סינגל המוביל

  • רמת רכיבה:

    בסיסית
  • אורך המסלול:

    17.6 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • כיוון רכיבה:

    עם כיוון השעון
  • טיפוס מצטבר:

    360 מ'
  • עונה מומלצת:

    כל השנה
צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קקל
צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל זורם בנוף הגליל הירוק והפתוח

סינגל המוביל מזמין לרכיבה זורמת ומהנה בין השדות הירוקים לשמיים הכחולים

הוראות הגעה

מבואת חנתון – מכביש 77 יורדים במחלף המוביל ופונים צפון מערבה לכיוון הקריות. במהרה פונים ימינה, במחלף יפתחאל, לכביש 784 ואז שמאלה לכיוון היישוב חנתון.
חונים במגרש קטן לפני שער היישוב.

מבואת שכונת מקמאן ביר אלמכסור
– מכביש 77 יורדים במחלף המוביל ופונים צפון-מערבה לכיוון הקריות במהרה חולפים את מחלף יפתחאל לכביש 79 ואז ימינה לתוך היישוב ביר אלמכסור ובכיכר הראשונה פונים שמאלה. ממשיכים ישר עד צומת T פונים ימינה ומיד שמאלה עד השכונה, שם חונים במגרש קטן סמוך למגרש קט רגל והיער.

תיאור המסלול

סינגל המוביל מהווה תוספת מבורכת למערכת הסינגלים הענפה של יערות ציפורי. לא קצר מדי ולא ארוך מדי, לא קל מדי ולא קשה מדי, מטייל במגוון נופים – חורשות, נופים גליליים פתוחים, שדות ומטעים, ולכן מספק אפשרות מצוינת לרכיבה בין אם לרוכבים אשר ייהנו מ-15 הקילומטרים שלו, ובין אם לרוכבים אשר ישלבו אותו בתוך מסלול ארוך כרצונם במערכת הסינגלים הנהדרת.

הסינגל מוכוון קהילות סמוכות ומאפשר לקהלים רבים נוספים – תושבי חנתון, מקמאן, ביר אל מכסור, כפר מנדא ועוד לצאת ברכיבה מן הבית וליהנות מעושר הסינגלים המשובח באזור.

סינגל המוביל הוא חלק אינטגראלי ממארג סינגלים יערות ציפורי (ריש לקיש/אלון הגליל/הסוללים/שמשית) הסמוכים אליו.

הסינגל מעגלי עם סינגלי גישה קצר המחברים אותו אל המבואות בחנתון ובמקמאן ביר אלמכסור.

הרכיבה בלולאה המרכזית של הסינגל היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.
חלק ניכר מן הסינגל הינו בשטחים פתוחים ולכן בעונות החמות מומלץ לרכוב בו מוקדם בבוקר או מאוחר אחר הצהריים.

פרטים טכניים –

ממבואת חנתון - אורך 15.5 ק"מ, גובה מצטבר 300 מ', רמת רכיבה בינונית.
ממבואת מקמאן – אורך 17.6 ק"מ, גובה מצטבר 360 מ', רמת רכיבה קלה.

הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" עם רוכב אופניים בצבע כחול בתוכן על רקע צהוב המצביע על רמת קושי בינוני , כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה.
בקטע החיבור בין הלולאה המרכזית למבואות, הרקע בטיפה הוא אדום דו כיווני.

סיפור דרך

ממבואת חנתון – נצא לדרך בשביל היישר אל תוך חורשה חביבה ממנה נגיח אל בין השדות ונגשר אל חורשה סמוכה, שם נפגוש את הלולאה המרכזית של הסינגל ונמשיך איתה שמאלה.
מקטע נוסף בין השדות ואנחנו שוב בחורשה מקסימה בה נטפס מעט לפני שנהנה מירידה נהדרת אל תחתית הגבעה.
נרכב דרומה על הדאבל המקיף את הגבעה ונחצה את הוואדי. מנקודה זו ניתן להמשיך על דרך העפר המקבילה לכביש ולעבור מתחתיו על מנת להתחבר למערכת הסינגלים המופלאה של יערות ציפורי.
נתחיל לטפס בשטח הפתוח, בלב הצמחייה הירוקה והפריחה המלבבת, כשהנוף הולך ונפתח סביבנו. מפוזרים בשטח נבחין בעשרות עצי אלון תבור, אשר הועתקו על ידי קק"ל במבצע הנדסי מורכב, מאזור צומת המוביל לפני בנייתו ב-2008. בסך הכל, כ-1200 עצי אלון תבור שומרו בפרויקט המדהים הזה.
לאחר מאמץ בריא נגיע לראש הגבעה ונתחיל בירידה מהנה, ואז רכיבה ארוכה צפונה על צלע ההר, למרגלות ביר אל מכסור ומקמאן, כשהנוף הפתוח מאפשר לנו לראות את מאגר אשכול מוקף בעמקי ורכסי הגליל התחתון.
נמשיך להקפה צפונית של חנתון, כאשר בקטע הצפוני נחצה דרך עפר ממנה ניתן להתחבר אל מבואת מקמאן ואל כפר מנדא.

ממבואת מקמאן – נצא ברכיבה בהמשך הרחוב הראשי ולאחר 1.7 ק"מ נפנה ימינה לדרך עפר העולה אל הגבעה. לאחר כ-450 מ' נפנה ימינה ומיד שמאלה בדרך נוספת ולאחר 550 מ' נוספים נפגוש את הסינגל החוצה את הדרך ונפנה שמאלה לרכב בו.

