שבילי אופניים ריש לקיש והושעיה

• סתיו
שבילי אופניים ריש לקיש והושעיה. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

רכיבת אופניים זורמת ומהנה בטבע הגלילי הירוק והפורח מחכה לנו בסינגלי ריש לקיש והושעיה: מסלול המזמין רוכבים בכל רמה להגיע לעומק השטח והטבע, אך באותו הזמן מספקת חוויה רווית אדרנלין גם לרוכב המתקדם

הוראות הגעה

מבואת אלון הגליל – נוסעים צפונה בכביש 77 ויורדים במחלף המוביל. פונים שמאלה (מערבה) לכביש 79 ולאחר מכן שוב שמאלה לכיוון אלון הגליל. בראש העלייה, לפני הכניסה ליישוב עצמו, פונים ימינה ולאחר כ-150 מ' פונים שמאלה אל מרכז שטח אלון הגליל, וחונים.
מבואת הושעיה – יורדים מכביש 77 לכיוון הושעיה ולאחר כ-500 מ' עוצרים ברחבת חניה קטנה מצד ימין, עם שלט מבואה גדול.

תיאור המסלול

במרחב יערות נחל ציפורי אשר בגליל התחתון פיתחה קק"ל רשת סינגלים עצומה, באורך כולל של כ-110 ק"מ, לרווחת רוכבי האופניים אשר יכולים לטייל במרחב, תוך תפירת מסלולים באורך קילומטרים בודדים ועד לעשרות רבות, בתוך הנוף הגלילי המרהיב וההיסטוריה שקמה לתחייה בשלל ממצאים, עם פריחה מרהיבה ויפהפייה בסוף החורף ובאביב, הכוללת כלניות, רקפות, סחלבים, אירוסים מסוגים שונים, צבעונים ועוד.

סינגל ריש לקיש – 25.3 ק"מ, 400 מ' של טיפוס (כולל חיבור למבואת אלון הגליל) – סינגל שנבנה מתוך כוונה להנגיש את עומק השטח והטבע לכלל רוכבי האופניים על ידי בניית סינגל זורם ונוח שעמו יוכלו להתמודד כל רוכב ורוכבת, אך ללא פשרות בנוגע לחווייתיות הסינגל וההנאה שהוא יוצר.
"ריש לקיש" היה כינויו של רבי שמעון בן לקיש, פוסק חשוב מהדור השני של האמוראים, תלמיד ועמית של רבי יוחנן. לפי האמונה נולד הרב בן לקיש בציפורי הסמוכה, ולכבודו קראו למצפה על ראש הגבעה שסביבה סובב הסינגל "מצפה ריש לקיש". מצפה זה, בתורו, הוא שהעניק את שמו לסינגל. אל המצפה עצמו הסינגל אינו מגיע, אך הוא מבקר במבנה קברו של רבי יהודה נשיאה, ממלמדיו של ריש לקיש, ונכדו של רבי יהודה הנשיא.
הסינגל חד-כיווני וכיוון התנועה בו עם כיוון השעון.

סינגל הושעיה – 9.5 ק"מ, 100 מ' של טיפוס – סינגל זה סובב את היישוב הושעיה ונבנה בשיתוף הקהילה המקומית. הסינגל עובר על קרקע טרשית, מה שהופך אותו לטכני יותר מעמיתו ריש לקיש, כך שהוא מתאים לטיול קצר וקולע, או כתוספת אקשן לסינגל ריש לקיש, אם כי אין לו כלל וכלל מה להתבייש גם בסעיף הנופי. עם תצפית נוף חלומית על ספסל למרגלות עץ בקטע העלייה שלו.
הסינגל חד-כיווני, וכיוון התנועה בו נגד כיוון השעון.

סינגל ריש לקיש וסינגל הושעיה יחדיו – 35 ק"מ, 480 מ' של טיפוס – לסינגלי ריש לקיש והושעיה יש קטע חפיפה קצר, המאפשר לשלב ביניהם ליצירת מסלול ארוך ואיכותי.

