אוקטובר 2013: להרגיש אימפריה בשוני

משלב טבע, ארכיאולוגיה, ארכיטקטורה, מורשת וחלוציות. הכניסה לשוני. צילום: דנה פרידלנדר
מה יש בשוני שכל כך הרבה אנשים, לאורך הרבה מאוד תקופות, נהגו לבוא ולבלות בו? הצטרפו אלינו למסלול העובר דרך אלפיים שנות היסטוריה, ומציג פארק קטן ויפהפה של כ-36 דונם, מתוך שטח כולל של 160 דונם חורש שמתחבר לשטח גני הנדיב ועין צור., פארק עתיר פניני תרבות – מימי הקמת הבריכות והתיאטרון המפורסם ועד ימינו. ולקינוח: ביקור בעין צור, מקור מים ופנינת טבע שלא תרצו להחמיץ
פארק ז'בוטינסקי, שבמרכזו האתר ההיסטורי שוני, נמצא במורדות המזרחיים של חוטם הכרמל, בדרך העולה מבנימינה לזיכרון יעקב. שוני זוהה ככפר "שומי" הנזכר כבר בתלמוד הירושלמי. בערבית, "שוני", פירושו מקום גבוה או אסם תבואה, וכנראה ניתן למקום השם משום הימצאותו בסביבה חקלאית ופורייה. פארק שוני נקרא היום פארק ז'בוטינסקי על שמו של זאב ז'בוטינסקי, מנהיג ציוני וסופר, שהיה ממקימי הגדוד העברי במלחמת העולם הראשונה, וייסד את התנועה הרוויזיוניסטית ותנועת בית"ר. צפו! ההיסטוריה של שוני בסרטון

האתר משלב טבע, ארכיאולוגיה, ארכיטקטורה, מורשת וחלוציות. הוא שוקם ושופץ באמצע שנות השמונים על ידי קק"ל, שמאז מטפחת אותו ומנהלת אותו.
עונה מומלצת: כל השנה.
אורך המסלול: כארבע שעות.
סוג מסלול: נקודתי או מעגלי – תלוי ברצונכם. חשוב לתכנן את הזמן כדי לסיים כחצי שעה לפני השקיעה.
מתאים: לכל גיל.
כיצד מגיעים:
לפארק ז'בוטינסקי – נוסעים על הכביש שמחבר בין בנימינה לזיכרון יעקב (כביש 652) ופונים לפי השילוט לפארק ז'בוטינסקי-שוני.
לעין צור – ממשיכים באותו הכביש כקילומטר אחד נוסף צפונה, פונים מערבה, לפי השילוט, לבית הספר אורט שומרון ומחנים בחניית בית הספר.

* בפארק ז'בוטינסקי רצוי להחנות ברחבה התחתונה, שם יתחיל המסלול.
** יש במקום חנייה, שירותים, שולחנות לפיקניק ופינות צל. אין מסעדה ואין מזנון.
*** לביקור במוזיאונים – שימו לב למועדי הפתיחה. רצוי לתאם מראש.
מפת פארק ז'בוטינסקי - שונה

אנדרטה לפורצי כלא עכו

מרחבת החנייה התחתונה תוכלו לצעוד בשביל כורכר המתפצל שמאלה ולטפס מעט עד שתגיעו לאנדרטה מיוחדת עשויה ברזל וצבועה תכלת המורכבת מארבעה שברים – האנדרטה לזכרם של פורצי כלא עכו.

הקשר לאצ"ל: ב-1947 שוני הייתה בית ספר למפקדים ובסיס מבצעי של הארגון הצבאי הלאומי (האצ"ל). מכאן יצאו ב-4.5.1947 יחידת לוחמי האצ"ל בפיקודו של דב כהן "שמשון" לפעולה נועזת של שחרור לוחמי מחתרת שהיו כלואים בין חומות מבצר עכו. הם הצליחו – החומות נפרצו! 41 לוחמים שבויים שוחררו, אבל תשעה מהלוחמים נהרגו, וגם מפקד היחידה דב כהן. שלושה לוחמים נשבו על ידי הבריטים ונידונו למוות. הם הועלו לגרדום כשלושה חודשים לאחר מכן.