המשך הסינגל הראשי – נמשיך ברכיבה בסינגל בין שטחים פתוחים, שדות ומטעים, ניגע בכביש 784 ואז נצא לרכיבה מהנה נוספת בחורשה העוטפת את חנתון מצפון, נטפס אל ראש השלוחה לתצפית מהנה נוספת, ונרכב דרומה בין חורשות קטנות עד שנפגוש שוב את שביל הגישה לחנתון.

מי שיצא לדרך ממבואת חנתון יפנה שמאלה בסינגל על מנת לחזור לרכבים ולסיים את הרכיבה עם חיוך גדול על הפנים.
השאר ימשיכו עם הסינגל אל נקודת המפגש עם הדרכים המובילות חזרה למבואת מקמאן, שם יפנו שמאלה ויחזרו כלעומת שבאו, ויסיימו אף הם עם חיוך על הפנים.

למי תודה למי ברכה

את הסינגל יזם ותכנן שלי בן ישי.
את פריצת הסינגל בפועל והעבודות בשטח ביצע אחמד שחאדה בליווי היערן סאלח אבו ג'דעאן, עוזר היערן רפי לוי וצוות קק"ל.
תודה לפנינה לבנון, אריה ניסן וצוותו על הירתמות המהירה בכל נושא השילוט והצבתו.

לקריאה נוספת והעשרה

מסינגל המוביל ניתן להתחבר אל רשת הסינגלים של יערות ציפורי על ידי דרכים משולטות העוברות מתחת לכבישים הראשיים - חיבור לסינגל ריש לקיש דרך מעבר מתחת לכביש 77, גישה לסינגל הסוללים דרך מעבר מתחת לכביש 79, המשך בנחל יפתחאל וכביש 77, וכן חיבור לסינגל אלון הגליל דרך מעבר מתחת לכביש 79 ונחל יפתחאל.
לחילופין, כמובן שניתן להתחיל באחד הסינגלים הללו, ולשלב הקפה של סינגל המוביל דרך אותם המעברים.

מסלולי רכיבה יערות ציפורי (אלון הגליל)

מידע כללי נוסף

על ניהול שטח, ניהול קהל וסינגלים –
ביערות הסובבים את חנתון ישנה בעיה לא קלה של תושבים המגיעים לפיקניק ביער ומותירים אחריהם לכלוך רב.
הפתרון הברור מאליו, של שיטור, מארבים ומתן קנסות, במקרים רבים ישיג תוצאה הפוכה, ולכן פונה קק"ל לדרכים יצירתיות יותר להתמודדות עם הבעיה – קירוב לבבות התושבים המקומיים אל היערות ומתן הרגשה שהיער הוא שלהם.
באופן כזה הרצון לשמור על המקום נקי ויפה מגיע מבפנים, ועוזר הרבה יותר לשמירה על הנוף.
אחת המטרות של סלילת סינגל המוביל היא בדיוק זו – להביא את רוכבי האזור המקומיים אל כל תאי השטח המגוונים בסביבה ופיתוח אכפתיות שלהם כלפי החורשות, הגבעות וכל מה שביניהן.

שימור עצי ארץ ישראל –
מסביב לצומת המוביל, בגליל התחתון, צמחו בשלווה מאות עצים וותיקים ואופייניים לארץ ישראל. עצים אשר היו בתוואי של סלילת מחלף המוביל המורחב.
על מנת לשמר את החלק החשוב הזה בנוף הגלילי, פתחה קק"ל במבצע במהלך חורף-אביב 2006, במסגרתו הועתקו על ידי כ-1000 עצים, מרביתם אלון התבור (838) והיתר חרוב ואלה, מסביבת הצומת, למדרון סמוך המצוי מזרחית לביר אל מכסור. ההעתקה על כל שלביה ותוצאותיה תועדה בפירוט, והנתונים שנאספו שימשו בסיס לניתוח הגורמים שהשפיעו על קליטת העצים ומידת התפתחותם. גיזום העצים נעשה בתקופת התרדמה בחודש ינואר 2006 ומהלך העקירה, ההובלה, הכנת השטח והנטיעה נמשכו כחודש והסתיימו תוך שלבי הלבלוב הראשונים בתחילת מרץ. סקר מקדים של בתי גידול נערך בשטח המיועד להעתקה שימש כבסיס לתכנון הנטיעה - הוגדרו 8 יחידות על פי הרכב ומבנה הסלע, הקרקע וחברת הצמחים המקורית. נכללו יחידות של אבן גיר וקרקע טרה רוסה עם צומח עשבוני, וקירטון המכוסה נארי או קירטון חווארי, עם קרקע רנדזינה וצומח של בני שיח ועד שיחים. מיקום הנטיעות נעשה בהתאם לעקרונות של העתקה לבית גידול הקרוב ככל האפשר בתכונותיו לבית הגידול המקורי, ניראוּת והשתלבות נופית, פגיעה מזערית בשטח ויעילות בעבודה.

קרדיטים:
כתב וצילם: אילן שחם
פורסם בתאריך 25.10.2022

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת סמ"ש מספר 3 – "הגליל התחתון העמקים והגלבוע"