הסינגלים מסומנים בשטח באמצעות "טיפות" שבתוכן רוכב אופניים בצבע שחור על רקע צהוב, הצבועות על הסלעים בדרך, וכן על ידי שילוט בעמודי עץ בצמתים המרכזיים.

סיפור דרך

סינגל ריש לקיש – נצא לדרך ממבואת אלון הגליל, לפני תחילת סינגל אלון הגליל – חזרה בכביש הגישה של מרכז השטח, חציית כביש הכניסה ליישוב והמשך ימינה לתוך הסינגל. 500 מ' מחציית הכביש נגיע לפיצול בסינגל שבו נפנה שמאלה לכיוון ריש לקיש. לאחר קטע סינגל מהנה בירידה נגיע להמשך בדאבל אשר יוביל אותנו למעבר מתחת לכביש 79 (יהיו ימים שבהם נזכה לרוכב במים במעבר זה), ואז למעבר מתחת לכביש 77. סינגל קצר נוסף, ואנו מגיעים לצומת סינגלים עם סינגל ריש לקיש עצמו.

נפנה שמאלה עם הסינגל העובר ביער ובשטחים פתוחים, יוצא קצת לדאבל כשהוא מתחיל לטפס לגבעת ריש לקיש, וחוזר לסינגל להמשך הטיפוס. לאורך כל הדרך מומלץ לפקוח את העיניים ולהיות ערניים להיסטוריה המסתתרת מאחורי כל פינה – לדוגמה, בסמוך לאחד העיקולים בדרך למעלה נפערת מערת קבורה. בהמשך הדרך נבחין בחפירות ארכיאולוגיות בסמוך לשביל, וכן בגתות ובמתקנים חקלאיים נוספים.

עם תום הטיפוס נפצח בירידה מהנה במיוחד, שבה חובבי האדרנלין לא יתקשו למצוא זיזים ומדרגות לשגר את עצמם מהם, אך בנוסף לכך נוכל להבחין בירידה זו גם בחידוש למען הרוכבים הרגועים יותר – פיצול בשביל לצד האתגרי המשולט בחץ אדום, או לצד הנוח יותר המשולט בחץ ירוק.

לבסוף נגיע לדאבל בעמק, אשר יוביל אותנו במהרה לסינגל המטפס על גבעה קטנה ויורד ממנה אל סינגל הממשיך דרומה. רוב הסיכויים שלא נשים לב לכך, אך זהו הקטע המשותף לסינגל הושעיה, ובסופו נגיע לכביש ישן וצר ולידו שלט עץ של פיצול בשביל – שמאלה לסינגל הושעיה וימינה להמשך סינגל ריש לקיש.

נפנה ימינה לקטע מקסים הנכנס לשטחי הגן הלאומי ציפורי, דרך מטע עצי זית, מקטעים רוויי נוף והפתעות מענגות בשביל. בשלב כלשהו הסינגל פוגש את שביל ישראל, כשמשמאלנו נראה מבנה עתיק.

זהו קבר רבי יהודה נשיאה. המבנה אמנם די קטן וצנוע, אך בהחלט שווה סטייה קלה מהסינגל לביקור בו.

לאחר ירידה מהנה, הסינגל שוב מטפס, כשהנוף הנהדר הולך ונפרס למרגלותינו, ובשלב מסוים נראה ספסל מוצל על יד עץ חרוב ענק אל מול הנוף – נקודה מצוינת להפסקת קפה.

עוד מאמץ קטן, והסינגל תופס אזימוט כלפי מטה ברכיבה משוגעת המתפתלת בין סיבובים מהירים ומעל תלוליות נמוכות החוצות את השביל.

לאחר הירידה אל העמק נגיע לפיצול נוסף בסינגל, המאפשר לחושקים בכך להמשיך שמאלה לסיבוב בסינגל שמשית, סינגל הסוללים, או שניהם. אנו נמשיך ימינה בסינגל ריש לקיש, המשתלב לתוך דרך המקבילה לכביש 79, ולבסוף מתרחק מן הכביש, נכנס שוב לסינגל ומגיע למפגש סינגלים – אותו מפגש שבו הצטרפנו אל הסינגל בתחילת הרכיבה. נפנה שמאלה ונעקוב אחרי השילוט, בחזרה בדרך שבה שהגענו, אל מרכז שטח אלון הגליל.

