אל תפחדו מהפחד

מכירים את הרגע הזה בו אתם מתקדמים ברכיבה לקראת דרופ גבוה או ירידה סלעית בשיפוע לא הגיוני וכל הגוף שלכם "צועק" – אל תעשו את זה! הקול הזה בראש מלווה לרוב ברעד ברגליים, נשימה מהירה ושטחית, תחושת יובש בפה ובכללי – אמאל'ה! מכירים? (אם לא, זה יגיע, אל דאגה... אתם כנראה לא נתקלתם באתגר הרלוונטי) ובכן, ברוכים הבאים לעולם הפחד

אבל רגע... מה זה בכלל פחד... נתחיל מזה שפחד הוא תגובה אינסטינקטיבית כמעט בלתי נשלטת, המתרחשת במערכת העצבים של כל בעלי החיים (שימו לב – גם בקרב כאלו שאין להם מוח של ממש...) שתכליתה אחת – הישרדות.

ברגע שאחד מהסנסורים של בעל החיים (וזה לא משנה אם זה מחושים או אוזניים אנושיות) מגורה באופן שמתפרש כאיום – מתבצעת תגובה שנועדה להציל את האורגניזם מכיליון. עבור זבובים למשל, תנועה חדה בסביבתו או שינוי בלחץ האוויר מעיד לרוב על כאפה שמשוגרת לכיוונו והוא כמובן יתעופף. ואתם, אם מישהו יפוצץ לכם בלון בהפתעה מאחורי הראש, סביר להניח שגם תנתרו בבהלה...

ובכן, גם כשאתם נמצאים על סיפו של הדרופ, המוח שלכם מפרש את התווך האנכי אותו מיד תחצו בתעופה, כאיום, רק שאנחנו, בני האדם, יצורים תבוניים שכמונו (טוב, רובנו לפחות...), ניחנו גם בדמיון רחמנא ליצלן וזה רק מוסיף עוד נדבך מעיק לפחד הקיים ממילא כי אתם מיד רואים בעיני רוחכם את עצמכם שוכבים מגובסים מכף רגל ועד ראש (וזה התסריט האופטימי).

אז מה, הכל אבוד? לעולם לא "תשחררו" את הדרופ? תשחררו ועוד איך! תכף נסביר כיצד...

צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל

נפלאות האדרנלין פחד כאמור הוא תגובה הישרדותית וכל אותן תופעות פיזיולוגיות שאתם חשים (יובש בפה, רעד בשרירים וכיו"ב) הן תולדה של הפרשת הורמון האדרנלין. תפקידו של ההורמון הזה, בין היתר, הוא להכניס את הגוף שלכם בשבריר שניה למצב היכון. היכון למה? או ללחימה, או לבריחה... (נשאיר לרגע את הקפיאה בצד), מה שקרוי בעגה המקצועית Fight or Flight.

פעם, לפני הרבה אלפי שנים, אם איזה דוב מערות הפתיע איזה נאנדרטלים ביער, הבהלה והפרשת האדרנלין המיידית אפשרה לשרירים שלהם לגייס את כל הכוח האפשרי על מנת להימלט ממנו (או לפחות לרוץ מהר יותר מהחבר... :-P),

אבל מה לדובים ולדרופים? ובכן, החלקים ה"עתיקים" במוח שלכם (האמיגדלה אם אתם חייבים לדעת) לא יודעים להבדיל. אם אתם מאוימים ממשהו, זה לא משנה אם מדובר בסכנת חיים ממשית או סתם ג'וק, התגובה זהה. אבל שניה, אנחנו פה כדי להסביר לכם, שהפרשת האדרנלין הזו, דווקא מצוינת, רק אם תדעו לגייס אותו לטובתכם! אנחנו מזכירים לכם שאתם יצורים תבוניים.

אז תשתמשו במוח שלכם לעזאזל!