האנדרטה מדמה זוג עמודי תלייה, במבט מרחוק ובזווית מסוימת ארבעת החלקים מתחברים לצורת מגן דוד. את האנדרטה היפהפייה הזו יצרה הפסלת איילת ביתן-שלונסקי.

מסביב לאנדרטה, על הדשא בחצי עיגול, מונחות אבני הראש האמיתיות שהובאו מקברי 13 הלוחמים.
האנדרטה לפורצי כלא עכו. צילום: אדוה קימלפלד

פארק ירוק, מדשאות וגינת שעשעועים

למרגלות האנדרטה תוכלו לנוח בצל, לשחק בכרי הדשא המטופחים בינות לעצי אורן הגלעין הענקיים והיפהפיים (מבין הגדולים שיש בארץ) ולשחק בגינת המשחקים. במרחבי הפארק תוכלו למצוא מיני עצים נוספים ביניהם: דולב, דקל, תאנה , זית ואפילו עץ תות לבן, ענקי המניב פרי טעים (בעונה), שנטע הברון רוטשילד בכבודו ובעצמו לטובת תולעי המשי.

אם תמשיכו ללכת צמוד למבנה החאן הגדול שעוטף את התיאטרון ממערב, על שביל הגרנוליט, תגיעו לשער הגדול – זוהי הכניסה לתיאטרון שוני. לפני הכניסה לתיאטרון (שבשנים האחרונות מתקיימות בו הופעות של זאפה) תראו על הקיר מדרום ארבע תמונות שמתארות את האתר בזמן שקק"ל שיפצה אותו, אי שם בשנות השמונים. לידן שלט שבו מסופר החלק ההתיישבותי של שוני מאז שנרכשה על ידי הברון רוטשילד ועד ימינו.
פארק שוני. לנוח בינות לעצים. תצלום: אדוה קימלפלד

התיאטרון

בתקופה הרומית, במאות השנייה והשלישית לספירה (אחרי הספירה), היה שוני אתר שוקק חיים של נופש ותיירות, אשר אליו נהגו לבוא תושבי העיר קיסריה. התגלה כאן תיאטרון רומי מושלם, עם מושבים וקמרונות. ומבנים נוספים שהתפתחו מסביבו – מלון נופש פעיל, בריכה, מזרקות מים ומרחצאות. עוד התגלו כאן בית בד, מחסנים, חדרי מגורים ופסיפסים צבעוניים וגם ממצאים קטנים יותר, כמו כלי חרס, פסלים ומטבעות מתקופות שונות. חלק מהממצאים תוכלו לראות בסיור חופשי בפארק וחלק מוצגים רק בתוך המוזיאון הארכיאולוגי שבאחריות קק"ל (המוזיאון סגור כרגע לקהל הרחב). כל מה שנחפר ונמצא כאן בפארק מעיד על אופי המקום ופעילותו עד ימינו.

גם שוק גדול התקיים ממש כאן, מעבר לכביש. מים נקיים ושפע של סחורות – ירקות ופירות טריים, הגיעו למעשה מן הבקעה הפורייה הזו של בנימינה.
דרך סלולה חיברה את העיר קיסריה לשוק ולאתר הפעילויות והבילוי שגדל והתפתח כאן סביב מבנה התיאטרון.

למה דווקא שוני? שוני נהנתה מריבוי מים שמקורם בנחל תנינים ובמעיינות הסמוכים והשופעים, וביניהם עין צור. בעבר נאספו כל המים מהנחל, מעין צור ומשבע בארות המים האחרות (שאותן לא ניתן לראות היום) לתוך ברכה ענקית, שאליה נהגו לבוא התושבים הפגאניים, לקיים טקסים ואירועים שונים וביניהם חגיגות חודש מאי – האביב, חגיגות המיומאס הידועות. כמובן שהיהודים לא נהגו לבוא לאירועים האלו, שנחשבו לפרובוקטיביים ומופקרים.

