דף שיח: אושפיזין

בחג הסוכות מגיעים האושפיזין לסוכה. מהי חשיבותה של הכנסת האורחים, אילו דמויות הייתם רוצים לארח ומה משמעות אירוחה של כל אחת מהדמויות?
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה
במהלך חג הסוכות נהוג לארח ולפתוח את הסוכות (ואת הלב) לאורחים ולקיים את המנהג החשוב של הכנסת אורחים.

בימי החג מתכנסים יחד חברים, משפחה ומכרים בסוכות שונות ומקיימים את המנהג החשוב של הכנסת אורחים.

בפעילות הבאה נחשוב על מנהג הכנסת האורחים (אושפיזין בארמית = אורחים), נושא מרכזי בחגיגות הסוכות.

ספרו סיפור קצר על מקום מיוחד שהתארחתם בו או על אורחים שבאו לבקר אתכם.
צילום: pixabay
דוגמה ראשונה להכנסת אורחים בספר התורה אנחנו מקבלים מאברהם אבינו שאירח את המלאכים, שלא הכיר כלל, באוהלו:

 

בראשית, יח:

א וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו ,וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה. ג וַיֹּאמַר: "אֲדֹנָי! אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ. ד יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם, וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ. ה וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם, אַחַר תַּעֲבֹרוּ, כִּי עַל כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל עַבְדְּכֶם". וַיֹּאמְרוּ: "כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָ". ו וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה, וַיֹּאמֶר: "מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת, לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת". ז וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר, וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ. ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם, וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ.
 

שאלות לדיון:

  • כיצד קיבל אברהם את האורחים?
  • מה אנחנו למדים מאופן הכנסת האורחים של אברהם על הכנסת אורחים?
  • מה הקשר בין סיפור אברהם והמלאכים לחג סוכות?

רבי ישעיהו מזוכוביץ

 
פעם אחת התדפקו אורחים על ביתו של רבי ישעיהו מזוכוביץ בערב שבת. קבלם רבי יהושע בסבר פנים יפות ועד שהיו אלה מתקינים עצמם לקבלת שבת, נכנס אליהם ואמר: הרי מרחוק באתם ואינכם מכירים את הפונדק שלי, לפיכך אני מודיע לכם ששכרי הוא ארבעה זוז לאיש. אפשר ששכרי מרובה משל אחרים אבל רשות נתונה בידכם לאכול ולשתות בכל יום השבת מן הטוב והמובחר כאוות נפשכם.

בשבת שבתו הסוחרים אצל הרב, אכלו ושתו היטב, שהרי ידעו כי עתידים הם לשלם במיטב כספם. בצאת השבת, כאשר בקשו לשלם לו, מחק רבי ישעיה ואמר: וכי אמכור מצווה יקרה כהכנסת אורחים בארבעה זוזים? ולא לקח אף פרוטה.

תמהו הסוחרים ושאלו: אם כן, מדוע נקבת מראש בשכר רב? רציתי, השיב הרב, שתאכלו ותשתו לשובע כאדם האוכל משלו.

שאלות לדיון:

  • מה עשה רבי יהושע כדי שאורחיו יחושו בנוח בזמן שהתארחו אצלו?
  • מה המשותף לאברהם אבינו ולרבי יהושע בנושא הכנסת אורחים?
  • מה אנו למדים לגבי הכנסת אורחים מאברהם אבינו, ומרבי יהושע, ומה נוכל ליישם בביתנו?

בוא בשלום

בוא בשלום / מילים: רחל שפירא, לחן: נורית הירש

ציפורי הצפון כבר הגיעו
מתערבל האבק בגבעות
אחותנו הרוח עברה בדרכים
ואנחנו צמאים לאות.

לכל מילות השיר, לחצו כאן»

את מי נרצה להזמין לסוכה?

בחג הסוכות אנו רגילים ואוהבים להזמין אורחים ולהתארח בסוכות.

שאלות לדיון:

  • את מי אנחנו אוהבים לארח בביתנו?
  • אצל מי אנחנו אוהבים להתארח?
  • מה אנחנו יותר אוהבים – לארח או להתארח?
  • מה אנחנו אוהבים לעשות עם האורחים?
  • את מי היינו הכי רוצים להזמין כעת?

