מבואת מבקיעים
בקצה הדרום מזרחי של רחבת העפר הרחבה נבחין בשביל רחב הפונה דרומה. בכניסה אליו מוצב סלע הסימון הראשון של השביל עליו הטיפה הצהובה המפנה דרומה. נתחיל את הרכיבה על השביל הרחב ואחרי כ-150 מטרים נתפצל ימינה עם הסימון לשביל רחב המטפס מערבה ומרחיק אותנו מכביש 4.
מיד אחרי הטיפוס נבחין מימין בסינגל החדש שמושך מערבה. רכיבה זורמת בין עצי שיזף, שקמים ושיחי צבר תביא אותנו אחרי כ-400 מטרים לפיצול שבילים. אנו ממשיכים שמאלה עם סימון השבילים הברור (פניה ימינה תחזיר אותנו חזרה לרכב במבואת מבקיעים).
הסינגל מושך כאן מערבה ולוקח אותנו לרכיבה מעל המסילה הישנה לתחנת הכוח רוטנברג. המשך רכיבה בחורשת אקליפטוס תביא אותנו אחרי 1.1 ק"מ של רכיבה לפיצול שבילים עם שני חיצים.
- ימינה חזרה למבקיעים להשלמת הטבעת הצפונית באורך של 2.2 ק"מ.
- שמאלה להמשך הטבעת המרכזית והמשך הסינגל המלא. המסלול ממשיך מכאן על דרך רחבה החוצה את המסילה הישנה ותשמש אותנו גם בחזרה. הדרך מסומנת היטב ע"י שלטי הכוונה גבוהים, כך שאין חשש לטעות בכיוון. אחרי 1.8 ק"מ של רכיבה נגיע לפיצול שבילים ולחניון נביה מרעי של קק"ל.
מבואת נביה מרעי
מבואה נוספת של השביל ממנה אפשר להתחיל את הרכיבה בטבעת המרכזית. נמשיך ברכיבה בחורשת האקליפטוס על הסינגל המסומן עד לפיצול שבילים נוסף בק"מ 2.4.
הסינגל ממשיך לעלות ולרדת ומתפתל בזרימה מהירה בינות עצי האקליפטוס ומרבדי פרחים בחורף ובאביב. מדי פעם נפגוש מקטעי סינגל ייחודיים הבנויים מלוחות עץ צפופים המונחים על הקרקע ומתפתלים בתכסית החולית. הם שם כדי למנוע שקיעה והאטה בקרקע החולית ולשמר את מהירות הרכיבה הטבעית של הסינגל.
בק"מ ה-4.19 אנו מגיעים לפיצול השבילים הראשי שבין הטבעת המרכזית לטבעת הדרומית של סינגל יד מרדכי.
- שמאלה בסינגל להשלמת הטבעת המרכזית וחזרה צפונה למבואת מבקיעים או מבואת נבי מרעי, למסלול של 6.12 ק"מ של הטבעת המרכזית, או 9.10 ק"מ של הטבעת המרכזית והצפונית.
- ימינה בדרך הרחבה לכיוון הטבעת הדרומית והמשך המסלול המלא. נמשיך ברכיבה דרומה על דרך הרחבה שתהפוך למקטע כביש חקלאי. בק"מ 4.65 נחצה בזהירות יתרה את כביש 3411 ואחרי כ-200 מטרים נבחין בשמאלה של הדרך בהמשך הסינגל ובשלט הכוונה לטבעת הדרומית ומבואת מחצבת יד מרדכי.
מבואת מחצבת יד מרדכי
המבואה השלישית והדרומית ביותר של השביל ממנה אפשר להתחיל את הרכיבה בטבעת הדרומית, בשביל השקמים או להתחיל את השביל המלא מכאן. סימון מהמבואה יחבר אתכם לטבעת הדרומית.
רכיבה של עוד 50 מטרים על הסינגל תביא אותנו לפיצול שבילים. אנו נמשיך כאן ימינה עם כיוון הסימון. אחרי רכיבה קצרה על הסינגל נבחין מימין במבנה קשתות ייחודי מעל באר עמוקה מאוד, זוהי באר אַנְטִילְיָה. מערכת לשאיבת מים מבאר שפעלה בפרדסים מסוף המאה ה-19. המבנה לא מגודר, לכן עדיף להעיף מבט מרחוק, לצלם תמונה ולהמשיך הלאה בסינגל.
בק"מ 5.90 נגיע לפיצול שבילים נוסף המסומן בבירור בעמוד הכוונה משולט וגבוה.
- ימינה לשביל השקמים, טבעת נוספת שהינה חלק בלתי נפרד מהטבעת הדרומית והמסלול המלא.
