מרץ 2014: במחילות פארק עדולם-צרפת

פארק עדולם-צרפת, ירוק ויפהפה. צילום: מירה חן, ארכיון קק"ל

רגע לפני שהחמסינים מגיעים לאזור השפלה, זה הזמן לנצל את מזג האוויר האביבי ולצאת לטיול בין עתיקות, פריחות ונופים עוצרי נשימה. במקום מגוון מסלולים לרכבי שטח, להולכי רגל ולאופניים, רק תבואו!

שימו לב, מחילות המסתור בחורבת עתרי סגורות עקב סכנת הצפה. המחילות עתידות להיות סגורות למשך כל חודשי החורף.

במשך שנים רבות היה פארק עדולם-צרפת מוזנח ולא מטופל, ובעקבות הסכנות המרחפות מעל האזור, החליטה קק"ל לאמץ את האזור, לטפח אותו – ובקרוב אפילו תכריז עליו מרחב ביוספרי.

ביקור בפארק צפוי לארוך יום שלם, אבל בהחלט אפשר לחלק את הביקור למספר טיולים באזור. כך למשל, אפשר לצאת לטיול עתיקות, לטיול בסימן משאבי טבע, ואפילו לפיקניק נחמד באחד מחניוני האזור. קק"ל הכשירה בפארק שבילים לכל סוגי המטיילים, לבעלי רכבי השטח 4X4, להולכי הרגל ולמדוושים באופניים. רק תבואו!
חורבת עתרי. צילום: גידי בשן

טיול בסימן עתיקות וטבע

מקום משמש אתר היסטורי מרתק ומשופע בנכסים ארכיאולוגיים חשובים מתקופות קודמות, המלמדים על אורח החיים המקומי באותם ימים, שיטות גידול חקלאיות ומקורות פרנסה.

חורבת עתרי – כפר מימי בית שני הממוקם על גבעה בגובה 406 מטר מעל פני הים, נקודה מצוינת לתצפית על האזור. במקום מקוואות ומבנה ציבור, גתות רבות, קולומבריום לגידול יונים, מתקני אריזה ומחילות מסתור. משך הביקור במקום שעה עד שעתיים, ואם אתם מתכננים להיכנס למערות מומלץ להצטייד בפנסים.

חורבת מדרס – שרידי יישוב מהתקופה ההלניסטית מהמאה השנייה לפנה"ס, המשתרעים על פני שטח של 250 דונם, וכוללים מעל 50 מערות ובורות מים תת קרקעיים, קולומבריום ופירמידה קטומה. במקום שביל כחול העובר בין האתרים החשובים במקום. הסיור במקום אורך עד שעתיים, מומלץ להצטייד בפנסים.

חורבת בורגין – נראה שזהו כפר ביש שהזכיר יוסף בן מתתיהו בכתביו. במקום התגלו ביצורים ומערכת מסתור תת קרקעית המכילה חללי אחסון, בורות מים, מבני מגורים, מתקנים חקלאיים ומערות קבורה. עוד בסביבה מערה ביזנטית, מערת קבורה מימי בית שני, מערות פעמון ועצי תאנה מציצים מתוכן, בית בד, מערכת מסתור גדולה נוספת מימי מרד בר כוכבא ופיסות היסטוריה נוספות.

משך הסיור כשעתיים, יש להיזהר מבורות, ללכת בשבילים המסומנים בלבד ולהיכנס אך ורק לאתרים המסומנים. לזחילה במחילות מסתור, יש להצטייד בפנסים.

שמורת חורש עדולם – חורבת מדרס נמצאת בתוך שמורת חורש עדולם, המשתרעת על פני 5,000 דונם, מכילה חורש ים-תיכוני במיטבו ששולטים בו עצי אשחר ארצישראלי, אלון מצוי, חרוב מצוי, קטלב מצוי, עוזרר קוצני ואלת המסטיק, שני מיני הלוטם ואזוב מצוי. מקום נפלא לפרוס מחצלת וליהנות מפיקניק בחיק הטבע.
מערת עמוד בחורת בורגין. צילום: מיכל קטורזה
עונה מומלצת: כל השנה.
אורך המסלול: לפי בחירתכם.
סוג מסלול: 7-1 שעות, מסלול הליכה רגלי, אופניים, רכבים.
מתאים: לכל המשפחה. דרך עפר להליכה ברמת קושי קלה.
שימו לב: בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים והמשולטים. התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד.
ציוד מומלץ: מים, נעלי הליכה, כובע, קרם הגנה, פנס.
כיצד מגיעים: ממחלף שער הגיא–בית שמש (כביש 38) נוסעים דרומה לכיוון צומת עמק האלה. בצומת שריגים–גבעת ישעיהו פונים שמאלה, לאחר כ-100 מטרים ישנה פנייה ימינה לפארק עדולם על דרך סלולה באספלט. מכאן מתחיל ציר הפארק הראשי המסומן בצבע ירוק.
לחורבת עתרי – ממשיכים לנוע על ציר התנועה הראשי של הפארק המסומן בירוק עד לפנייה שמאלה על פי השילוט למסלול המסומן בצבע כחול.
לחורבת בורגין – ממשיכם לנוע על פי השילוט וחולפים על פני צומת שבמרכזו עץ חרוב גדול. פונים לדרך המסומנת בכחול עד למגרש החנייה של האתר.

לפני כל יציאה לשטח אנו ממליצים להתעדכן באתר eירוק או באתר קק"ל על שינויים אפשריים במסלול. אפשר גם להתקשר לקו ליער: 1-800-350-550