מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?

רוצים להוסיף עושר לסדר הפסח? לפניכם פעילויות ומשימות קלילות לליל הסדר, שבעזרתן תוכלו להפוך את ההתכנסות המשפחתית החגיגית של סדר פסח לאירוע מיוחד וחווייתי בהשתתפות כל בני המשפחה. אתם מוזמנים להדפיס את הכרטיסיות המעוצבות ולהשתמש גם ברעיונות הנוספים שכאן

הנחיות כלליות לעורך/עורכת הסדר

  1. מבין שלל ההצעות והרעיונות, בחר/י את הכרטיסיות שמדברות אליך. באפשרותך להוסיף שאלות או משימות משלך, המתאימות למשפחתך, על גבי הכרטיסיות הריקות.
  2. את הכרטיסיות אפשר:
    • להניח מתחת לצלחות של המשתתפים
    • להוסיף להגדות במקומות הרלוונטיים
    • להניח במרכז השולחן ולהציע למשתתפים לקחת כרטיסייה לפי סדר
    • לשמור אצלך ולהעלותן בהקשר המתאים בהגדה.
  3. קיימו את הקריאה בהגדה ובכרטיסיות בסבב, בהשתתפות כל בני המשפחה.
  4. חפשו רלוונטיות! אקטואליה היא חלק מהותי ממצוות החג ("כל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים").

כרטיסיות מעוצבות: שאלות ומשימות

שאלות ורעיונות נוספים

 מה נשתנה ?
  • מה נשתנה בחיי מאז ליל הסדר הקודם?
  • במה יהיה שונה ליל הסדר הזה מאחרים?
  • מה הייתי רוצה שישתנה מעתה ואילך?
  • מה החמץ שאני רוצה לבער מחיי?

 

פסח, מצה ומרור:

  • פסח – על מה הייתי רוצה לפסוח בחיים?
  • מצה – מה לא החמצתי השנה? מה מיציתי השנה?
  • מרור – עם איזה דבר מר למדתי להשלים, או אני רוצה ללמוד להשלים איתו?
 
את מי היית רוצה להזמין לליל הסדר? זה יכול להיות כל אחד מהעבר, מההווה, ומכל תחום (אפשר גם שניים). במהלך הסדר – לשתף בבחירות ולהסבירן.
 
מהי יציאת מצרים שלי?
 
מה זה בשבילי לצאת מעבדות לחירות?
 
הא לחמא עניא: להשלים את המשפט: "להיות עני זה..."
 
"והגדת לבנך":
  • מה היית אומר כיום לילדך, שלא אמרת לו/ה כשהיית הורה צעיר?
  • מה מדרכם של הוריי המשכתי ומה שיניתי?
  • לבקש מהמסובים לספר זיכרון ילדות הקשור לפסח/ליל הסדר.
  • מה המסר שלי לדור הבא בעקבות משבר הקורונה?
 
"וירעו אותנו המצרים ויענונו": לשתף בסיפורים מהיכרות אישית על מקרים של אפליה וחוסר שוויון.
 
להשלים: "הרי אני כבן______________ ולא זכיתי ש_____________".
 
"דיינו":
  • מה הייתי רוצה לעצור/להפסיק בחיי?
  • מה נמאס לי יותר ואינני מוכן להמשיך בו יותר?
  • מהו הדבר האחד שאותו יש לי בחיי שבשבילי הוא בגדר "דיינו"?
 
"כנגד ארבעה בנים דיברה תורה"
  • להוסיף בן חמישי אשר כן "יודע לשאול" ולשאול: "מה הוא אומר"?
  • לו הייתם כותבי ההגדה, אילו ארבע בנות הייתם מוסיפים לטקסט?
 
יציאת מצרים: מה הייתה יציאת מצרים שלי?
 
ניקיון פסח: מה הייתי רוצה לנקות מחיי?

פעילויות קלילות

- המחזת שירי ההגדה.

- שירת שירי ההגדה בצורה מיוחדת, למשל:

  • "חד גדיא" – כל משתתף מקבל דמות אחת או יותר מ"כוכבי" השיר. כששרים עליה הוא שר או קם ממקומו.
  • "אחד מי יודע" – כל ילידי ינואר קמים ב-1, ילידי פברואר ב-2, מרץ ב-3 וכן הלאה... כשמגיעים ל-13 כולם קמים.


- לשיר את 13 מי יודע בנשימה אחת.

- לשיר את סימני הסדר (קדש, רחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רחצה, מוציא, מצה, מרור, כורך, שולחן עורך, צפון, ברך, הלל, נרצה) למנגינת: אדון עולם, לכה דודי, כובע של קש, It's now or never.

- להתחרות במציאת שירים עם אלמנטים מהחג: אביב, משה, שמות חכמים מההגדה, מצרים, וכו'.

- המחזת דמויות מההגדה: המשתתפים ינחשו מי הומחז.

- עשר המכות:

  • למנות את עשר המכות מהסוף להתחלה.
  • המחזת המכות, המשתתפים ינחשו איזו מכה הומחזה.

- המאכל של סבתא ניצה: איזה מאכל, של איזו דודה, חסר לנו בליל הסדר השנה?

- שני משתתפים נדרשים לקיים שיחה בין שני אנשים:

  • בין עבד שבונה את הפירמידות למעביד שלו.
  • בין בת פרעה שמצאה את משה בתיבה על הנילוס לבין אחותו של משה – מרים.

- כל משפט מתחיל ברצף אותיות הא'-ב',
- או: נותנים לשניהם פתקים שכתבו המשתתפים האחרים, ותוך כדי השיחה הם שולפים את הפתקים ומשבצים בשיחה את הכתוב בהם.

ליל סדר: מישהו הוא המארח בליל הסדר. עליו לנחש אילו אורחים, שבחרו שאר המשתתפים, באו אליו לסדר.

איסוף מילים בעיניים עצומות: בוחרים שני זוגות. אחד מבני הזוג בעיניים עצומות ועליו לקבל הדרכה ולאסוף רק את המילים הקשורות לפסח בזמן קצוב.

הצגה: בוחרים שני זוגות. זוג אחד עורך הצגה קצרה, ללא מילים, והזוג השני מדובב את ההצגה על פי רצונו...

7-5-1: שלושה אנשים מנהלים שיחה. אחד יכול להגיד רק 7 מילים, אחד רק 5 ואחד רק מילה אחת.

רדיו טייפ: מחליטים על שיר שכולם יודעים את המילים שלו, בוחרים מתנדב שכאילו מחזיק מפסק של רדיו. כולם מתחילים לשיר וכאשר הוא מסובב את ידו הוא כאילו מכבה את הרדיו וכולם מפסיקים לשיר את השיר וממשיכים בלב את השיר ממאותו מקום. כאשר המתנדב "מדליק" את הרדיו כולם ממשיכים מהמקום שאליו הגיעו בלב...