שביל אופניים גבעת אלה

• אביב
שביל אופניים גבעת אלה. צילום: רונן גולן, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל גבעת אלה מזמין אתכם לשביל אופניים בנוף הגלילי ובעומק היער כחוליה בשרשרת הסינגלים של יערות נחל ציפורי

סינגל אופניים מהנה המספק חווית רכיבה קצרה וממצה או חוליה בשרשרת הסינגלים הארוכה של אלון הגליל ויערות נחל ציפורי. נופי גליל מקסימים, פריחה מגוונת וצרחות של אושר בלב היער ממתינים לרוכבים המגיעים למסלול האופניים בגבעת אלה.

הוראות הגעה

מבואת אלון הגליל – אל מרכז שטח אלון הגליל מגיעים בנסיעה על כביש 77 ופונים מערבה אל כביש 79. לאחר כ-300 מטר פונים שמאלה אל הכביש שמוביל ליישוב אלון הגליל, בצומת הראשון לא פונים שמאלה אל היישוב אלא ממשיכים ישר עוד כ-100 מטר, ואז פונים שמאלה לפי השילוט.

מבואת גבעת אלה – מכביש 77 נרד במחלף זרזיר לכביש 7626 בכיוון זרזיר (מזרח). לאחר כ-2.5 קילומטרים נפנה שמאלה לכיוון גבעת אלה, ומיד אחרי הכניסה ליישוב ניכנס לחניה משמאל, ליד מגרשי הטניס.

מבואת תמרת (שילוב סינגל תמרת עם גבעת אלה) – מכביש 75, כקילומטר מזרחית לצומת נהלל נפנה לכיוון תמרת, ולאחר 250 מ' נפנה שמאלה לפי שילוט לבית הקברות של נהלל. נמשיך עד אליו ונחנה שם.

מבואת שמשית (שילוב של סינגל שמשית עם גבעת אלה) – נוסעים צפונה בכביש 77 ויורדים במחלף המוביל. פונים ימינה (מזרחה) לכביש 79 ולאחר מכן שוב ימינה לכיוון הסוללים/ שמשית. פונים שמאלה בכיכר, ימינה בכיכר הבאה, ולאחר כ-400 מ' פונים שמאלה לרחבת עפר גדולה ובה שלט המבואה. שם חונים.

תיאור המסלול

בגבעות המתגלגלות של יערות נחל ציפורי, בגליל התחתון, בין פריחה מטריפה לעתיקות מרשימות, קמה רשת מרשימה של מסלולי רכיבה על אופניים, סינגלים, באורך כולל של יותר מ-100 ק"מ, ובחיבוריות המאפשרת מגוון אינסופי של מסלולים באורכים שונים ובאופי שונה. המבנה הכללי של הרשת הוא של טבעות המחוברות ביניהן בחוליות מקשרות, כך שאפשר להמשיך מטבעת אחת לשנייה ולשלישית, לרכוב בטבעות שלמות או רק בחלקן, וליצור מסלול לבקשתך שהוא כל פעם מסלול אחר.

חוליה חשובה ברשת סינגלים זו היא סינגל גבעת אלה – טבעת מקסימה באורך שבעה קילומטרים הסובבת את היישוב גבעת אלה, ומאפשרת רכיבה קצרה ולעניין, שילוב עם הטבעות השכנות של תמרת ושמשית ליצירת מסלולים ארוכים יותר, או שילוב עם חלקים נוספים מהפאזל של סינגלי אלון הגליל ליצירת יום רכיבה ארוך ומדהים.

פרטי המסלול:

גבעת אלה: אורך – 8.5 ק"מ (כולל סינגל הגישה מן המבואה), גובה מצטבר – 200 מ', ברמת רכיבה בינונית.
תמרת + גבעת אלה: אורך – 22 ק"מ, גובה מצטבר – 580 מ', ברמת רכיבה בינונית.
שמשית + גבעת אלה: אורך – 22 ק"מ, גובה מצטבר – 400 מ', ברמת רכיבה בינונית.