מחשבה מייצרת מציאות

בניגוד לזבובים, אתם יכולים לשלוט על תהליכי החשיבה שלכם ולאמן את המוח לסור למרותכם (ואגב, הטיפים שניתן נכונים לכל אספקט בחיים שלכם) וכל שעליכם לעשות הוא לתרגל. זוכרים שאמרנו שקל מאד לדמיין את עצמכם שוכבים מרוסקים במיון? ומה אם במקום זה "תנערו" את התסריט המורבידי הזה ובמקום זה תראו את עצמכם צולחים את האתגר בהצלחה ואף נישאים על גלי ההערצה של החבר'ה? הרי זה משהו שכן יש לכם שליטה עליו...

אז יאללה, בואו נסכם את הנושא ונכנס אותו לטיפים מעשיים וכמה עצות כלליות שיעזרו לכם לכבוש את הפחד!


1. תזכרו, פחד זה טוב! אל תפחדו ממנו, תנצלו אותו לטובתכם!

2. קחו שליטה – אתם יכולים להחליט האם לדמיין את עצמכם מתרסקים, או מצליחים כמו קינגים.

3. תיזהרו מהחברים – אחת התופעות הפסולות ביותר היא לחץ חברתי. לעולם אל תעשו משהו מפני שאתם חוששים מ"מה יגידו החבר'ה" או לקול קריאות "יאללה, תקפוץ יא פחדן!".

4. פוגגו את הלא נודע – אחד הטריגרים הכי גדולים לפחד, הוא הלא נודע. כשאנחנו לא יודעים מה יקרה, השליטה ניטלת מאיתנו ואנו אבודים. במקרה של רכיבה, אין שום סיבה לסבול ממצב זה. הגעתם לאיזה אתגר, תרדו מהאופניים, תסיירו סביבו, תלמדו אותו ותכננו כל שלב בתהליך המעבר שלו, כך תחזירו לעצמכם את השליטה ותרגישו בטוחים יותר.

5. תהיו במודעות מלאה – מכירים את הקטע הזה שאתם נוהגים ברכב ופתאום "מתעוררים" ומבינים שבמשך כמה שניות "לא הייתם פה"? זה מסוכן מאד בנהיגה וגם ברכיבה. יש לא מעט רוכבים ש"שיחררו" איזה Road Gap וכל השלב של התעופה באוויר פשוט נמחק להם. מי שהביט בהם מהצד ודאי ראה רוכב "קפוא". הקיפאון הזה הוא השלב שנמחק מהזיכרון כי פשוט "לא הייתם" שם. ולמה זה מסוכן, כי בשברירי השנייה האלו אתם בעצם לא בשליטה ואם משהו יקרה ותהיו צריכים להגיב – "לא יהיה אף אחד בבית"... הטריק למודעות, הוא להוציא את הגוף בצורה יזומה ממצב הקיפאון. דרך אחת היא למשל פשוט לצעוק "אני במודעות" ברגע שאתם ממריאים.

6. חשיפה – אחת הדרכים היעילות ביותר לטפל בפוביות (שימו לב, פוביה אינה פחד "רגיל" אלא מצב משתק שלרוב אינו מידתי לסוג האיום) היא חשיפה הדרגתית לגורם המאיים. גם ברכיבה רצוי מאד לא להתחיל ישר מדרופ של 15 מטר... תתחילו בקטן, תתרגלו ותתרגלו לתחושות וגם תשפרו את היכולת הגופנית והטכניקה שלכם ולאט לאט תגדילו את האתגר.

7. מצאו לכם מנטור – אחת הדרכים הכי טובות להתגבר על פחדים, היא להיצמד למישהו בעל ניסיון שגם ניחן ביכולת דידקטית וסבלנות. מישהו כזה יחנוך אתכם ויחסוך הרבה זמן, מפחי נפש (וגבס).

יאללה, בהצלחה, ספרו איך היה...

עוד על רכיבת אופניים