מסלולי אנדורו יער שוויץ

  • גבוהה
  • 10 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • 300 מ'
  • אביב חורף סתיו
מסלולי אנדורו יער שוויץ. צילום: עופר עברי
מסלולי אנדורו יער שוויץ. צילום: עופר עברי
  • סוג המסלול

מסלולי אנדורו ייחודיים עתירי אלמנטים טכניים המיועדים לרוכבים מיומנים, אשר יורדים בתלילות במורד המזרחי של יער שוויץ אל הכינרת.

שני מסלולי אנדורו ייחודיים עתירי אלמנטים טכניים, הבנויים בקפדנות בסטנדרט בניה גבוה במיוחד. המסלולים יורדים בתלילות במורד המזרחי של יער שוויץ עם נוף פנורמי אל הכינרת כמעט עד קו המים. אלה מסלולי ירידה בלבד המיועדים לרוכבים מיומנים ומנוסים, ומשלבים רכיבה טכנית מהירה עתירת אקשן ואדרנלין ברמת קושי גבוהה.

הוראות הגעה

לשני המסלולים מבואת חניה ראשית:

  • מבואה ראשית פארק ברקו - נמצאת בפאתיה הדרומיים של העיר טבריה, על כביש 90 בסמוך לפארק ברקו ממש על גדות הכינרת. ניתן להחנות בחניה המסודרת של פארק ברקו או להחנות בחניית העפר הצמודה לקצה המזרחי של פארק ברקו. הכניסה לרחבת העפר היא ישירות מכביש 90.
  • מבואות סינגל יער שוויץ (מבואות משניות)- ניתן לחבר את מסלולי האנדורו של יער שוויץ לסינגל יער שוויץ, ולהתחיל באחת ממבואת סינגל יער שוויץ כפי שהן מופיעות כאן.

תיאור המסלול

במורדות המזרחיים של יער שוויץ נחנכו באביב 2025 שני מסלולי אנדורו חדשים ומרהיבים, שנבנו במתכונת של Flow Trail ובסטנדרט הבנייה המתקדם והעדכני בעולם. המסלולים, שפותחו ונבנו במהלך השנים 2024–2025, נפרשים לאורך היער המחטני הייחודי של יער שוויץ ויורדים כמעט עד שפת אגם הכינרת. לכל אורך הרכיבה נשקף נוף עוצר נשימה אל הכינרת, רמת הגולן המתנשאת ממזרח ופסגות החרמון הלבן בעונות החורף – מראה שמעניק לרוכבים תחושת רכיבה בלב הנופים האלפיניים של אירופה.

מדובר בשני מסלולי ירידה תלולים ומאתגרים במיוחד, המיועדים לרוכבים מנוסים ובעלי רמת רכיבה גבוהה מאוד. תכנונם משלב שימוש חכם בתוואי הטבעי של השלוחות היורדות אל האגם, ובקטעים מסוימים אף נחצב ההר עצמו כדי למתן את השיפועים או לייצר עניין טכני נוסף. המסלולים שנבנו ע"י אנדורו ישראל עוצבו בקפידה ליצירת זרימה מושלמת המשלבת מהירות, שליטה וערמות לא חוקיות של פאן ואדרנלין. המסלולים משלבים בתוכם אלמנטים טכניים ברמות קושי מגוונות – חלקם מאתגרים במיוחד, אך לכולם נבנה קו אלטרנטיבי מאתגר פחות. כל האלמנטים המאתגרים מסומנים וכך גם הקוים האלטרנטיביים.

כיאה לרכיבת אנדורו, הדגש כאן הוא על הירידות, אך גם העלייה לתחילת המסלול היא חלק בלתי נפרד מהחוויה. מסלול מנהלתי ארוך מטפס בין הגבעות החשופות ומוביל אל נקודת ההתחלה המשותפת של שני המסלולים. העלייה לא קלה כלל ודורשת כושר גופני גבוה לרוכבים על אופניים רגילים, אך ניתן ואף מומלץ להשתמש באופניים חשמליים או בשירותי הקפצה ייעודיים על מנת למצות עד תום את מסלולי הירידה המעולים.

הרכיבה במסלולי האנדורו של יער שוויץ היא כנראה הדבר הקרוב ביותר לחוויית רכיבה בפארקי האופניים של שוויץ והרי האלפים – כאן, ממש מעל הכינרת, בלב הנוף הגלילי הפראי.