ליצירת מסלולים ארוכים יותר אפשר לשלב את שלוש הטבעות (תמרת + גבעת אלה + שמשית, כ-37 ק"מ), או לצאת לדרך מן המבואה הראשית במרכז שטח אלון הגליל, דרך סינגל הסוללים, שמשית וגבעת אלה.

התנועה בסינגל חד-כיוונית, נגד כיוון השעון (למעט קטע החיבור למבואה בתוך גבעת אלה, שהוא דו-כיווני). הסינגל מסומן בשטח באמצעות "טיפות" עם רוכב אופניים בצבע שחור בתוכן על רקע צהוב, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה, בתוספת עמודי עץ לשילוט צמתים מרכזיים שמהם אפשר להתחבר לשאר סינגלי המכלול.

סיפור דרך

מבואת גבעת אלה – נצא לדרך במורד הסינגל המקביל לכביש, ונופתע מכך שכבר בתחילת דרכו יש בו מרכיב של פאן עם שיפוע קל כלפי מטה, סיבובים שמתאימים למהירות המתגברת וכמה מסלעות קטנות ומאתגרות קלות, לתיבול החוויה. אם נפקח את עינינו נזכה גם לראות כמה אלמנטים עיצוביים מעניינים שבנו המקומיים בין העצים.

במהרה נגיע לצומת סינגלים עם שלטי כיוון על עמוד עץ ונמשיך ישר עם סינגל גבעת אלה לקטע מהנה נוסף במאפיינים דומים, המסתיים בחציית כביש הגישה ליישוב גבעת אלה.

שימו לב כי זהו כביש מסוכן שבו דוהרות מכוניות – הגיעו לעצירה מלאה, הביטו לצדדים היטב, ורק לאחר שווידאתם שהכביש פנוי, חצו אותו ופנו שמאלה לתוך דאבל בצדו השני. אל דאגה, לא "נסבול" בדאבל לאורך זמן, ונפנה במהרה ימינה להמשך הסינגל, אשר כעת מטפס בצורה מעניינת על צלע הגבעה וממשיך דרומית-מזרחית על קו גובה, עד שהוא פוגש דאבל החוצה אותו. פנייה ימינה ושוב ימינה, אל תוך הסינגל היוצא מן הדאבל, תוביל אותנו לכיוון החיבור עם סינגל תמרת.

להמשך סינגל גבעת אלה נמשיך ישר עם הסינגל דרך אזור נטיעות, דרך יער חביב ואל דאבל בוואדי, שבו נמשיך כ-250 מ', ואז נפנה שמאלה לדאבל המטפס מעט, מתיישר ואז מתפוגג לתוך סינגל המטפס שמאלה.

לפנינו הטיפוס הגדול של המסלול, אז נאגור קצת כוח, נתאזר בסבלנות ונטפס לאיטנו מעלה-מעלה, כשהנוף מתחיל להיפתח לכיוון דרום, מזרח ומערב, ולפני שנשים לב, הנה אנו כבר חוצים את קו הרכס בדרכנו צפונה ומתחילים את הירידה הגדולה של המסלול, ואיזו ירידה זו!

הסינגל גולש, מתגלגל, מתפתל ומשתולל בתוך היער, מסביב לעץ אחד, מעל לסלע אחר, לצד תהום קטנה משם ובטיסה מעל תלולית חביבה. ובדיוק כשאנו חושבים שיותר טוב מזה לא יכול להיות, מגיח הסינגל אל שטח פתוח, ונופי יערות נחל ציפורי נגלים לעינינו במלוא הדרם.

הסינגל זורם לו פחות או יותר על קו גובה על המפנה הצפוני של גבעת אלה, ובשלב מסוים מתחבר אל דרך הממשיכה באותה המגמה, ומגיעה לקראת הקצה המערבי של היישוב. בדיוק במקום שבו השביל נכנס שוב לסינגל שמאלה, במגמת טיפוס, מגיע מימין שביל החיבור לסינגל שמשית.

