אמת או חובה – שמח"ה

משחק אמת או חובה עם המושגים שימוש חוזר, מיחזור, חשיבה או הפחתה. המשתתפים צריכים לדעת איך מתמודדים עם מצבים שונים הקשורים לפסולת, מיחזור ואיכות הסביבה

גיל היעד: כיתות ג'-ט'
משך הפעילות: 20 דקות
מקום: בכיתה או בחוץ

מהלך הפעילות

מלמדים את התלמידים את משמעות ראשי התיבות שמח"ה: שימוש חוזר, מיחזור, חשיבה, הפחתה.

מדברים על חשיבותו של כל אחד מאיתנו במאבק לשמירה על הסביבה ועל השפעתה של תרבות הצריכה הפרועה על כמויות הפסולת ועל הנזק הנגרם לכדור הארץ.

משחקים אמת או חובה: מבקשים מהתלמידים לשבת במעגל. במרכז המעגל מציבים בקבוק פלסטיק ריק, כמו במשחק אמת או חובה. לידו מניחים ערימת כרטיסי היגד הפוכים.

בכל פעם מסובבים את הבקבוק והתלמיד שאליו מצביעה הפייה צריך לבחור – שימוש חוזר, מיחזור, חשיבה או הפחתה. לאחר שבחר, עליו להרים כרטיס היגד מן הערימה, להקריא אותו ולהתייחס אליו על פי הבחירה.

מי שנכשל – יוצא מהמעגל. משחקים עד תום הזמן או עד שנותר מנצח יחיד.

מזמינים את התלמידים להמציא מצבים נוספים מחיי היומיום שלהם ולהציע להם פתרונות על פי עקרונות שמח"ה – שימוש חוזר, מיחזור, חשיבה והפחתה.

מה עושים עם הר ניירות? צילום: freeimages

היגדים:

  • כבר שלוש שנים אני הולך עם אותו ילקוט! הוא כבר לא אופנתי, מלא כתמים וחורים. מה עושים?
  • המזגן שלנו מטפטף מים כל היום ובשלולית יש יתושים! מה עושים?
  • עיתוני סוף השבוע עבים כל כך – ביום ראשון יש אצלנו הר של נייר. מה עושים?
  • אחותי הקטנה גדלה בקצב מסחרר – תוך חודש הבגדים כבר קטנים עליה. מה עושים?
  • כל יום אימא נותנת לי יותר מדי אוכל לבית הספר ונשארות המון שאריות. מה עושים?
  • חצי מהגבינות שאנחנו קונים מתקלקלות תמיד. מה עושים?
  • אבא אומר שחשבון המים שלנו הקיץ היה ענקי – בטח בגלל ההשקייה של הדשא... מה עושים?
    אנחנו מוציאים המון כסף על דלק. מה עושים?
  • כל יום אימא מכריחה אותי להוריד את הזבל פעמיים! נמאס לי! מה עושים?
  • המחשבים שלנו מתיישנים כל כך מהר... כל שנתיים צריך לקנות מחשב חדש כדי להישאר בעניינים! מה עושים?