בבריכה הענקית הזו נמצא היום גן הפסלים שבו מוצג האוסף שתרמו בני משפחת הפסל אחיעם שושני ז"ל לקק"ל ושאליו אתם מוזמנים להגיע, לראות ואפילו ללטף. הכניסה למוזיאון הפיסול ע"ש אחיעם שושני בתיאום מראש.
תיאטרון שוני. כיום מארח את מיטב אמני ישראל. תצלום: אדוה קימלפלד

מוזיאון אחיעם וגן הפסלים

איך מגיעים: מוזאון אחיעם וגן הפסלים נמצאים ממש מאחורי במת התיאטרון. לאחר שתצאו ממבנה התיאטרון המעוגל היצמדו לדופן הצפון מזרחית של המבנה.

בכניסה יקדם את פניכם גן עצום, זוהי הבריכה הענקית ששימשה את באי המקום. כיום אין בה מים, אלא גן פסלים מרהיב, עץ שיזף גדול, צמחייה צבעונית ומטופחת שעליה עמל מנהל המוזאונים של קק"ל, משה לופן, ועשרות פסלים מרהיבים עשויים עץ, ברונזה ואבן, כולם מעשה ידיו של האומן אחיעם שושני ז"ל.

באולם הכניסה מסודרים הפסלים בצורה המזכירה את אופן הצגתם בגינת האמן שהייתה בצרפת. אם תרצו, תוכלו לשבת במקום, ללגום תה, ולצפות בסרטי וידיאו על האומן ומורשתו וגם על פארק שוני. בחמישה חדרים נוספים במוזאון תוכלו להתרשם מפסלים העוסקים בנושא מסוים. החדר הראשון עוסק בסבל האנושי: מלחמות העולם, זוועות אושוויץ, אסון הירושימה, וייטנאם ועוד. החדר השני הוא חדר הנשים היפות, שבו פסלי נשים בשלל מאפיינים ומראות. בחדר השלישי תוכלו לפגוש בדמויות אהובות מהתנ"ך – דוד יפה העיניים ושאול מלך ישראל. ובחדר הרביעי שהוא חדר המוזיקה והשירה תפסעו חרישית בין פסלים הנראים כמנגנים בתזמורת או שרים. בחדר האחרון, חדר האמהות, תתרשמו מפסלים של נשים בהריון, לידה והנקה.

צפו! סיור מצולם במוזיאון אחיעם

מתי פתוח: מוזיאון אחיעם לפיסול פתוח למבקרים רק בתיאום מראש, יש לפנות בימים א'-ה' בלבד.
חן טסלר (לתיאום קבוצות): chente@kkl.org.il| ‎052-8175577‏
דני חנוכה (לתיאום מבקרים פרטיים): danh@kkl.org.il | 050-7497073

המוזיאון הארכיאולוגי סגור לקהל.
חדר המוזיקה במוזאון אחיעם. תצלום: אדוה קימלפלד
סמוך לשער הכניסה לתיאטרון נמצאת גם הכניסה לחוויה אורקולית של האצ"ל – המציגה את תולדות הארגון. הביקור נמשך כשעה וכולל חיזיון אורקולי של כ-45 דקות.

מוזיאון נוסף שנמצא בתוך התיאטרון ובאחריות עמותת האצ"ל הוא מוזיאון ההתיישבות אך בשלב זה הוא סגור לקהל.


** החוויה הוארקולית של האצ"ל פתוחה רק בתיאום מראש ובתשלום סמלי.
יצירת קשר: דוא"ל איציק | טל: 04-6389730

חוויער בפארק שוני-ז'בוטינסקי – משחק ניווט סלולרי

רוצים להוסיף עניין לטיול בפארק?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "אוצר פארק שוני", וצאו למסע העובר בין תחנות המייצגות תקופות היסטוריות שונות, שבסופו תצטרכו לפתור את חידת שוני. בסוף כל תחנה תתבקשו "לקחת" איתכם חפץ מסוים. כאשר יהיו בידיכם כל החפצים הנכונים תוכלו לפתור את החידה.
מתחילים כאן»