פרטי המסלולים:

  • מסלול ברניקי בלוז (סימון ריבוע אדום) - אורך 2.2 ק"מ, כ-255 מ' איבוד גובה, רמת רכיבה גבוהה.
  • מסלול טבריוס (סימון משולש אדום) - אורך 1.85 ק"מ, כ-261 מ' איבוד גובה, רמת רכיבה גבוהה במיוחד.


שני מסלולי הירידה מסומנים בשטח על ידי "טיפות" על רקע לבן עם אופניים בצבע אדום בתוך מסגרת של ריבוע או משולש. כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה.

  • ריבוע אדום - מסלול קשה ותלול
  • משלוש אדום - מסלול קשה ותלול במיוחד


דרך העלייה המנהלתית מסומנת בעמודי הכוונה של קק"ל עם סמל קק"ל, סימון מסלולי הרכיבה (טיבריוס ובריניקי בלוז) ומשולש הכוונה אדום.

לפני שיוצאים לדרך

  • המסלולים מתאימים לרוכב מנוסים ביותר.
  • במסלולים קיימים אלמנטים טכניים המתאימים לרמת רכיבה גבוהה במיוחד.
  • יש לרכב על המסלולים עם קסדה ומיגון מתאים, יותר ממומלץ קסדה מלאה ומיגון ידיים וברכיים.
  • המסלולים מתאימים לרכיבה אך ורק בכיוון הירידה.
  • דרך העלייה המנהלתית לתחילת המסלולים יכולה לשמש גם כלי רכב בעיקר בסופי שבוע, יש לרכב במשנה זהירות ובהתאם לחוקי התנועה.
  • המסלולים חוצים לעיתים דרכי רכב רחבות, כל החציות מסומנות, אך כדאי להאט מעט ולרכב במשנה זהירות לפני החציות.

אבני דרך במסלול

  • הר בריניקי
  • גן לאומי ומצודת בריניקי
  • תצפית על הכינרת
  • חופי הכינרת

סיפורי דרך

מבואת פארק ברקו – טבריה

נחנה את הרכב בחניון פארק ברקו או בחניון העפר שבקצה הצפוני של הפארק. נעלה על ציוד המיגון ונתכונן לחלק ה"מתיש" של הרכיבה. כבר כאן נוכל לראות את שלטי ההכוונה של קק"ל, הניצבים על עמודי העץ המסורתיים.

נתחיל לטפס בדרך הרחבה בהתאם לעמודי ההכוונה, כשאט־אט הכנרת מתחילה להתגלות. זהו טיפוס רצוף של כ־3.3 ק"מ על 300 מטר טיפס מצטבר– רובו מתון יחסית, אך לקראת סופו הוא הופך תלול וקשה מאוד לרכיבה.

אם אתם עם אופניים חשמליים – תצלחו את השיפוע התלול ללא קושי מיוחד. אם אתם על אופניים ללא מנוע – ייתכן שתידרשו לרדת ולדחוף מעט.

בכל מקרה, קצב העלייה תלוי בכושר הגופני, אך מומלץ לשמור על קצב מתון כדי לא "להישרף" עוד לפני שהתחלנו את הירידות. הפסקות למנוחה מומלצות בהחלט, במיוחד לאור הנוף המטורף של הכנרת, רמת הגולן והחרמון ממזרח.

בסוף העלייה נגיע לרחבת תצפית רחבה, שממנה ניתן להבחין בסימון הטיפה הצהובה של סינגל יער שוויץ. שימו לב – זהו אינו אחד משני מסלולי האנדורו, אלא סינגל יער שוויץ הוותיק, שניתן לחברו למסלולים החדשים.
זה הזמן להסדיר נשימה מהעלייה הארוכה, ליישר מגנים ולהתכונן למסלולי הירידה החדשים.

מומלץ מאוד לרכב את הפעמים הראשונות במהירות מתונה ובזהירות יתרה, כדי ללמוד את המסלולים. ככל שתכירו אותם טוב יותר – כך תגבר המהירות ועימה התעוזה "לשחרר".

תחילת המסלולים

את שני המסלולים נתחיל על סימון הטיפה הצהובה של סינגל יער שוויץ. רכיבה מהירה בירידה מתונה באורך של כ־400 מטרים תביא אותנו לתחילתו של המסלול הראשון.