סינגל הושעיה – ממבואת הסינגל נרכב לאורך הכביש המוביל ליישוב הושעיה מרחק של כ-500 מ', ואז נפנה ימינה לתוך הסינגל. במהרה נגיע לפינת מנוחה מקסימה עם שולחן קק"ל למרגלות עץ המוקף במשטחי סלע ועליהם גתות עתיקות. בהמשך הסינגל משתלב עם סינגל ריש לקיש ולאחר מכן פוגש כביש פנימי שלידו פיצול שבילים – ימינה לסינגל ריש לקיש, ושמאלה לסינגל הושעיה.

נפנה שמאלה לדאבל אשר במהרה הופך לסינגל ומתחיל לטפס לעבר האוכף שמאחורי היישוב. שוב הנוף נפתח לפנינו, ולאחר עיקול ימינה בשביל נבחין בעץ מימין ולמרגלותיו ספסל אל מול נוף חלומי – נקודת תצפית מצוינת להפוגה.

נמשיך עם הסינגל, נחלוף על פני בית העלמין ונעשה דרכנו בתוך החורשה שעל האוכף. לאחר קטע מהיר ומהנה נגיע לדרך רחבה הסמוכה ליישוב, עם מערה מעניינת הסמוכה למפגש. קטע לא ארוך על הדרך הסובבת את היישוב, והנה אנו שוב גולשים ימינה לתוך סינגל מטריף בירידה התופר את החורשה ומתעתע בעצים, עד שהוא מגיע לשולי שדה בעמק. עוד רכיבה קצרה, והנה אנו כבר פוגשים שוב את הכביש ופונים ימינה בחזרה למבואה. אתם באים לעוד סיבוב?

סינגל ריש לקיש + הושעיה – ליוצאים מאלון הגליל – רוכבים על פי המסלול המפורט מעלה, עד לפיצול מסינגל הושעיה ליד הכביש הפנימי, שם פונים שמאלה ורוכבים הקפה מלאה בסינגל הושעיה, ומובן שאין צורך לרכוב הלוך ושוב בכביש לנקודת המבואה של הסינגל. כשפוגשים שוב את פיצול השבילים, פונים ימינה וממשיכים עם סינגל ריש לקיש.

ליוצאים מהושעיה – בנקודת הפיצול עם סינגל ריש לקיש, במפגש עם הכביש הפנימי, נפנה ימינה ונרכב הקפה שלמה בסינגל ריש לקיש, כאשר מובן שאין הכרח ברכיבה הלוך ושוב למבואת אלון הגליל. כשנפגוש שוב את פיצול השבילים, נפנה שמאלה להשלמת ההקפה של סינגל הושעיה.

למי תודה למי ברכה

יערן האזור, שלי בן ישי, יזם, תכנן ופיקח על הבנייה של רוב הסינגל, ואליו הצטרף נעם היימן.
עבד שחאדה היה האיש המרכזי בשטח שבנה את הסינגל עם צוותי העבודה.

לקריאה נוספת והעשרה

לב מסלולי יערות נחל ציפורי הוא מרכז השטח אלון הגליל, שמקימיו הם האבות הרוחניים, ובמידה רבה גם הפיזיים, של סינגל אלון הגליל ורשת הסינגלים סביבו. במרכז השטח חנות אופניים שבה נוכל לטפל באופנינו לפני או אחרי הרכיבה, לשכור אופניים, לרכוש ציוד משלים וגם ליהנות ממשקה קר, גלידה או חטיף שאותם הרווחנו ביושר במהלך הרכיבה.

מרכז שטח אלון הגליל מוציא מדי שבוע ארבעה טיולים מודרכים בשבילי הסביבה עבור רוכבים ברמות שונות, וכל זאת בחינם. בררו במרכז השטח את המועדים והמסלולים, ותוכלו להצטרף גם אתם לרכיבה המתאימה לכם.