מבקשים מכל אחד מבני המשפחה לבחור שלוש דמויות שהיה רוצה להזמין לסוכה, ולכתוב כל שם על פתק (אפשר לבחור גם בדמויות היסטוריות/בדיוניות/אקטואליות/מהסרטים... רחוקות או כמובן קרובות של חברים, אנשים בקהילה הסובבת אותנו ובני משפחה). על פתק נפרד בקשו שיכתוב את הסיבה לכך שבחר דווקא בדמות זו: תכונת אופי/משמעות הדמות או מה היא מסמלת עבורו.

אפשרויות שונות להמשך:
  • לבחור בכל פעם פתק אחד ולנחש מי בחר בדמות זאת ולמה.
  • להתאים בין הדמויות השונות לסיבות לבחירה בהן.
  • משחק ניחושים: באמצעות תשובות "כן" ו"לא" מנחשים בני המשפחה מי הדמות שבה בחר כל אחד.
  • מה הייתי רוצה לומר לדמויות שבחרתי? מכינים הודעה/ברכה מצולמת לאדם זה, או, אם הוא קרוב, אפשר פשוט לטלפן...

שאלות לדיון:

  • האם היה לכם קשה או קל לבחור אורחים?
  • האם היה לכם קשה לנחש מי בחר באיזו דמות? היו לכם הפתעות?
  • האם מישהו חשב להזמין גם אנשים זרים, כאלה שאין להם איפה להתארח? דוגמת חיילים בודדים, או אולי חסרי בית, פליטים?
  • מעניין לדון בסיבות לכך ששמות מסוימים עלו ואחרים לא...
  • האם כעת, אחרי הדיון, יש דמויות נוספות שהייתם רוצים להזמין?
מנהג נפוץ בקהילות ישראל בכל יום מימי חג הסוכות הוא להזמין לסוכה אושפיזין, אורחים מאבות האומה. המנהג הוא להזמין בכל יום באופן מיוחד אורח – אושפיז – אחד. סדר הזמנת האורחים משתנה מעדה לעדה.


בכל יום מיוחסת חשיבות מיוחדת למידה הקשורה באורח של אותו היום. האושפיזין הם אברהם, המסמל את מידת החסד, יצחק – את מידת הגבורה, יעקב – תפארת, משה – נצח, אהרון – הוד, יוסף – יסוד ודוד – מלכות.

בחרו שבעה ערכים (מידות) המייצגים את משפחתכם וחשובים לה (למשל, ערכים של אהבה, צניעות, אכפתיות, אדיבות, דאגה לחלשים, נחישות, נאמנות, סקרנות...). חשוב להגיע להסכמה משפחתית לגבי הערכים המתאימים למשפחה.

- בכל יום משבעת ימי החג עשו משהו ברוח הערך שבחרתם.

אורחים לקיץ

אורחים לקיץ / מילים ולחן: נעמי שמר
 
אצלנו בחצר
בצל עצי הזית
באים בדרך כלל
המון אורחים לקיץ
לכל אחד מהם
שפה משלו
ודרך משלו
להגיד שלום.
 

שלום שלומית

שלום שלומית / יזהר בן נחום
 
עוד שנה שחלפה מסוכות עד סוכות
ושלומית מהשיר ממשיכה לחכות.
היא הביאה לולב והדס ואתרוג
והסכך, כמו תמיד רענן וירוק.
 

חג הסוכות כחג אוניברסלי

ברוח שירה של נעמי שמר, מומלץ לספר למשתתפים שאחד מערכי חג סוכות הוא האוניברסליות שלו. במקורות מוזמנים גם אלו שאינם יהודים לעלות לירושלים.

הנביא זכריה תאר את סוכות כחג אוניברסלי: "והיה כל הנותר מכל הגויים הבאים על ירושלים ועלו מדי שנה בשנה... לחוג את חג הסכות" (זכריה פרק יד). חז"ל קישרו את נבואת זכריה לשבעים הפרים שנצטווינו להקריב בחג, כנגד שבעים אומות העולם. באמצעותם, באופן סימלי, האנושות כולה חוגגת ומתפללת. גם התפילה לגשם, הנפתחת בסוכות, היא תפילה אוניברסלית ורלוונטית בעונת הסתיו לכל העמים כולם.

לא בכדי נקראת הסוכה "סוכת שלום".