Riders on the Storm

מבוא

שונאים חורף? חושבים שאי אפשר לרכוב בעונה הגשומה? תחשבו שוב... הנה כמה עצות שיסייעו לכם ליהנות מרכיבה גם כשקר בחוץ ורטוב.

על אף שגנרל חורף קצת מבושש להגיע השנה, הרי שברור שהוא מזדחל לו לאיטו לכיווננו, וזה הזמן להתחיל להתכונן לקראתו. קבלו מקבץ קצרצר של טיפים לקראת העונה הרטובה והקרה.

1. התכוננו נפשית...
האקלים בישראל הוא ברובו ים-תיכוני, ולכן כשמגיע החורף, הישראלים נוטים לראות בו איזו הפרעה קלה למזג האוויר הנוח ומדחיקים את העובדה שבמשך כמה חודשים קר כאן וגשום. ישראלים רבים מעקמים את אפם ורוטנים לנוכח סימני החורף הראשונים, ורבים אף יותר לא מעלים בדעתם שאפשר לרכוב כרגיל בעונה הקרה. האירופאים לעומתנו לא מתרגשים גם כשהשמים מתקדרים, ויוצאים בחדווה לרכיבה בכל מזג אוויר.
הכנה נפשית, אם כן, היא אולי העצה החשובה ביותר שיש לנו להשיא לכם. השינוי התודעתי שיאפשר לכם לרכוב גם בחורף אינו מובן מאליו, אך אנו ממליצים לכם בכל זאת לא להיכנע לרצון להתכרבל מול התנור ולהביט בכעס על העננים. אם תצטיידו בגישה הנכונה (כמו גם בציוד המתאים ובבחירת מסלול מושכלת) תגלו שרכיבות חורף יכולות להיות חוויה לא פחות ממדהימה.

2. נרטבים רק פעם אחת...
תכלס, הטיפה הראשונה היא זו שהכי מפחידה, כי אחרי שנרטבים, כלום לא באמת מפריע ואפשר סוף סוף להתחיל ליהנות. כשאתם יוצאים לרכוב בגשם או בבוץ, כדאי להביא בחשבון שתירטבו ותתלכלכו. ככל שתקדימו לוותר על הניסיונות להישאר יבשים ונקיים, כך תקדימו ליהנות ולחייך.

3. התלבשו בהתאם
כדי לשרוד רכיבה בתנאי קור ורטיבות אין ספק שיש צורך בציוד מתאים. על קצה המזלג נסביר כי כלל האצבע הוא כמה שכבות: שכבת בסיס מבד נושם שתפקידה לנדף את הזיעה החוצה ולשמור אתכם יבשים, שכבת ביניים שמשמשת כמבודד מהקור שבחוץ, ושכבה חיצונית שאינה חדירה למים ורוח אך עדיין מאפשרת לזיעה להתנדף.
זוכרים שסבתא הייתה אומרת לכם ש"כשקר ברגליים, קר בכל הגוף"? עם סבתות לא מתווכחים, ואכן יש חשיבות מכרעת להגנה על כפות הרגליים, על אצבעות הידיים, על האף ועל האוזניים. הצטיידו בערדליים לנעלי הרכיבה, בגרביים חמים ומנדפים, בכפפות איכותיות ובמגני פנים שיחצצו ביניכם לבין הקור הצורב.

4. תרגלו "רכיבת חורף"
מובן שתנאי הקרקע בחורף שונים בתכלית מהתנאים שאנחנו מורגלים אליהם בעונות השנה האחרות. בוץ, סלעים חלקלקים, שלוליות וכיו"ב מגבילים את האחיזה ומחייבים התנהגות שונה בכל הקשור להעברת כוח, לבלימה ולהיגוי. למדו כיצד לשלוט באופניים בתנאים הללו וסגלו לעצמכם את הרגלי הרכיבה המתאימים כדי למנוע פציעות.

5. הכינו את אופניכם
אם הפרוטה מצויה בכיסכם, הצטיידו בצמיגים המותאמים לתנאי רטיבות ובוץ. כמו כן גרזו ושמנו חלקים כמו מסבי היגוי ומתלים, נאבות ומוטות כיסא כדי להגן עליהם מפני כניסת מים, הגנו על מובילי הכבלים מפני כניסת בוץ, החליפו רפידות בלמים לכאלה המתאימות לתנאי רטיבות וזכרו לנקות את האופניים אחרי כל רכיבה בזהירות מבלי להתיז מים בלחץ אל תוך כל אותם חלקים.

6. הקפידו לשתות!
בחורף, אם לא ידעתם, אפשר להתייבש בקלות. העובדה שלא חם בחוץ גורמת לרבים לזלזל בחשיבות השתייה, ולכן לא מעט רוכבים מגלים שמאזן הנוזלים שלהם בסוף הרכיבה שלילי. עם הציוד המתאים אנחנו נזיע לא פחות מאשר בקיץ ונאבד המון נוזלים דרך מערכת הנשימה, לכן הקפידו לשתות!

7. החזאי הוא ידידו הטוב ביותר של האדם
כבר מעכשיו הוסיפו לשולחן העבודה של המחשב שלכם קיצורי דרך אל אתרי חיזוי אמינים, מכ"מ גשם וכל אותם ספקי נתונים שיעזרו לכם לתכנן את יעד הרכיבה.

8. בחירת המסלול המתאים
לבחירת המסלול יש חשיבות מכרעת. מסלולים מסוימים הופכים בתקופת החורף ללא רכיבים בעליל בשל סוג הקרקע, ומי שאינו רוצה למצוא את עצמו תקוע במלכודות בוץ איומות או שקוע בשלוליות ענק צריך להשקיע קצת בלימוד אופי המסלולים ולהתייעץ עם אלה שמתגוררים בסמוך אליהם. נכון, עונת החורף היא שעתם היפה של המסלולים המדבריים, אך אין שום סיבה לוותר על מסלולים מסוימים במרכז הארץ ואפילו בצפון שמשנים את פניהם בתקופת החורף ומספקים חוויית רכיבה מיוחדת ושונה מזו שאתם נהנים ממנה בקיץ. תשאלו את מי שרכב ביער ביריה בשלג...

9. התחילו בעלייה...
בחורף עדיף תמיד להתחיל את המסלול דווקא מהעלייה. הדיווש האינטנסיבי יעזור לכם להתחמם רגע לפני שאתם רוכבים בירידה מול הרוח הקרה המצליפה בכם ומקפיאה את כל עצמותיכם.

10 וזכרו כי הסוכר תמיד, אבל תמיד! רכיב :-)

רכיבות טובות!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות