חם ומגניב?

מה גורם להתגברות אפקט החממה, ואיך כל אחד מאיתנו יכול לעשות שינוי אחד שיפחית את פליטת הפחמן שלו?

רציונל:

המשתתפים יכירו את התהליך של התחממות כדור הארץ ויבינו את הקשר בין צמצום השטחים הירוקים לתהליך. המשתתפים יבינו שכל אחד יכול להשפיע ולהקטין את אפקט החממה.


מטרות הפעילות:

  • הבנת התהליך של התחממות כדור הארץ
  • הבנת המושג "קיבוע פחמן"
  • הבנת המושג "טביעת רגל פחמנית"
  • השלכת העקרונות להתנהגות אישית
צילום: pixabay

פתיחה: קוביית קרח

מחלקים את הקבוצה לחוליות ונותנים לכל חוליה קוביית קרח. על הקבוצה לעשות מאמץ משותף להאריך את הישרדות קוביית הקרח ככל שניתן לפני שתימס – מותר לשים אותה בצל, לעטוף אותה בחומרים מן הסביבה, לנשוף עליה וכדומה. בסיום התחרות מנתחים את מה שהיה – האם לקבוצה המנצחת היה מנהיג? האם בקבוצה המפסידה היה פחות שיתוף פעולה?

גוף הפעילות: תופסת חממה

מזמינים כל משתתף לנפח בלון. חלק מהבלונים ירוקים וחלק צבעוניים. שואלים – מה בתוך הבלון? מסבירים שהבלון מלא בפחמן דו חמצני.

מבקשים מהמשתתפים לציין גורמים המגבירים את אפקט החממה ורושמים אותם בטוש על הבלונים הצבעוניים. משחקים תופסת – ממנים "תופס" שצריך לרדוף ולפוצץ בלונים צבעוניים בלבד – לנטרל גורמים שמגבירים את התחממות כדור הארץ. ממנים מנהיג, שבידו משרוקית. על כל שאר המשתתפים להחליף את הבלון שבידיהם עם בלון בידיו של חבר כל פעם שהמנהיג שורק במשרוקית. תופס שפוצץ בלון ירוק נפסל. אפשר להחליף מנהיג אחת לכמה דקות.

סיכום: נוהגים נכון – מנהיגים נכון

מסכמים ומעלים יחד את הדרכים שבהן יכול כל תלמיד להפחית את אפקט החממה. כל משתתף מתחייב לשינוי התנהגותי אחד שיבצע עד לפעילות הבאה ואשר יקטין את פליטת הפחמן שלו. מתחלקים לחוליות וכל חוליה מכינה סטיקר לרכב שעליו סלוגן הקשור לזיהום אוויר ופליטת פחמן והמעודד התנהגות נכונה.