מים מים בששון (וגם מלחים...)

הקיץ כאן (וגם חג שבועות) ואין תזמון טוב יותר מזה על מנת לדבר על שתיה בזמן פעילות גופנית

אין צורך להרחיב את הדיבור על חשיבות השתייה בכלל, בקיץ בפרט ובעת פעילות גופנית בקיץ בפרט בפרט.

ובכל זאת, הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לצלוח את העונה החמה והמיוזעת בשלום:

1. התאימו את כמות (וסוג) השתיה לסוג ואורך הפעילות

אין דין רכיבת בוקר מוקדמת ונינוחה של 5 ק"מ ביער מוצל, כדין תחרות קרוס קאונטרי של 50 ק"מ בדופק גבוהה על גבעות חשופות בצהרי היום... רוצים לומר, תמיד היערכו נכון מבחינת כמויות וסוג המשקה (תכף נגיע לזה).

2. שתו מעט בתדירות גבוהה

שתיה של כמות נוזלים גדולה מאד בבת אחת אינה רעיון טוב. ראשית כל, זה עלול לגרום לכם לתחושת מלאות וכבדות ושנית, זה יכניס את הכליות שלכם לסטרס... בשביל זה יש לכם תודה לאל שלוקר עם צינורית, כך תוכלו למצוץ לכם שלוק מעת לעת, מה שיאפשר לגוף שלכם לנהל נכון את ספיגת המים ולא לגרום לכם להקיא אם תנסו לדחוף 2 ליטר בבת אחת...

3. מלח מים, מלח מים...

לא, אין מדובר בשיטה המקובלת להרחקת דבורים..
רבים אינם מודעים לכך, אך כשאנו מזיעים, הגוף שלנו אינו מאבד רק מים, אלא גם לא מעט מלחים. מלחים אחראיים על מגוון רחב של פעולות פיזיולוגיות שאחת הבולטות בהן היא ההולכה העצבית.

כאשר משק המלחים בגוף נמצא בחוסר (מצב רפואי הקרוי היפוקלמיה), יתחילו להתפתח תופעות כמו: עייפות, סחרחורות, בחילות ובמקרים קיצוניים הפרעות בקצב הלב בשל הפגיעה בהעברת האותות החשמליים בעצבי שריר הלב, שכיידוע מועברים בגופנו בעזרת מערכת מטבולית המושתת על פוטנציאל חשמלי תלוי מלחים.

שביל האופניים עין השופט-הזורע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"לשביל האופניים עין השופט-הזורע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל

לכן, בהקצנה, אם תשתו רק מים ותהיו נתונים בפעילות גופנית עצימה וארוכה בתנאי מזג אוויר קשים, אולי לא תתייבשו, אבל קיים סיכוי שתסבלו מתופעות של היפוקלמיה גם בשל ירידה בריכוז המלחים וגם משום שאם תשתו רק מים, "תדללו" את המלחים הנותרים, עוד יותר.

ואחרי ההפחדות, איך תחזירו מלחים?
או באמצעות משקה איזוטוני (תוצרת בית – ראו מתכון בהמשך, או קנוי), או באמצעות נטילת מלחים בנפרד (בכדורים\אבקות וכיו"ב).

4. ובחייאת, נקו את שקית המים...

אין לך דבר מבאס יותר מלינוק מים ששהו בשקית מעופשת שבצינורית שלה יש כבר ירוקת...

מתכון למשקה איזוטוני תוצרת בית

המצרכים: מים, תרכיז לטעם, מלח שולחן רגיל.
על 1 ליטר מים אנו מוסיפים כ-10 מ"ל תרכיז מתוק או מוהלים מיץ פירות ביחס של 1:1. בנוסף אנו מוסיפים לכל ליטר מים כרבע כפית מלח (1 גר') ומערבבים היטב.

עוד על רכיבת אופניים