המדריך לרעשי אופניים נפוצים

צקצוק, חריקה או קרקוש, מהיכן הם נובעים? למדו לזהותם ולדעת את מקורם

אחד הדברים המעצבנים, שלא לומר המלחיצים, באופניים שלנו הוא הרעשים שהם משמיעים מעת לעת. בדומה לגוף האנושי שלנו המאותת לנו באמצעות כאב שמשהו אינו כשורה, הדרך של האופניים שלנו להפנות את תשומת לבנו לתקלות ולכשלים עתידיים היא לא פעם להשמיע רעשים.
כשכואב לנו משהו אנחנו מיד מנסים לזהות את מקור הכאב ואת הבעיה הרפואית שמאחוריו. כשהאופניים מתחילים להשמיע רעשים מוזרים אנו כמובן מגיבים באותה היסטריה ומיד מנסים להבין מה מחולל את הרעש ומתפללים שזו לא מחלה קשה, חלילה, כזו שתדרוש עכשיו השבתה ארוכה והוצאה כספית נכבדה. אלא שבדומה לגוף האנושי, גם במקרה של הגולם הדו-גלגלי שלנו שְלב הדיאגנוזה יכול להיות מורט עצבים...
אם נפלתם ונחבלתם בברך, ברור שהיא תכאב. אם האופניים נפלו והמעביר האחורי התכופף, ברור שהוא ישמיע רעשים מוזרים. עד כאן הכול ברור. אבל מה קורה אם פתאום אתם שומעים חריקות מוזרות ולא מצליחים לזהות את המקור שלהן? הרי זה בדיוק כמו כאב עמום שאנחנו לא מצליחים להבין את מקורו ולזהות את המחלה, רחמנא ליצלן, שמפניה הוא מזהיר...
החוויה הכרוכה באבחון רעשים טורדניים שמקורם אינו ברור אינה מיועדת לרכי הלבב... יש לא מעט סיפורים מחרידים על רוכבים שנאלצו לפרק את כל האופניים לגורמים כדי להיפטר מאיזה צקצוק מציק, ואם לא די בכך, הרי שבחלק מן המקרים (באדיבותו של מיודענו מרפי) מקור הרעש היה שם מול העיניים כל הזמן והיה יכול להיפתר בהינף חיזוק בורג פשוט, ובכך הייתה נחסכת כל הסאגה האיומה הזאת.

איתור רעשים חמקמקים דורש לרוב התערבות של בעל מקצוע שכבר ראה (ושמע) הכול, אך בכל זאת מצאנו לנכון לספק לכם כמה הסברים על מקורות רעש אפשריים ועל הבעיה שעליה הם מעידים ולתת לכם עצות כיצד לאתר אותם.

 

שלב ראשון – "Reverse Engineering"


רעשים יכולים כמובן להופיע באופן פתאומי, אבל בחלק לא מבוטל מן המקרים הם קשורים למשהו שקרה לאופניים לאחרונה. בשלב ראשון נסו להיזכר באירוע יוצא דופן מהזמן האחרון: אולי האופניים נפלו מהמתקן? אולי החלפתם שרשרת? אולי שטפתם אותם? אירועים כאלה יכולים בהחלט ליצור בעיות ורעשים. אם זכור לכם בבירור אירוע כזה, נסו לבדוק קודם כול אם הרעש קשור אליו.

שלב שני – בידוד ומיקוד


זהו ללא עוררין השלב הקשה והמסובך ביותר. כדי לזהות את מקור הרעש יש לבודד אותו, והפעולה הזאת גובלת בסוג של אומנות. חשוב להבין כי האופניים שלנו, אף שהם בנויים מעשרות חלקים וחלקיקים, פועלים כמקשה אחת בכל הקשור לרעשים מסוימים. האופניים הופכים לסוג של תיבת תהודה, ובחלק גדול מאוד מן המקרים רעש שמקורו בתומכות השרשרת יישמע כאילו הוא מגיע מצינור הראש וההפך. כדי לבודד את מקור הרעש יש לבצע כמה בדיקות בשיטת האלימינציה:
1. האם הרעש מחזורי או קבוע? (טיק, טיק, טיק הוא רעש מחזורי, בזזזזזזזזז הוא רעש קבוע :-))
2. האם הרעש נשמע רק ברכיבה או גם כשמוליכים את האופניים ביד?
3. האם הוא נשמע רק בזמן דיווש או גם כשלא מסובבים את הפדלים?
4. אם מדובר באופני שיכוך מלא, האם הוא נשמע כשדוחסים את המתלה האחורי או הקדמי?

