סינגל כפר החורש - יפיע

• אביב קיץ חורף סתיו
סינגל כפר החורש - יפיע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

הסינגל סגור, על פתיחתו תצא הודעה.

13.02.2024

סינגל אופניים נהדר בנוף גלילי ירוק, בין עצי היער ומעל נופי העמק. סינגל כפר החורש-יפיע מצטרף לסינגלי יערות נחל ציפורי המבטיחים חוויית רכיבה מופלאה לכל סגנון ולכל רמת קושי.

סינגל נהדר המשלב עליות בריאות, ירידות מטריפות, נוף ירוק וכנסיות קסומות בלב היער.

הוראות הגעה

מבואה תחתונה – בכביש 75 ננוע מכיוון צומת הכניסה לכפר החורש לכיוון מערב, ולאחר כקילומטר וחצי נפנה ימינה ונחנה במגרש כורכר מול מתקן של חברת מקורות. מן הכיוון השני אין פניה שמאלה לתוך כביש הגישה, כך שצריך להמשיך מזרחה ולהסתובב בהמשך.
מבואת עליונה – מכביש 75 נפנה לכיוון קיבוץ כפר החורש. כ-50 מ' לפני שער הכניסה לקיבוץ נפנה שמאלה ומיד שוב שמאלה לחניון קטן.
מבואת יפיע – מבואה זו נמצאת בפארק קק"ל ביפיע. מכביש 75 נכנסים ליפיע ברחוב 5104 ולאחר כמה מאות מטרים פונים שמאלה לרחוב 514, וממנו ימינה לרחוב 515, שם נראה חניון קטן מימין.

תיאור המסלול

סינגל כפר החורש - יפיע הוא לכאורה עוד חוליה בשרשרת הסינגלים המופלאה של יערות נחל ציפורי, אך יש בו הרבה מעבר לכך – סיפור נהדר על שיתוף פעולה בין יהודים וערבים וקירוב לבבות דרך בניה ורכיבה בסינגל יפיפה, בתוספת מפגש מפתיע בלב היער עם צמד כנסיות מרשימות.

המסלול מתאפיין בגרף גבהים של משולשים – עולים עולים עולים, ואז יורדים יורדים יורדים, שוב עולים הרבה ושוב יורדים. עובדים קשה בהתחלה, ואז וקוצרים את הפירות בגדול. רוב העלייה הינה על סינגל מתון וזורם המאפשר לכל רוכב ורוכבת לצלוח אותו בשלום, כאשר מדי פעם מתגלים מספר אתגרים נקודתיים בדמות שיפועים מעט פחות ידידותיים ומדרגות סלע קטנות.

הירידות למטה מתאפיינות אף הן בנוחות יחסית, אך כוללות גם מבחר מדרגות ועיקולים אשר יאתגרו מעט את הרוכבים הפחות מנוסים מבחינה טכנית ויספקו שטפון של אדרנלין לחובבי האקשן.

סינגל כפר החורש-יפיע מצטרף כחוליה נוספת לרשת הסינגלים של יערות נחל ציפורי הכוללים למעלה מ-100 ק"מ של סינגלים המתחברים ביניהם כטבעות ומאפשרים אינספור אפשרויות רכיבה בכל אורך שיתבקש. הסינגל נושק לסינגל תמרת, מה שמאפשר להוסיף אותו לכל טיול הכולל את סינגל תמרת, כמו גם להוסיף את סינגל תמרת לכל טיול בו.

כפינוק נוסף, המבואה ביפיע מציעה לנו מסלול פאמפ-טראק איכותי שיאפשר להשתעשע תוך שיפור הטכניקה וחיזוק פלג הגוף העליון.

הרכיבה בסינגל הינה עם כיוון השעון בלבד.

פרטי המסלול –

כפר החורש -יפיע – אורך 17.2 ק"מ, גובה מצטבר 450 מ', רמת רכיבה בינונית.
כפר החורש (מסלול מקוצר) - אורך 9.7 ק"מ, גובה מצטבר 300 מ', רמת רכיבה בינונית.

סיפור דרך

מבואה תחתונה – נצא לדרך בהמשך הכביש בו הגענו, בעלייה בריאה ליד גדר הבסיס הצבאי, ולאחר קילומטר נשתלב ימינה לתוך הסינגל המתגלגל לו בתוך היער הקסום תוך שהוא ממשיך לטפס אט אט לעבר השמים.
העצים, הפרחים וצמחיית היער הנמוכה מארחים לנו חברה ומספקים לנו עניין והנאה ולפני שאנו שמים לב כבר הגענו לנקודת הפיצול במסלול.