- שמאלה להמשך הטבעת הדרומית ללא שביל השקמים (לא מומלץ)
השילוט לשביל השקמים והטיפות הצהובות יובילו אותו בסינגל מישורי בין אקליפטוסים, אורנים ומרבדי פרחים לסיבוב יפיפה בנוף ייחודי ומאוד אופייני לאזור. בק"מ 6.23 נפגוש מולנו בשני שבילי לוחות עץ. אנו לוקחים את השביל הימני המסומן בטיפה הצהובה, חשוב מאוד לא להיכנס לשביל השמאלי המסומן בשלט אין כניסה ברור. שביל השקמים הינו סינגל חד כיווני וצר במיוחד, רכיבה נגד הכיוון במקטע זה מסוכנת במיוחד.
שביל השקמים
מקטע ייחודי ומעגלי באורך 1.4 ק"מ אשר בנוי ברובו משביל לוחות עץ המונחים ישירות על הקרקע החולית. הסינגל עתיר הסיבובים מתפתל בין עצי שקמה עתיקים ויפיפיים למקטעי שיח צבר גדולים. בחורף ובאביב כל השטח מלא מרבדי פרחים צבעוניים ובקיץ והסתיו, שיחי הצבר והשקמים עמוסי פירות.
אחרי רכיבה של כ 1.5 ק"מ מלאת התפעלות מהשביל והנוף הייחודי, אנו ממשיכים עפ"י הסימונים וחוזרים על אותו מקטע מקשר שבאנו איתו. בק"מ 7.45 אנו מגיעים לפיצול שבילים, כאן נמשיך ימינה בסינגל עפ"י הסימון להמשך הטבעת הדרומית והסינגל המלא.
רכיבה זורמת במגמת עליה ביער מגוון תביא אותנו בק"מ 8.55 לפיצול שבילים נוסף סמוך לגדר ההיקפית של קיבוץ יד מרדכי. אנו נמשיך ימינה על שביל לוחות העץ עפ"י הסימון, לטיפוס מתון של 1.5 ק"מ במקטע סרפנטינות שיביא אותנו בסופו לדרך המובילה למגדל המים של קיבוץ יד מרדכי. כאן אפשר לחצות את הדרך ולהמשיך בסינגל עפ"י הסימון, או לסטות קצת מהסימון שמאלה ולרכב על הדרך הרחבה לתצפית ממגדל המים.
מגדל המים של יד מרדכי
מגדל המים הוא מקום מעולה להפסקה. אפשר להוציא חטיף או פק"ל קפה וליהנות מהנוף הפנורמי היפה הניבט מהנקודה הגבוהה באזור. אחרי שהחזרנו קצת קלוריות אנו חוזרים חזרה בדרך הרחבה ופונים פניה חדה שמאלה חזרה לסינגל המסומן.
מקטע ירידה מהיר וזורם יחזיר אותנו לפיצול השבילים ממנו באנו הפעם בק"מ 9.8. אנו נמשיך עם הסימון ימינה.
מכאן מקטע של 4 ק"מ של סינגל ארוך וזורם עתיר פניות, חלקו בעליה וחלקו בירידה, כולו מסומן בבירור ואין בו כלל פיצולים. בק"מ 13.8 נגיע לפיצול שבילים, אנו ניקח גם כאן ימינה עפ"י הסימון ונשלים למעשה את הטבעת הדרומית במלואה.
כאן ניתן לחזור חזרה למבואת מחצבת יד מרדכי ולהשלים את הטבעת הדרומית באורך של 9.71 ק"מ, או להמשיך לסיבוב המלא.
להשלמת הסיבוב המלא נחזור על מקטע הקישור בין שתי הטבעות, רק הפעם בכיוון צפון. שוב חציה זהירה של כביש 3411 המוביל לכרמיה והמשך על הדרך הרחבה עפ"י עמודי ההכוונה שיכווינו אותנו לטבעת הצפונית.
בק"מ 14.3 נפגוש שוב את פיצול השבילים הראשי שבין שתי הטבעות, כאן אנו נמשיך ימינה (מערבה) עפ"י הסימון ועפ"י שלטי ההכוונה שיכווינו אותנו לטבעת הצפונית.
מכאן אנו מתחילים את המפנה המזרחי של הטבעת המרכזית. זהו מקטע מהיר וזורם בין 3.5 ק"מ המתפתל בתוך יער האקליפטוסים אשר יביא אותנו חזרה עד המסילה הישנה. אין בו פיצולים ואפשר לזרום במהירות בסינגל עפ"י הסימון הברור. בק"מ 17.8 נפגוש פיצול שבילים המסומן ע"י עמוד עם שלטי הכוונה.
- ימינה חזרה למבקיעים להשלמת הטבעת הצפונית (למי שהתחיל במבואת נביה מרעי) או סיום השביל המלא למי שהתחיל במבואת מבקיעים.
- שמאלה לכיוון יד מרדכי למי שהתחיל במבואת נביה מרעי ורוצה לדלג על מקטע הטבעת הצפונית. למי שהחל במבואת מבקיעים נותר עוד מקטע רכיבה של 1.5 ק"מ, למי שהחל במבואת נביה מרעי ומשלים את הסיבוב המלא נותרו עוד כ-2 ק"מ חלקם בדרך רחבה ורובו בסינגל חזרה לרכבים במבואת הכניסה.