ממבואת גילת - נרכב צפונה עם הדרך ובמהרה נפנה ימינה אל עיקול שמאלה בסינגל הזורם במקביל לערוץ נחל שמריה. הרכיבה בקטע זה, הזורם בירידה קלה בין העצים ומפלרטט עם גדת הנחל, בוודאי יפיק מכם אוסף קריאות התלהבות, אך מומלץ גם להרים את העיניים וליהנות מהנוף הייחודי, מהפריחה המרהיבה ומשורשי העצים החשופים בגובה מטרים רבים במצוק הרך של הנחל.
לאחר כ-3 ק"מ לאורך ערוץ הנחל נפגוש את גבי נחל שמריה ושני בורות מים הסמוכים אליהם. בורות אלו, כמו גם הגבים, נבנו לאגירת מי הגשם הזורמים בנחל ובסביבתו לשימוש שוכני האזור לאורך ההיסטוריה.
נמשיך ברכיבה בסינגל המהנה גם כשנחל שמריה מתאחד עם נחל פטיש, עד שלבסוף השביל חוצה את הנחל ועושה סיבוב פרסה חזרה מזרחה בעוד קטע מרתק למרגלות מצוק מרשים. כשהסינגל מגיע שוב לאזור מפגש הנחלים הוא פונה ימינה, דרומה, במקביל לנחל פטיש, לגראנד פינאלה משגע המסתיים לאחר מעבר מתחת לכביש 241, בצומת הסינגלים נחל שמריה וסובב אופקים.
מכאן אפשר להמשיך להקפת סינגל סובב אופקים או להמשיך בהקפת סינגל שמריה.
להמשך סינגל נחל שמריה נטפס בכביש הישן לכיוון מזרח ונמשיך בדרכי העפר המקבילות לכביש 241 כ-2.5 ק"מ לכיוון צומת גילת, שם נחצה בזהירות את הכביש ונרכב עד לדרך העפר שממערב לתחנת הדלק ולכביש המוביל למועצה האזורית מרחבים.
סינגל אופקים – מצומת הסינגלים נעקוב אחר הסימון הכחול ונרכב בין העצים, מסביבם ואפילו דרכם, וגם על מצוקונים מעל נחל פטיש. 2 ק"מ לאחר הצומת נראה שרידי מבנה ריבועי מימין ונרכב אליו. זהו "מצד הבאר" שבנו הטורקים בשנת 1894 יחד עם הבאר שלמרגלותיו בערוץ הנחל ומצודת פטיש שאליה נגיע בהמשך כחלק מהסדרת האזור ואבטחת הדרכים. בתוך המצד נמצאו שברי כלי חרס, כלי עבודה מברזל וכלים צבאיים, ובמקור הוא לא עמד במקום הזה אלה הועתק אליו לצורך הצלתו מסלילת מסילת רכבת.
כעת הסינגל יורד לכיוון ערוץ הנחל, פונה ימינה לידו ואז שמאלה לחצייתו עד למפגש עם הבאר שעליה שמר המצד. מבט לתוך הבאר היפה בעלת קשתות האבן יגלה כי היא עדיין "מספקת את הסחורה".
הסינגל עובר כעת מתחת למסילת הרכבת וממשיך דרומה לאורך נחל אופקים בין מרבדים פורחים בעונה וכמויות מדהימות של דיות (סוג של עוף דורס) המתאספות באזור בתחילת החורף.
מימין, על הגבעה, נבחין במצודת פטיש, ולאחר שנחלוף על פניה, נפנה ימינה לחצייה רטובה של נחל אופקים וטיפוס מתון בינות לצמחייה הנמוכה אל המצודה. בסוף המאה ה-19 הקימו הטורקים את המצודה והציבו בה חיילים במאמץ להשליט סדר בסכסוכי הדמים בין השבטים הבדואים באזור. המצודה עצמה סגורה למבקרים אך מבנה האבן מרשים גם מבחוץ, והנוף הנשקף ממנה ממלא את הלב והריאות באושר רב.
כאן מתחילה הרכיבה עבור מי שחנה במבואת מצודת פטיש.
למרגלות המצודה נפגוש מערה עצומה. זוהי מערת ג'ריר שנחצבה בתקופה הביזנטית כמחצבה וידועה גם כמערת פטיש. עמודי תמך גדולים מחזיקים את תקרתה של המערה שגובהה כ-6 מ' ואורכה 40 מ'.
הסינגל פונה חזרה צפונה, עובר במקטע של דאבל בין השדות, עוקף את מסילת הרכבת וממשיך לקטע משובח על צלע המצוק המערבי של נחל אופקים, זורם לתוך חורש מקסים וגשרון חמוד מעל ערוצון ומשם חזרה לצומת השבילים שבו התחלנו את הרכיבה בסינגל אופקים.
מכאן אפשר להמשיך להקפת סינגל נחל שמריה או לפנות חזרה להמשך סינגל סובב אופקים (עבור מי שהתחיל במבואת מצודת פטיש)
ממבואת אופקים – נצא מהחניה ברכיבה חזרה אל הכביש, נפנה שמאלה, נרכב כ-200 מ' ונראה משמאל את שלט המבואה, בדיוק לפני גשרון בכביש. ניכנס אל הסינגל ומיד נרגיש איך העיר והתעשייה נעלמים ואנחנו צוללים לתוך הטבע.
במהרה נראה זוג כיפות אבן הרוסות בגובה של כשני מטרים. במקום הזה נמצאת חורבת פטיש – שרידי יישוב מהתקופה הביזנטית. אדמת הלס החולית לא אפשרה כריית בארות רגילים ולכן חפרו אנשי היישוב בורות בצורת פעמון וחיזקו את קירותיהם באבן במהלך החפירה. עם השנים נסחפה הקרקע מסביב לבורות, ופעמוני האבן, הנגלים לעינינו, בצבצו מעל לקרקע.
נמשיך עם השביל היוצא לשטח פתוח, עובר מסביב למבנה מגודר ולבסוף יורד אל מתחת לגשר הרכבת, חוצה ערוץ נחל ומגיע למפגש שבילים ובו שלט עץ עם שילוט בכחול ובירוק. כאן נוכל לבחור אם לרכוב בסינגל סובב אופקים או בסינגל שמריה (וכמובן נוכל גם להכפיל את ההנאה ולרכוב בשניהם).
בסיום ההקפה נחזור כלעומת שבאנו בשביל חזרה אל המבואה.