בריניקי בלוז
זהו המסלול הקל יותר מבין השניים. אורכו 2.2 ק"מ והוא מאבד 255 מטרים של גובה לאורכו. המסלול מסומן בטיפות לבנות, עם רוכב בתוך מסגרת מרובעת אדומה וכיתוב שם המסלול.

נדגיש שוב – מדובר במסלול ברמת רכיבה קשה, המיועד לרוכבים מיומנים בלבד.

המסלול מתחיל בסדרה של סיבובים צפופים ומהירים, סגורים בברמים גבוהים. מצב הקרקע תלוי בעונות השנה ובגשמים, אך יש לקחת בחשבון מצבים של דרדרת ואבק. המסלול ממשיך להתפתל, והמהירות גוברת. מדי פעם המסלול עובר על סף תהום – עדיף להתמקד במסלול שלפניכם ופחות בנוף האדיר של הכנרת שילווה אתכם לכל אורך הדרך למטה.

מסלול "בריניקי בלוז" מאופיין בעיקר בזרימה במהירות גבוהה ופחות באלמנטים טכניים קשים. עם זאת, גם המהירות היא אלמנט טכני בפני עצמו, ויש להקפיד על שימוש מדויק במעצורים ולשמור על שליטה מתמדת.
אם מתעייפים באמצע – חובה לעצור ולנוח, אך הקפידו לעשות זאת מחוץ למסלול.

המסלול מסתיים מעל פארק ברקו. מכאן נותרת ירידה מהירה על דרך רחבה ומחורצת (יש לרכב בזהירות!) חזרה לנקודת ההתחלה. העלייה למסלול השני מתבצעת באותה דרך רחבה ומסומנת.

טיבריוס
זהו המסלול הקשה יותר מבין השניים – קצר יותר, תלול יותר ועתיר אלמנטים טכניים. אורכו 1.85 ק"מ, והוא מאבד 261 מטרים של גובה. לאורכו פזורים אלמנטים טכניים מאתגרים, והוא דורש רמת רכיבה גבוהה במיוחד. המסלול מיועד לרוכבים מנוסים בלבד.

המסלול מסומן בטיפות לבנות, עם רוכב בתוך מסגרת משולשת אדומה וכיתוב שם המסלול. גם את מסלול "טיבריוס" נתחיל על הסימון הצהוב של סינגל יער שוויץ, וניפרד ממנו אחרי כ־300 מטרים אל סימון סינגל טיבריוס.

כאן הרכיבה מתחילה במקטע מהיר מאוד, עתיר רולרים וסיבובים פתוחים מהירים, שחלקם ממש על סף התהום העמוקה הפרוסה לשמאלנו. בהמשך מופיעה סדרה של סיבובים הדוקים וקשים יותר עם ברמים גבוהים, כשמדי פעם קפיצת טייבל, דרופ או גאפ ישגרו את הרוכבים המיומנים לאוויר – והיתר פשוט יזרמו במהירות.

האלמנטים הטכניים הללו פזורים לאורך כל המסלול, ובעיקר בחלקו התחתון והסלעי. את כולם ניתן לקפוץ, "לנקות" או פשוט לזרום – כל רוכב בהתאם לרמת המיומנות שלו.

לכל אלמנט בעל דרגת קושי גבוהה יש "צ’יקן ליין" מסומן ומשולט היטב – קו אלטרנטיבי קל יותר. עם זאת, נדרשת רמת רכיבה גבוהה במיוחד לכל אורכו.

חלקו האחרון של מסלול טיבריוס עובר ממש בצמוד למסלול בריניקי, ושניהם מסתיימים באותה נקודה. מכאן, כמו במסלול הקודם, נותרת ירידה מנהלתית תלולה ומחורצת – יש לרכב במשנה זהירות.

שני המסלולים הללו מאוד ייחודים בנוף מסלולי קק"ל המסורתיים, אבל הם יגרמו לכם לקריאות התפעלות וצרחות של אושר – הם קשים, מאתגרים, עתירי אקשן אך גם כיפיים ומספקים במיוחד.

מספר ה"ראנים" (הירידות) תלוי בכושר הגופני שלכם, גם אם אתם רוכבים על אופניים חשמליים. עם הזמן, ככל שתרכבו יותר, תשתפרו בטכניקה, רמת הלחץ תרד ואיתה גם העייפות.

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת סימון שבילים מספר 3 – "הגליל התחתון העמקים והגלבוע"