מגן דוד שלנו – מערך הדרכה לכיתות ד'–ו'

מגן דוד שלנו

מגן דוד הוא סמל יהודי כבר מאות שנים, אולם מקורותיו ההיסטוריים העתיקים והמעניינים והמשמעויות הרבות הטמונות בו, אינם מוכרים לרבים. בפעילות ננסה להכיר את המשמעויות וההיסטוריה של הסמל וליצור חיבור אישי וחווייתי בין המודרכים לסמל, לערכים שהוא מייצג ולמדינה

מטרות הפעילות

  1. היכרות עם ההיסטוריה והמשמעויות של סמל מגן דוד
  2. חיבור למדינה, לסמליה ולערכיה
  3. עידוד למנהיגות, לקבלת אחריות, לערכיות ולדאגה לזולת
  4. חוויה והנאה.
קהל יעד: כיתות ד'–ו'.
 
מקום: בפנים או בחוץ.
 
משך הזמן: 45 דקות.

עזרים:
  1. 15 ריבועים גזורים למשולשים
  2. שלוש כרטיסיות "סליחה על השאלה"
  3. דפים לבנים, טושים ומספריים
  4. מצגת סמל מגן דוד, מקרן ומחשב (לא חובה).

 

הכנות:

  1. נגזור ונפריד את הריבועים שבערכה ליצירת משולשים
  2. נכין מספר משולשים ריקים מדפים לבנים
  3. אם הפעילות מתקיימת בחוץ, נדפיס את שקפי המצגת.

מהלך הפעילות

שלב 1: דגל ישראל

ניכנס לחדר עם דגל ישראל או נזמין מתנדב לצייר על הלוח מגן דוד/דגל ישראל לכבוד חודש הלאום.

נשאל: מי כבר קישט את הבית בדגלים לקראת יום העצמאות? למה בעצם אנחנו מקשטים בדגלים? ) אפשר לערוך חידון דגלים קצר – מה מצויר על דגל ארצות הברית? מה מופיע על דגל בריטניה? איך נראה דגל צרפת? ודגל יפן?)

מי יודע מה המשמעות של הדגל שלנו – מאין הוא הגיע?

נספר: לפני שקמה התנועה הציונית, לא היה ליהודים דגל. צריך לזכור שהם היו מפוזרים בכל העולם בקהילות בתוך מדינות שונות, ועד שהתעוררה התנועה הלאומית הציונית, שרצתה לאגד את כל היהודים יחד ולהביא אותם למדינה אחת, לא היה להם דגל משלהם.

ב-1897 בחר דוד וולפסון, עוזרו של הרצל, שארגן את הקונגרס הציוני הראשון, לתלות דגל ובו שני פסי תכלת ומגן דוד כדגל הקונגרס. ב-1933 הפך דגל זה לדגל הרשמי של התנועה הציונית, ומאוחר יותר נבחר להיות דגל ישראל.

וולפסון כתב: "בפקודת מנהיגנו הרצל באתי לבאזל כדי לעשות את ההכנות לקונגרס הציוני הראשון... באיזה דגל נקשט את אולם הקונגרס? מה הם צבעיו? הן דגל אין לנו... והנה הבהיק רעיון במוחי: הרי יש לנו דגל, לבן וכחול, בטלית אשר בה נתעטף בתפילתנו – טלית זו היא סמלנו. נוציא נא את הטלית מנרתיקה ונפרוש אותה לעיני ישראל ולעיני כל העמים. הזמנתי דגל כחול-לבן ומגן דוד מצויר עליו".

נסכם: על פי התיאור של דוד וולפסון הבנו מאין מגיעים הפסים התכולים בדגל – מהטלית. אבל מאין מגיע מגן דוד? ולמה דווקא הוא נבחר להיות במרכז הדגל שלנו?

דגל ישראל

שלב 2: מרכיבי הסמל

נחלק את הקבוצה לצוותים של שלושה-ארבעה מודרכים, ונפזר במרכז החדר קלפי תמונות משולשים מסוגים שונים. נבקש מכל צוות לחשוב מה לדעתו משמעות הסמל מגן דוד, המורכב משני משולשים, ולבחור שני משולשים שבעיניו יכולים להביע בצורה הכי טובה את הרעיון שלו.

נדגיש: המשולשים יכולים גם להיות המקור וההשראה ולעזור לחשוב על רעיונות. שני המשולשים יכולים להיות זהים או שונים זה מזה, בהתאם למשמעות שרוצים להביע. אם יש צוות שלא מוצא משולש מתאים בין כל האפשרויות, הוא מוזמן לקחת משולש לבן ולצייר עליו את המשמעות שהוא רוצה להציע.

כל צוות יצטרך לבחור שני משולשים שירכיבו את מגן הדוד שלו, ולהציב את מגן הדוד שיצר במרכז המעגל. לאחר 10 דקות נזמין את הצוותים להציג לקבוצה את מגיני הדוד שיצרו, ולספר מדוע בחרו במשולשים המסוימים האלה, ומה הם מסמלים בעיניהם.

איור: מגן דוד משני משולשי פיצה

שלב 3: מצגת

נקרין את המצגת ונספר מעט על ההיסטוריה והמשמעויות המיוחסות למגן דוד בתרבויות השונות.

להורדת המצגת»

שלב 4: סיכום ודיון

אפשרות 1: נשחק "סליחה על השאלה": נזמין חמישה מתנדבים ונושיב אותם בשורה מול הקבוצה. כל אחד יצטרך לענות בתורו על שאלה. עם תום הסבב מחליפים ומזמינים חמישה מתנדבים חדשים שיענו על השאלה הבאה (כל החמישה עונים על שאלה זהה, כל אחד את תשובתו, בסך הכול יש שלושה סבבים – 15 משתתפים):

  1. מה או מי מגן עליי ומחזק אותי?
  2. על מה או על מי חשוב לי להגן (בבית, בבית הספר, במשפחה, במדינה)?
  3. הדבר שהכי חשוב לדעתי לחגוג ולציין בחודש הלאום הזה הוא...

 

אפשר כמובן להוסיף שאלות לסבבים נוספים – ולדאוג מראש לכרטיסים.

אפשרות 2: נצייר על הלוח מגן דוד גדול, ונכתוב על קודקודיו של המשולש המרכזי את שלוש השאלות שבסעיף הקודם.

נחלק פתקיות דביקות, וכל מודרך יכתוב את התשובות שלו על הפתקית וידביק ליד השאלות.

איור: ילדים שוכבים בצורת מגן דוד

עזרים ונספחים