הסינגל מטפס עוד קצת, זורם להנאתו ביער, והנה הוא שוב בצומת הדרכים שפגשנו בתחילת הרכיבה – פנייה שמאלה תוביל אותנו בחזרה אל מבואת גבעת אלה.

מבואת תמרת (בית הקברות של נהלל) – רוכבים בסינגל תמרת, ולאחר 5.6 ק"מ מגיעים לצומת דרכים ביער, כאן פונים שמאלה עם השילוט לגבעת אלה. ימינה לדרך החוצה את היער, שמאלה וימינה להמשכה, ימינה ומיד שמאלה, הכול עם השילוט, לדרך שדות חומה, ואז ימינה לתוך סינגל משובח אשר יוריד אותנו אל הערוץ בתחתית. נמשיך ישר בסינגל, בעלייה קלה עד קצה העצים ונפנה ימינה, בדאבל ההופך במהרה לסינגל גבעת אלה.

כמעט נשלים הקפה בסינגל גבעת אלה, עד שנגיע למפגש עם הסינגל החוזר לתמרת (פרטים בתיאור המפורט של הסינגל למעלה), שם נפנה ימינה לטיפוס ארוך אשר יוביל אותנו בסופו של דבר לנקודה שבה עזבנו את סינגל תמרת, משם נמשיך עם הסינגל עד סופו.

מבואת שמשית – רוכבים בסינגל שמשית, ולאחר כ-9.3 ק"מ בסינגל פוגשים דרך עפר משובשת לפני כניסה ליער ובה שילוט שמאלה לכיוון סינגל גבעת אלה. נרכב עם השילוט בדאבל, סינגל ארוך בעלייה ושוב דאבל, עד שנפגוש את סינגל גבעת אלה בנקודה הצפונית-מערבית שלו, כמתואר בפירוט המסלול למעלה. נרכב הקפה מלאה של סינגל האלה, נחזור בדרך שבה הגענו אל סינגל שמשית ונמשיך אותו עד סופו.

למי תודה למי ברכה

הסינגל הוא פרי יוזמה משותפת של קק"ל (ד"ר עמרי בונה) ושל הקהילה המקומית (משה פרוינד, נציג הקהילה ומרכז הפעילות בשטח). על התוואי היו אמונים משה פרוינד, ד"ר עמרי בונה (מנהל מרחב צפון בקק"ל) ושלי בן ישי (יערן גוש נצרת בקק"ל). העבודה בשטח החלה בחודש יוני 2010 ונעשתה בשיתוף מלא עם תושבי המקום, שנרתמו למאמץ הסדרת התוואי. בעבודות לקחו חלק גם כיתות ו' מביה"ס היסודי "יחד" מגבעת אלה, ונוער המועדון "עלי כותרת".

מידע כללי נוסף

מכלול הסינגלים של אלון הגליל/ יערות נחל ציפורי כולל, נכון ליום כתיבת שורות אלו, כ-110 ק"מ, המגיעים בצורת סינגלים מעגליים: אלון הגליל, ריש לקיש, הושעיה, הסוללים, שמשית, גבעת אלה ותמרת, וסינגלים או דרכים המחברים ביניהם, ומאפשרים יחדיו "תפירה" של אינספור מסלולים, באורך של 6- 110 ק"מ.

לב המכלול הוא במרכז שטח אלון הגליל, שם נמצאת חנות אופניים המספקת את כל צורכי התיקונים/ שדרוגים/ השכרה שלכם, כמו גם כמה רכיבות שבועיות חינמיות, שתייה קרה, קפה וגלידה להתאוששות לאחר הרכיבה. לאחרונה אף התווסף "פאמפ טרק" מדליק ביער הסמוך, הכולל גם מקפצות, לטובת אימוני טכניקה ופאן.