הבדיקות הבסיסיות הללו יעזרו לכם לבודד את האזור החשוד באופניים ולמקד את הבדיקות בו.

שלב שלישי – בדיקה מעמיקה

אחרי שהבנתם (או חשבתם שהבנתם) מהיכן נובע הרעש, בצעו בדיקות ממוקדות ברכיב הספציפי, בתקווה שתאתרו את הרעש ותבינו אם אפשר לפתור אותו לבד או שדרושה כאן התערבות של מכנאופן.
בשלב הזה (בהתאם ליכולתכם והבנתכם הטכנית) ייתכן שתמצאו את עצמכם מפרקים חלקים כאלו ואחרים כדי לבדוק אותם ביסודיות.

"האקדחים המעשנים"

אמנם אין סיכוי שנוכל לכסות את כל טווח הרעשים, אך הנה לכם רשימה המרכזת חלק מהרעשים המוכרים והידועים יותר ומקורם.

בלמי דיסק לא ממורכזים
חלק גדול מאיתנו מפרק את הגלגלים של האופניים. כשמחברים אותם חזרה (בעיקר כשמדובר בגלגל עם ציר 9) יכול להיווצר מצב שבו עוצמת ההידוק של ה-QR משתנה, ולכן הרוטור שמחובר לגלגל משנה את מיקומו ביחס לקליפר של הבלם. עתה, משהרוטור אינו ממוקם בדיוק במרכז הקליפר, הוא יתחכך באחת הרפידות ויפיק רעשים.

רוטור עקום
רוטור עקום ישמיע רעש מחזורי. הביאו בחשבון שלפעמים לא תשמעו את הרעש אם תסובבו את הגלגל ביד, אבל הוא כן יופיע ברכיבה.

רפידות שחוקות
כן, סתם עניין של תחזוקה...

צירי גלגל
אוי, אם הייתם יודעים כמה פעמים פירקו את האופניים לגורמים רק כדי לגלות שצירי הגלגל זקוקים לשימונצ'יק קטן והידוק הגון...

טבורי גלגל (נאבות)
נאבות נבדלות אלו מאלו בסוג המסבים שלהן, ומובן שיש הבדל בין נאבות אחוריות לנאבות קדמיות. בכל מקרה, נאבות שאינן תקינות (מסבים "טחונים", פריילוף שבור וכיו"ב) עלולות להשמיע רעשים טורדניים.

חישורים
גלגל שלא עבר תחזוקה הרבה זמן עלול לאבד מיציבותו בשל חוסר איזון במתח החישורים. חישור שאינו מתוח כהלכה (או מתוח יתר על המידה) עלול להשמיע חריקות.

מוט כיסא
אחד החלקים הראשונים שיש לבדוק כששומעים חריקות וצקצוקים הוא מוט הכיסא וכמובן הכיסא המחובר אליו. מוט הכיסא עצמו, תושבת החיבור והכיסא עצמו על מסילותיו הם גן עדן לרעשים, וכדאי לברר אם ניקוי, הידוק ואולי שימון קל יפתרו את העניין.

צירים ומסבים
באופניים שלנו (בעיקר באופני שיכוך מלא) יש המון צירים ומסבים שיהפכו לתזמורת של צקצוקים וחריקות אם הם אינם מחוזקים כראוי, צברו לכלוך או סובלים מבלאי. חשוב לבדוק, לנקות ולחזק אותם. ובעניין החיזוק – שימו לב! לכל יצרן אופניים הנחיות מדויקות באשר לעוצמת החיזוק באמצעות מד מומנט. אל תתפתו לחזק את הברגים "לפי התחושה" מאחר שאתם עלולים לגרום נזקים!


