידי משלטים 8-7-6 שעל שמם נקרא הרכס "שלוחת משלטים". משלטים אלה נכבשו ע"י חט' הראל במאי 84 ועמדו משך ימים רבים בהתקפות מכיוון רכס התותחים (פארק איילון). משלט 8 - המשלט מצוי בדרך דיפנבייקר והוא נכבש ע"י לוחמי חטיבת "הראל" במאי 1948. משלט 10 - כשני ק"מ ממשלט 8 מצוי משלט שממלחמת העצמאות ולאחריה, עד מלחמת ששת הימים, היווה עמדה מול "רכס התותחים" של הלגיון הירדני שבאיזור לטרון. חלק מהלוחמים במשלטים היו נערי גדנ"ע מחטיבת ירושלים.

פארק רבין. צילום: ארכיון צילומי קק''ל
פארק רבין. צילום: ארכיון צילומי קק''ל

המצד התורכי
בסוף הדרך, ליד שער הגיא (מצפון לתחנת הדלק), מצוי מבנה של המצד התורכי בחורבת חרסיס. מבנה זה שימש את התורכים לשמירה על הדרך מיפו לירושלים. אחד מ-17 מצודות הדרך שבנו התורכים בין יפו לי-ם. סמוך לו מצוי בור מים, כאן מסתיים הסיור ברכב.

אתר נוסף מהמרכזיים הוא חאן שער הגיא - בצידו הדרומי של שער הגיא. ניתן להגיע אליו מכביש 38 (בית שמש שער הגיא) בלבד. החאן שבשער הגיא הוא אחת התחנות שבנו התורכים בסוף המאה ה-19 כתחנת מנוחה לעולי הרגל מיפו לירושלים. המבנה בעל שרידי גג הרעפים ניצב על שפת הכביש המהיר ירושלים-תל-אביב, מול תחנת הדלק. בשנת 1869 רוצף באבנים חלק מתוואי הדרך שבקרבת המבנה על מנת לאפשר מעבר לעגלות. כשהוקם המבנה בשנת 1873 הוא כלל קומת קרקע ואורווה, חדר אפייה, חצר בעלת קשתות ובוסתן והוא שימש כפונדק דרכים.

תודה לשותפים בפיתוח היערות והפארקים

פארק רבין שוקם ופותח בסיוע ידידי קק"ל בישראל ובעולם - במיוחד במכסיקו ובקנדה. גם אתם מוזמנים להיות שותפים בפיתוח היערות והפארקים. הקליקו לפרטים

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.