דיון ערכי ביער

המערך שלפניכם מזמין אתכם לקיים מעגל של"ח ודיון ערכי על תכנים שהקבוצה פוגשת ביציאה לשטח: שרפה ביער, שרפות ושיקום יער לאחר שרפה, יציאה ליער, השפעת הייעור על הטבע והנוף ומפעל הייעור. המערך מלווה בכרטיסיות העוסקות בנושאים השונים

קהל היעד:

תלמידי כיתה ז' ומעלה

משך הפעילות:

כ-45 דקות
 

דגש חשוב:

מעגל של''ח מתייחס לנושא שעלה במהלך הסיור: תוכן, משימת אתגר, דיון ערכי, מצב לא מתוכנן שקרה, שרידי שרפה, פסולת, יער וכן הלאה.
 

מטרות הפעילות:

  • העלאת דילמות העוסקות בקשרים שבין האדם לסביבה, ושנראו במהלך הסיור.
  • עידוד מעורבות אישית ולקיחת אחריות, שמירה על הטבע ועל הסביבה.

 

ציוד והכנות:

מהלך הפעילות

פתיחה

נושיב את המשתתפים במעגל וננהל שיחה שתאפשר לדובר בקבוצה להביט לתוך עיניהם של שאר החברים ולקיים שיחה כנה ופתוחה. נגדיר מספר כללים לשיחה:
  1. סדר הדיבור – מדבר רק מי שקיבל את רשות הדיבור (באמצעות סדר קבוע, חפץ דיבור וכו').
  2. קצר ולעניין – המדבר מביא את דבריו רק ביחס לסוגיה שהועלתה, וממקד את דבריו כדי לקצר בדיבור. עליו להביא את עמדתו, ולא לנגח את עמדות החברים שדיברו לפניו.
  3. להקשיב מהלב – המשתתפים מאזינים בקשב רב ומתוך אמפתיה לחבריהם.
  4. אין להגיב לדברי המדבר – להבעת הזדהות עם דבריו אפשר לקבוע סימן מוסכם, כמו הרמת יד.

דיון במעגל

בתחילת המעגל נשחזר את המקרה שעולה לדיון, כפי שעלה במהלך הסיור, ואז נבחר מספר שאלות מתוך השאלות המוצעות בכרטיסיות הדילמות. בהתאם לשיקול דעתנו ובהתאמה לקבוצה, נקריא או נזמין משתתפים להקריא מתוך קטעי הקריאה שבכרטיסייה.
 
בכל סבב נאפשר לשניים–שלושה משתתפים לענות לשאלות.

סיכום

לסיום נציג את שאלת המעגל (השאלה האחרונה בכל נושא) המתייחסת לחיבור בין המציאות שהתקיימה בסיור למציאות היומיומית של התלמידים – לשאלה זו נבקש מכלל המשתתפים להשיב.