עצמאות בצבע, צורה וסמל: המערך

דרך משחק, דיון ושיח והתבוננות בכרזות שהופקו לאורך השנים חוקרים מהי משמעות הסמלים השונים ומה אומר הסמל על התקופה שבה נבחר




למי מיועדת הפעילות

משך הפעילות: כשעה
קהל היעד: כיתות ז' ומעלה
מקום: בכל מקום – בכיתה או בחוץ

 

ציוד והכנות

1. פתיחה ומבוא


סמלים קיימים בכל חברה אנושית, הם מהווים מוקד להזדהות ולכבוד וגורם מאחד בין חברי ארגון או תושבי מדינה. סמלים מייחדים את תושבי המדינה או את חברי הארגון ומעניקים להם זהות משל עצמם. בכל מדינה קיימים סמלים לאומיים רבים, כמו הדגל, סמל המדינה, ההמנון, המטבע ועוד. גם לחברות מסחריות יש סמלים המזהים אותן ומייצרים קשר בינן לבין לקוחותיהן.

2. משחק

מחלקים את המשתתפים לחמישה צוותים (בכל צוות שלושה עד חמישה מודרכים) ונותנים לכל צוות דף נייר וכלי כתיבה. מבקשים מכל צוות שינסה לכתוב/לצייר את מספר הסמלים הגדול ביותר שהוא זוכר ואת מה שהם מייצגים (לדוגמה: כוכב סגול כסמל חברת "סלקום".)

3. אפשרויות נוספות למשחק פתיחה

  • כל צוות מקבל צבע ומתבקש לומר איזה מותג הוא מסמל.
  • כל צוות מקבל סמלים שונים של חברות, מדינות, קבוצות כדורגל, משפחות וכדומה ומתבקש לזכור או לנחש למי הם שייכים.
  • כל צוות מקבל תמונות של אישים שונים, מוכרים יותר או פחות, ומתבקש לזהות את האישים שהפכו לסמל ולציין מה הם מסמלים (לדוגמה: הרצל, יצחק בן צבי, הרב קוק, גולדה; או: מהטמה גנדי, היטלר, צ'רצ'יל, קנדי.)

4. כרטיסיות דיון ושיח


מחלקים לכל צוות כרטיסיית דיון, שבה תמונה או קטע קריאה ושאלות. מקציבים חמש דקות לקריאת הקטע ולדיון בשאלות המופיעות בכרטיסייה. בתום הזמן כל צוות מעביר את הכרטיסייה שלו לצוות שיושב משמאלו, כך עד שכל הצוותים נחשפים לכל הכרטיסיות ודנים בהן.

עם תום הסבב מבקשים מכל צוות לבחור מתוך הכרזה סמל אחד שאליו התחבר במיוחד ומקיימים הצבעה. שואלים: מה אפשר ללמוד על אופי הקבוצה מתוך הסמל שנבחר?

5. כרזת סמלי יום העצמאות

מכנסים את המודרכים למליאה ומסתכלים יחד על כרזת סמלי יום העצמאות.

שואלים: בהמשך לקבוצות הדיון – מה לדעתכם אפשר ללמוד מן הכרזה על השינוי ועל התהליכים שעוברת מדינת ישראל לאורך השנים?

מזמינים מתנדב לבחור, להצביע על שני סמלים שמייצגים לדעתו תפיסות שונות וערכים שונים ולהסביר את ההבדל ביניהם.

מבקשים מכל צוות להציג את הסמל שבחר, כזה שאליו התחבר במיוחד, ומקיימים הצבעה אישית לבחירת הסמל האהוב ביותר. שואלים: מה אפשר ללמוד על אופי הקבוצה מתוך הסמל שנבחר?

6. לסיכום


מזמינים את המשתתפים להציע הנחיות למעצב של סמל יום העצמאות לשנת 2100. מה יופיע בסמל? מדוע? בהתאם לזמן הפעילות ולאופי הקבוצה אפשר גם להזמין את המשתתפים לעצב וליצור בחומרי יצירה את הסמל שלהם לשנה הבאה.

לפרטים נוספים ולהזמנות, צרו קשר עם נציגי חטיבת החינוך בהתאם למרחב הגיאוגרפי שאליו אתם משתייכים:

אזור טלפון דואר אלקטרוני
מדור חינוך מרחב צפון, שושי ראובני-לוי 04-8470367 shoshir@kkl.org.il
מדור חינוך מרחב מרכז, אליה מזרחי eliyam@kkl.org.il
מדור חינוך מרחב דרום, אורטל ביטון 08-9986119 ortalbi@kkl.org.il
מחלקת חו"ל, מלכה ברקאי 02-6583530 malcab@kkl.org.il