פניה ימינה תיקח אותנו אל המסלול המקוצר, שם העיקול החד ימינה מסמן את תחילת סופה של העלייה, אך זו לא מוכנה להסתיים ללא מאבק ולאחר מקטע מעט תלול נפגוש כביש פנימי, נחצה אותו ונמשיך בעוד טיפוס קל עד שנגיע למשטח חניה רחב ובו המבואה העליונה – נמשיך את תיאור המסלול משם.

למסלול המלא נמשיך ישר, תוך שאנו ממשיכים לטפס בנופי יער משתנים עד לחציית כביש ליד כיכר. מעברה השני של החציה מזמינה אותנו ירידה ארוכה ומשובחת אל עברו השני של הוואדי, שם נמשיך ברכיבה מקסימה מעל הנוף עד לפארק קק"ל – יפיע.

מבואת יפיע – בפארק זה נזכה מצד אחד לשולחנות פיקניק מוצלים למנוחה ולשליפת פק"ל קפה, ומצד שני לפאמפ-טראק מהנה לתוספת עבודה ואדרנלין.

כשנסיים להשתעשע נכוון את חרטומנו אל המשך הסינגל ולירידה עתירת סוויצ'בקים חזרה אל הוואדי, ותחילת טיפוס מעברו השני חזרה לכיוון כפר החורש. יציאה אל כתף חשופה תספק לנו מנת נוף מרהיב ומרחיב לבב, לפני שנמשיך במקטע טיפוס (כמעט) אחרון שיסתיים בחציית הכביש המוביל לכפר החורש וההגעה למבואה העליונה.

מבואה עליונה – נרכב להמשך הסינגל היוצא מן הרחבה דרום-מערבה אל מקטע מכושף נוסף. תחילתו רגועה למדי אך במהרה האקשן מתחיל עם מספר מדרגות סלע זורמות המובילות אותנו חזרה אל היער, שם העולם יהפוך למטושטש, למעט אותה רצועה חומה צרה מעליה אנו מרקידים את האופניים בעודנו גולשים על גלי האדרנלין.

לבסוף נסדיר את הנשימה בקטע קצר על דרך כורכר רחבה, ממנה נפנה שמאלה לסיבוב נוסף ביער, עוד כמה מטרים והכידון שוב מופנה כלפי מטה והכיף מכה בנו שוב. יוצאים מן היער ואנו בקטע מטריף נוסף אל מול נופי עמק יזרעאל הנפרשים למרגלותינו.

חוזרים שוב אל לב היער ולפתע חזיון תעתועים – זוג כנסיות גדולות מתנשאות בין העצים. במקום זה התקיים עד למלחמת העצמאות יישוב ערבי, בעיקר נוצרי, בשם מעלול. השרידים הממשיים היחידים מן הכפר הם הכנסיות הללו – היוונית אורתודוקסית, שהיא הראשונה שנפגוש, והיוונית קתולית. גם שרידי המסגד נותרו במורד הגבעה, אך הם במצב פחות טוב. בכנסייה הקתולית נערכת פעם בשנה מיסת חג הפסחא אליה מגיעים ערבים נוצרים מכל הסביבה, ביחד עם אורחיהם היהודים והמוסלמים.

נעלה שוב על האופניים ונמשיך בזרימה תוך שאנו ערניים לשרידי היישוב הסובבים אותנו, חבויים על ידי הצמחייה העבותה אשר מאיימת לכבוש אותם מחדש. עוד קצת פאן בין הקקטוסים והנה אנו מגיחים מן היער חזרה אל החניה התחתונה.

מי שהתחיל את הרכיבה במבואת יפיע או במבואה העליונה ימשיך מכאן ברכיבה לפי התיאור למעלה.

שילוב סינגל תמרת – סינגל תמרת נושק לסינגל כפר החורש בדיוק ליד המבואה התחתונה – פונים שמאלה בכביש ולאחר כמאה מטרים משתלבים ימינה עם הסינגל בכיוון מערב ומשלימים בו הקפה שלמה עד לחזרה למבואה התחתונה. ניתן להוסיף את סינגל תמרת לפני או אחרי הרכיבה בסינגל כפר החורש – יפיע ובכך להוסיף עוד כ-12 ק"מ, 350 מ' טיפוס, והרבה הרבה כיף למסלול.

למי תודה למי ברכה

סינגל כפר החורש -יפיע נולד בשיתוף פעולה בין קק"ל לאוכלוסיה הערבית באזור. הסינגל בוצע על ידי צוותי
השטח של קק"ל בגוש נצרת בשיתוף עם מועדוני רכיבה וקבוצות נוער של ערבים ויהודים מהאזור, מנהל
מחלקת הספורט במועצה המקומית יפיע הישאם בשאראת ומת ן לוי שעזרו בתכנון ובביצוע הסינגל .