דרך משחק, דיון ושיח והתבוננות בכרזות שהופקו לאורך השנים חוקרים מהי משמעות הסמלים השונים ומה אומר הסמל על התקופה שבה נבחר
משך הפעילות: כשעהקהל היעד: כיתות ז' ומעלהמקום: בכל מקום – בכיתה או בחוץ
סמלים קיימים בכל חברה אנושית, הם מהווים מוקד להזדהות ולכבוד וגורם מאחד בין חברי ארגון או תושבי מדינה. סמלים מייחדים את תושבי המדינה או את חברי הארגון ומעניקים להם זהות משל עצמם. בכל מדינה קיימים סמלים לאומיים רבים, כמו הדגל, סמל המדינה, ההמנון, המטבע ועוד. גם לחברות מסחריות יש סמלים המזהים אותן ומייצרים קשר בינן לבין לקוחותיהן.
מחלקים את המשתתפים לחמישה צוותים (בכל צוות שלושה עד חמישה מודרכים) ונותנים לכל צוות דף נייר וכלי כתיבה. מבקשים מכל צוות שינסה לכתוב/לצייר את מספר הסמלים הגדול ביותר שהוא זוכר ואת מה שהם מייצגים (לדוגמה: כוכב סגול כסמל חברת "סלקום".)
מחלקים לכל צוות כרטיסיית דיון, שבה תמונה או קטע קריאה ושאלות. מקציבים חמש דקות לקריאת הקטע ולדיון בשאלות המופיעות בכרטיסייה. בתום הזמן כל צוות מעביר את הכרטיסייה שלו לצוות שיושב משמאלו, כך עד שכל הצוותים נחשפים לכל הכרטיסיות ודנים בהן.עם תום הסבב מבקשים מכל צוות לבחור מתוך הכרזה סמל אחד שאליו התחבר במיוחד ומקיימים הצבעה. שואלים: מה אפשר ללמוד על אופי הקבוצה מתוך הסמל שנבחר?
מכנסים את המודרכים למליאה ומסתכלים יחד על כרזת סמלי יום העצמאות.שואלים: בהמשך לקבוצות הדיון – מה לדעתכם אפשר ללמוד מן הכרזה על השינוי ועל התהליכים שעוברת מדינת ישראל לאורך השנים?מזמינים מתנדב לבחור, להצביע על שני סמלים שמייצגים לדעתו תפיסות שונות וערכים שונים ולהסביר את ההבדל ביניהם.מבקשים מכל צוות להציג את הסמל שבחר, כזה שאליו התחבר במיוחד, ומקיימים הצבעה אישית לבחירת הסמל האהוב ביותר. שואלים: מה אפשר ללמוד על אופי הקבוצה מתוך הסמל שנבחר?
מזמינים את המשתתפים להציע הנחיות למעצב של סמל יום העצמאות לשנת 2100. מה יופיע בסמל? מדוע? בהתאם לזמן הפעילות ולאופי הקבוצה אפשר גם להזמין את המשתתפים לעצב וליצור בחומרי יצירה את הסמל שלהם לשנה הבאה.
למערך הפעילות "עצמאות בצבע, צורה וסמל" והכרטיסיות בפורמט PDF, לחצו כאן»
לכרזת סמלי יום העצמאות, לחצו כאן»
בחזרה לעמוד הראשי של המארז»