נקודת מבט

צילום: pixabay
אילו מאפיינים בנוף משפיעים על הסביבה ועל משאביה ומזרזים את תהליכי  שינוי האקלים? לפניכם הפעלה חווייתית שמהלכה יערכו המשתתפים תצפית על הסביבה וידונו בהשפעת האדם על הסביבה ועל שינוי האקלים

רציונל

קהל היעד:

תלמידי כיתה ז' ומעלה

משך הפעילות:

כ-45 דקות

 

רציונל:

לאדם ולסביבה יחסי גומלין מורכבים משחר ההיסטוריה. במאתיים השנים האחרונות, מאז המהפכה התעשייתית והשימוש הגובר וההולך בדלקי מחצבים, גברה והואצה ההשפעה הדרמטית של האדם על הסביבה ועל משאביה. הגידול באוכלוסיית בני האדם, הקִדמה הטכנולוגית והשינוי באורח החיים הובילו לניצול יתר של המשאבים הטבעיים של כדור הארץ, לפגיעה חמורה במגוון המינים שבו ולתהליכי שינוי האקלים.

מטרות:

  • ניתוח השפעתו של האדם על הסביבה דרך תצפית.
  • הבנת תהליכי השפעת האדם על שינוי האקלים.
  • הנעה לפעולה, מעורבות אישית, אחריות ומנהיגות.

 

ציוד והכנות:

  • עזר המחשת קיבוע פחמן»
  • מִשְׁקָפְיָדים»
  • דפים
  • כלי כתיבה
  • המערך בקובץ להדפסה»
  • נסביר על שינוי האקלים וההשפעה של האדם עליו באמצעות עזר להמחשת קיבוע הפחמן.

    תצפית

    נחלק את הקבוצה לחוליות משימה וניתן לכל חוליה מִשְׁקָפְיָד, דף וכלי כתיבה.

    נקצה 15 דקות לתצפית. נבקש מכל חוליה לחפש זווית מעניינת לתצפית ולהשתמש במִשְׁקָפְיָד כדי לתחום את השטח שהיא צופה עליו, ולמקד אותה בשתי המשימות הכתובות על המִשְׁקָפְיָד:
    1. השקיפו על הנוף באמצעות המִשְׁקָפְיָד ואתרו חמישה מאפיינים שמשפיעים לדעתכם על הסביבה ועל המשאבים שלה. שימו לב – ההשפעה יכולה להיות מיטיבה או מזיקה.
    2. מתוך חמשת המאפיינים שבחרתם, בחרו בפריט אחד שלדעתכם משפיע על שינוי האקלים. חברו חידה על הפריט שבחרתם, שמתייחסת להשפעה שלו על הסביבה (לא צבע, גודל, כיוון וכו'), ושאר הקבוצה תצטרך לנחש מהו הפריט.
    מִשְׁקָפְיָד

    דוגמאות למאפייני שטח:

    חורשה, יער, עץ בודד, שטח חקלאי, שטחים פתוחים, בניינים, בתים פרטיים, כביש, שביל, מתקן מִחזור, ערמות פסולת, אנטנות, אנטנות סלולריות, כלי תחבורה, שביל עפר, מדרכות, חנויות, נחל, אגם, ים, קולטי שמש, ארובות.

    לאחר שהקבוצה תפתור את החידה, חברי החוליה יסבירו למליאה איזו השפעה על שינוי האקלים יש לדעתה למאפיין שהופיע בחידה. נכוון ונרחיב במידת הצורך.

    סיכום

    נמתח חבל על הרצפה ונציב בשני קצותיו דפים עם הכיתובים: הכי מועיל ו-הכי מזיק. נבקש מכל חוליה לרשום על פתק את מאפיין הנוף הנבחר שלה, ונזמין נציגים מכל אחת מהחוליות להסתדר על סרגל לפי מידת ההשפעה של מאפיין הנוף של החוליה על שינוי האקלים. לדוגמה – יער יהיה בקצה המועיל, ומפעל פולט עשן ימוקם בצד המזיק.

    נדון עם הקבוצה על אודות השפעת האדם על הסביבה בהקשר של שינוי האקלים, ונשאל מה אפשר לעשות כדי להפוך את המזיק למיטיב. נדגיש את חשיבות השטחים הפתוחים, הרצף שלהם והשמירה על הרצף. נספר שקק"ל, שבעבר קנתה אדמות כדי ליישב אותן ולהכריז עליהן בעלות, מתחילה בשנים האחרונות לקנות שטחים כדי ליצור רצף שיתמוך בשמירה על המערכת האקולוגית.