גן-כיתה ב' - שמח"ה

גן-כיתה ב' - שמח"ה

פעילות להדגשת חשיבות מיחזור והפרדת הפסולת תוך שימוש בעיקרון השמח"ה - שימוש חוזר, מיחזור, חשיבה, הפחתה

עזרים

עזרים בחדר: פחים להפרדת פסולת, קאט אאוט צבי, מקרן ומסך.
 
עזרים נוספים: חפצים למִחזור, ציר זמני התכָּלות, פלקט נפחי אשפה.

מהלך הפעילות

  1. נקרין את הסרטון שמח"ה ביערות קק"ל ונרחיב על החשיבות של שימוש חוזר, מִחזור, חשיבה והפחתה. לחצו לצפייה בסרטון»
  2. ניתן לחניכים מתנדבים חפצים שונים (תפוח, עיתון ישן, אריזה של חטיף, כוס חד-פעמית). נסביר את המושג "זמן התכָּלות" – הזמן שלוקח לפסולת להתפרק ולהפוך לחלק מהסביבה.
  3. נסדר, בשיתוף הקבוצה, את החניכים על פי זמני ההתכלות של החפצים שהם קיבלו.
  4. כל חניך בתורו יבחר לאיזה פח להשליך את החפץ שלו, ויצטרך להסביר את הבחירה שלו.
  5. נזמין חניכים נוספים להוציא מהתיקים חפצים נוספים מתאימים שאפשר למחזר, להדגים לאיזה פח הם מתאימים ולהסביר. אפשר גם לאסוף אשפה מהשטח – היער או מרכז השדה (אם נבחר לעשות זאת – לא נשכח לחלק כפפות).
  6. נזמין את החניכים לספר – האם הם מפרידים פסולת בבית? בגן/בבית הספר?
  7. נדגיש את החשיבות של הפרדה במקור. נסביר שהפסולת שאנו מייצרים, משפיעה גם עלינו בני האדם וגם על בעלי החיים. ניעזר בקאט אאוט הצבי. נוסיף תמונות של בעלי חיים שניזוקו מעטיפות שמטיילים השליכו.
  8. נערוך סבב ונעלה יחד עם מתנדבים מקרב החניכים דוגמאות לשינויי התנהגות שכל אחד מהם יכול/רוצה לעשות כדי להתנהג ב"שמחה" (לקנות בגדים יד שנייה, להפריד אשפה בבית/ למחזר בקבוקים/ למצוא חפץ ישן ולחשוב איך להשתמש בו שימוש חוזר/ ואפשר גם להוסיף דברים שאינם ממש מתחום הפסולת – לחסוך במים, חשמל/ ללכת ברגל או לרכב על אופניים במקום לנסוע ברכב) ונרשום או נצייר אותם על פתקים או על הלוח. אפשר להזמין את החניכים שפחות השתתפו להצטרף לאחת מהאפשרויות שהועלו. אפשר לערוך את החלק הזה בצורה של "הצהרה" או "התחייבות" של כל חניך – משפטים שייפתחו במילים "אני מתחייב ל..." או "אני אשתדל ל..."
  9. לא חובה – נערוך בחדר או לידו פעילות יצירה מחומרים ממוחזרים מתוך פעילויות יצירוקה.
פחים להפרדת פסולת בחדר אקלים. צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל