אך קודם כל, קצת היסטוריה...
כידוני האופניים כמובן עתיקים כמו האופניים עצמם. אי שם במאה ה-18 התחילו לצוץ דגמי כלי התחבורה הדו-גלגלי. במרוצת השנים, ובמקביל להתפתחות והשתכללות הכלי, גם הכידון עבר מגוון שינויים. בתחילה, בדגמי האופניים הראשונים, הכידון היה למעשה פיסת עץ ישרה ופשוטה. מאוחר יותר, כשצצו דגמי ה"נוחות" הראשונים שיועדו לרכיבה עירונית יום-יומית, קיבל הכידון את השינוי המשמעותי הראשון שלו – כיפוף של 90 מעלות בשני קצותיו מה שסובב גם את מפרק כף היד בהתאם. הגישה הזו המשיכה למשול בכיפה ואומצה גם על ידי אופני הכביש התחרותיים הראשונים רק ששם, הכיפוף "התהפך" ובמקום להיות עילי, הפך להיות תחתי, כך שהרוכב התחרותי יוכל להנמיך את צלליתו כדי להקטין את הגרר.
כידונים מעוקלים (תחתיים באופני כביש תחרותיים ועליים באופני "קרוזר" עירוניים) היו הסטנדרט, עד שאי שם בסוף שנות ה-70, חבורה עליזה של רוכבים ובניהם גארי פישר הגדול (ומי שנחשב כ"אבא" של אופני השטח), חשבו שזה יכול להיות מגניב לדהור במורדות של שבילי יער, עם אופני עיר. מהר מאד הבינו החבר'ה שהם עלו פה על משהו והתחילו לבצע באופני העיר, שינויים כדי להתאים אותם לז'אנר החדש. השלדה, הגיאומטריה ועוד כהנה וכהנה חלקים עברו שינוי ובאופן טבעי, גם הכידון שינה את פניו וחזר להיות "שטוח" ולא מעוקל. הסיבה לכך היא שבניגוד לרכיבת עיר נינוחה, רכיבה בשטח מצריכה שינויי כיוון תזזיתיים יותר ובעיקר – העברות משקל והישענות קדימה ואחורה, מה שקשה יותר להשיג עם כידון מעוקל.
כיום, עולם האופניים התערבב לו כדבעי וחדשות לבקרים אנו מתבשרים על דיסציפלינות רכיבה חדשות כמו גראבל, שמביא את עולם אופני הכביש – לשטח (מה ש"מחייב" כמובן רכיבה עם כידון מעוקל) וקשה יותר לעשות את ההפרדה הברורה בין סוג אופניים ורכיבה אחד, לאחר. כידוני האופניים, גם הם התרבו והשתכללו וכיום ניתן לבחור כידונים במגוון עיצובים, חומרים, צבעים וסוגי גיאומטריה.
אז בואו נדבר על גיאומטריה...
לכידוני אופני השטח יש כמה נתונים שחשוב להכיר:
1. רוחב – כידון רחב, יאפשר היגוי מדויק יותר. לכידון צר, יהיה היגוי "עצבני". כידון רחב עלול להיות לרועץ ברכיבה בתוואי צפוף (בין עצים ושיחים) ומעבר לכך, ככל שהכידון רחב יותר, כך הנטייה להתכופף קדימה תגדל. ככלל אצבע, רוחב הכידון המומלץ הוא מעט יותר מרוחב כתפי הרוכב.
2. rise – נתון המתייחס להרמת קו הכידון מעל לסטם. כידון עםrise גדול, יכול לפצות על אורך סטירר קצר.
3. UpSwipe - נתון המתייחס לזווית הנוצרת בין קו דמיוני מאוזן לקרקע, לבין קצות הכידון בפועל. ככל שהזווית תהיה גדולה יותר, מפרק כף היד יטה יותר החוצה.
4. BackSwipe - נתון המתייחס לזווית בה קצות הכידון "משוכות" לכיוון הרוכב כשהוא אוחז בו. ככל שהזווית גדולה יותר, כך מתקרבת האחיזה לסגנון של אופני העיר של פעם.
לכל הנתונים הללו, יש בסופו של דבר השפעה מיידית על ההיגוי ועל הנוחות. לכן, אם אתם סובלים למשל מכאבים במפרקי היד, המרפק או הכתף, אם כפות הידיים שלכם "נרדמות" במהלך רכיבה, כנראה שמשהו בגיאומטריה של הכידון שלכם, לא מתאימה עבורכם וכדאי להתייעץ עם בעל מקצוע כדי לפתור זאת. אגב, לא פעם רק סיבוב קטן של הכידון סביב צירו, יכול לפתור את הבעיה, במקרים אחרים, יש לשקול החלפה לכידון אחר.
חומרים
כידונים מגיעים גם במגוון רחב של חומרים. אלומיניום, מגנזיום, קרבון, במבוק, כרומולי... החומר ממנו עשוי הכידון משפיע (מעבר למשקלו), בעיקר על רמת גמישותו. ככל שהחומר גמיש יותר, כך פחות ויברציות יעברו אל כפות הידיים והשלד שלכם.
חשוב להזכיר הערה ספציפית לגבי קרבון – הגם שמדובר בחומר קל מאד וקשיח האהוב על רבים מהרוכבים, חשוב לזכור כי כידון קרבון שעבר טראומה (מכה חזקה מנפילה או משהו דומה), עלול להיסדק וחלילה להישבר בלי התראה מוקדמת!
עיצובים מיוחדים
לחובבי הרכיבות הארוכות, ישנם היום כידונים בעיצובים מיוחדים המאפשרים מגוון תנוחות ואחיזות שיכולות להקל על מי שמבלה המון שעות על האוכף במגוון סוגי שטח.
האביזרים המשלימים
מעבר לכידון עצמו, יש חשיבות והשפעה גם לאביזרים שאנו מרכיבים עליו...
1. גריפים – חשוב להתאים את קוטר הגריפ למידות כף היד שלכם! כף יד גדולה עם גריפ בעל קוטר קטן וההפך, הוא מתכונת לאחיזה לקויה שעלולה לגרום לאבד אחיזה בכידון!
בנוסף, זכרו כי חומרים מסוימים יכולים להפוך להיות מחליקים אם אתם רוכבים ללא כפפות למשל...
ישנם סוגים רבים של גריפים ובניהם גם גריפים ארגונומיים, כאלו המצוידים במעין "כרית" שמאפשרת הישענות נוחה יותר ופחות כאבים והירדמויות. יחד עם זאת, הגריפים האלו עלולים להיות פחות נוחים ברכיבה טכנית מהירה בשטחים משובשים.
2. "קרניים" ושאר תוספות – כל התוספות הללו מקנות לרוכב עוד כמה אופציות לאחיזה, אך בהקשר הזה חשוב מאד לוודא כי הן לא מפריעות להיגוי וגם לא הופכות למסוכנות בעת נפילה ("קרניים" הבולטות למעלה, עלולות להינעץ לכם בבטן או במקום אחר לו תחוו נפילה לא נשלטת...