מערכת ההינע
מערכת ההינע מורכבת ממספר די גדול של חלקים נעים שכל אחד מהם הוא יצרן רעש בפוטנציה.
ציר מרכזי שאינו מהודק כראוי (או שלא הורכב עם ה"ספייסרים" המתאימים), קראנק לא מהודק, דוושות שאינן מהודקות כראוי ושהברגתן לא זכתה לגירוז טרם ההרכבה (אפילו הקליטים בנעליים יכולים להשמיע רעש...), פלטות קדמיות שאינן מהודקות, שרשרת עקומה, קסטה שאינה מהודקת ומעבירי הילוכים – כל אלה הם מקורות ברורים לרעשים. איתור רעש ממערכת ההינע יכול להיות תהליך ארוך ומייגע, אך שילוב של סבלנות ועבודה מסודרת של בידוד ואלימינציה יעזור לכם ברוב המקרים למצוא את האשם...

מסב היגוי
מדובר באחד החלקים הכי נבזיים בהיבט של רעשים. חשוב לבדוק אותו כבר בשלבים הראשונים של איתור הרעשים כדי להימנע מטפילת האשמה על השלדה או על הבולם הקדמי (מה שרוב הרוכבים נוטים לעשות...). כדי לבדוק אם מסב ההיגוי שלכם אינו מהודק כראוי, מלוכלך או שהמסבים שלו שבקו, העמידו את האופניים, לחצו ביד אחת על הבלם הקדמי, הניחו יד שנייה על בית מסב ההיגוי (Head Tube) ונענעו את האופניים קדימה ואחורה. אם תחושו בחופש או ברטט מהאזור, זה הזמן לפרק, לבדוק ולתקן את מה שדרוש.
באותה הזדמנות בדקו גם את הידוק הברגים של הסטם האחראיים לאחיזת הכידון.

רגלי בולם
הרגליים העליונות של רוב הבולמים (Upper Tube) מחוברות אל החלק העליון (Crown Steerer) של הבולם באמצעות לחיצה (Press), ולפעמים בשל עייפות או הרכבה לקויה, אזור החיבור יוצר רעשי חריקות מעצבנים. אם תרצו לבדוק לבד אם מדובר ברעש שמקורו מנקודה זו, פרקו את הגלגל הקדמי, הרימו את האופניים ואז לחצו ומשכו את רגלי הבולם. אם נשמעות חריקות, ייתכן שתידרשו להחליף את החלק הזה בבולם.

שלדה
השארנו בכוונה את השלדה עצמה לסוף. יש שלדות בכל מיני צורות וממגוון חומרים (קרבון, אלומיניום, ברזל, מגנזיום ואפילו במבוק...), ולפעמים, לרוע המזל, הן נסדקות... סדק המתחיל להתפתח במקום מסוים בשלדה ייצר רעשי חריקה וצקצוק בהתאם למבנה השלדה וסוג החומר שממנו היא עשויה. איתור סדק שכזה יכול להיות מאוד מאוד מסובך, מאחר שלא תמיד יש עדות ויזואלית לקיומו, אך חשוב מאוד להבין אם אכן זה המקרה, שכן סדק בשלדה הוא כבר סיכון בטיחותי – האופניים פשוט יישברו תחת עומס במהלך רכיבה. אם אתם חושדים שיש שבר או סדק בשלדה, אל תוותרו על בדיקה מקיפה אצל איש מקצוע.

בנוסף לכל אלו, ישנן עוד לא מעט סיבות לרעשים כמו ונטיל משוחרר בגלגל או אפילו נקישות שמגיעות מכבלי ההילוכים והבלמים שמכים בשלדה תוך כדי רכיבה. כך או כך, אנו מאחלים לכם אופניים שקטים אך אם לא הצלחתם להיפטר מהרעשים, תמיד תוכלו להפוך אותם לאומנות כמו בסרטון המופיע למטה (להגביר עוצמת קול)...

בהצלחה.

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

11 תגובות

avatar בדיקה בדיקה
15/06/2022 13:05
aaaatest
aaaatest
עמוד 2 מתוך 2