זיהום רעש

זיהום רעש

רעש לא רצוי, כמו מטוס שעובר בשמים, יכול לגרום להפרעה בהתנהגויות שהן קריטיות להמשך הקיום של בעלי החיים. צילום: Pixabay

זיהום רעש מתאר מצב שבו הרעש גורם להפרעה בהתנהגות של בעלי חיים או בני אדם.  הנושא של זיהום רעש נמצא רק בתחילת המחקר, אבל כבר עכשיו ברור שהוא הרבה יותר דרמטי מכפי שנראה לנו, אנשי העולם המודרני והרועש

רעש הוא גורם מפריע שיש לו השפעה גם במרחק מאוד גדול מהמקור שלו. כל אחד מכיר את התחושה של רעש שמפריע לנו. יש רעשים שאנחנו לא מרגישים בהם, יש כאלה שסתם מפריעים, ויש רעשים שגורמים לנו לתגובה של לחץ כמו אזעקה או פיצוץ. גם אצל בעלי חיים יש תגובות לרעש. גנרטור מטרטר, למשל, עלול לגרום לבעלי חיים להימנע מלהתקרב אליו אפילו ממרחק של כמה מאות מטרים, כך שהנזק שהוא גורם יכול להיות הרבה יותר גדול מכפי שנראה. רעשים יכולים לגרום גם להפרעה בשינה, אבל גם יכולים לגרום לדברים חמורים בהרבה, כמו תגובות של לחץ ממשי, עם עלייה בדופק, בריחה מהירה או קפיאה במקום.

כמה רעש?

הנושא של זיהום רעש נמצא כיום בשלבים יחסית מוקדמים של המחקר, בפרט בארץ. ההבדל בין "רעש" לבין "צליל" הוא בכך שהרעש לא רצוי, והוא בא ממקור חיצוני. זיהום רעש נמדד בדציבלים, בדיוק כמו עוצמת קול. שני שלישים מתושבי העולם חשופים לרמת רעש של 55 דציבלים ומעלה לאורך היום – זאת בזמן ש-35 דציבלים בלבד נחשבים למקסימום שבו אפשר להתרכז, לעבוד וללמוד! ערים הן כמובן מוקד אדיר של רעש, אבל גם בטבע יש כמעט בכל מקום באופן די מתמיד מגוון רעשים שאינם "מקומיים", כגון משאבת מים מטרטרת, מטוס שעובר בשמיים, כביש רחוק וכך הלאה. בקרב בני אדם ידוע שחשיפה לרעש גורמת למגוון בעיות בריאות, אך מה הוא עושה לעולם הטבע?

רעש ובעלי חיים

אין בעל חיים שלא מרגיש רעש. גם אלה שאין להם אוזניים, כמו נחשים, מרגישים רעידות בקרקע. כמעט כל בעלי חיים מתקשרים או צדים בעזרת חוש השמיעה, אבל אצל הפעילים בלילה השמיעה מרכזית הרבה יותר. רעש גורם להפרעה בהתנהגויות שהן קריטיות להמשך הקיום שלהם: בלי למצוא זה את זה הם לא יוכלו להתרבות, בלי לשמוע את הטרף הם לא יוכלו לאכול, ואם נדבר על פעילי יום – הם לא יכולים לישון, דבר שלאורך זמן יפגע בתפקוד שלהם. לדוגמה, דורסי לילה מתקשים לצוד ליד כביש ראשי. המשמעות של זה היא שאם אתם שומעים כביש רחוק, אתם נמצאים במקום שבו קטן הסיכוי לראות ינשוף שבע.

חשוב להבין שמקומות שונים רגישים יותר או רגישים פחות לרעש. מקומות רגישים במיוחד, למשל, הם מקורות מים, מכמה סיבות. ראשית, מקור מים הוא קריטי להישרדות של בעלי החיים בסביבה יבשה כמו ארץ ישראל. שנית, במקורות מים יש בעלי חיים שהם רגישים במיוחד לרעש: דגים, דו חיים וציפורי סבך.

איך מדריכים?

  • לילדים עד כיתה ד', ולמדריכים שלא חוששים להתחפש ולגלם דמויות (או לגייס לכך מתנדבים) מסבירים: אם היו מכניסים את האדם הקדמון למכונת זמן, ונותנים לו לשוטט כאן, הוא כנראה היה נבהל מאוד מכמות הרעש.

    משפטים לדוגמה:
    - מה זה מה אני שומע שם? זה נשמע כמו נהמה של חיה נוראית!" (על קולות של רכב).
    - "יש לך חיה מצייצת בבגדים?" (על הטלפון, הרי מישהו יקבל הודעה).
    - "אתם לא מפחדים? אם יבוא עכשיו זאב אנחנו לא נשמע את הצעדים שלו!"
    - (משמיע ציוץ משונה ושקט) "שקט אני קורא לאשתי!"

    להדפסת המשפטים והכנת כרטיסיות, לחצו כאן»

 

  • לילדים בכיתה ה' ומעלה: עורכים את תרגיל השקט שמתואר בנושא הבא (קולות בעלי חיים) ומסיימים בכך ששואלים את המשתתפים מה הם שמעו. מעטים המקומות בארץ שבהם אין קולות של כביש או מטוס, ואם יספרו שזה מה ששמעו – זוהי פתיחה נהדרת לשיחה על זיהום רעש. כמעט כל הרעש בעולם מגיע מתחבורה: מטוסים, מכוניות וכדומה.

מה אנחנו יכולים לעשות?

תכנון של בית, שכונה, עיר או אתר תיירות – סבך צפוף הוא שטח שסופג וחוסם רעשים. אפשר לדרוש מהעירייה, קק"ל או רשות הטבע והגנים להרבות בנטיעות רלוונטיות. כלומר, לא רק להתלונן על רעש כדי שהמרעיש יקבל דו"ח, אלא בעיקר כדי שגופי תכנון יתכננו גם את האקוסטיקה של מקומות שבאחריותם.

להתלונן על רעש – בעיריות בארץ זוהי התלונה הנפוצה ביותר, אבל בטבע גם מותר להתלונן לרשות הטבע והגנים או למשטרה. התלונות האלה מצטברות לכדי הנעה של גופים גדולים לפעולה. הכוח לתכנן ערים, שמורות טבע ויערות אמנם לא נמצא בידי התושב או המטייל, אבל ריבוי תלונות בנושא ומעורבות אזרחית בתכנון, יכולים להביא לתכנון נכון יותר מבחינה אקוסטית.

  1. ברמת הנהגים – אם כבר נוסעים בשטח אז נוסעים בעדינות, בלי לגרום להרבה רעש.
  2. ברמה של המשפחה כולה – אם יצאנו לטבע, אז בלי גורמים מרעישים נוספים כמו רמקולים, מזגני שטח, גנרטורים וכך הלאה.
  3. לפי הידע שיש לנו היום, רכב חשמלי מזיק פחות מרכב בנזין או דיזל, גם בהיבט של רעש ולא רק בהיבטים של זיהום.

נכתב בשיתוף עם יעל לנרד, דוקטורנטית באוניברסיטת בן גוריון, והראשונה בארץ שחוקרת את תחום זיהום הרעש.