קק"ל בכנס IMBA אירופה 2019

זוהר צפון, נציג קק"ל לכנס IMBA שנערך השנה בדנמרק, מסכם את ביקורו
IMBA  (International Mountain Bike Association) הוא ארגון בין-לאומי שנוסד בארצות הברית במטרה לקדם את רכיבת השטח, לבנות שבילי אופניים ולתווך בין קהילות רוכבים למנהלי שטח ולבעלי עניין נוספים.

פעילות הארגון בארצות הברית נחלה הצלחה רבה ועזרה לקדם את רכיבת שטח כפעילות פנאי לגיטימית שיש לה מקום בשטחים הפתוחים. כתוצאה מההצלחה הקימה IMBA שלוחה אירופית שמטרתה לקדם בניית שבילים לאופני שטח מתוך ראייה כלל אירופית. 22 מדינות באירופה חברות בארגון בנוסף לעמותות שונות, לארגונים ולאנשים פרטיים הרואים ברכיבה על אופניים פעילות מהנה ובריאה.
צילום: IMBA
הארגון מקיים פעם בשנה כנס המאגד את כל המדינות והגורמים החברים בארגון. מאחר שפעילות הארגון פרושה על פני עשרות מדינות, הכנס מאפשר לנציגים מהמדינות השונות להיפגש, להכיר את הפעילות הנעשית בכל מדינה, להחליף דעות ורעיונות, להתייעץ ולהיות חלק ממשהו שבו השלם גדול הרבה יותר מסך חלקיו.
הכנס בן שלושת הימים מהווה במה מקצועית וחברתית כאחד. הבקרים נפתחים ברכיבה משותפת של המשתתפים (אלו שמוכנים לצאת מהמיטה מוקדם בבוקר), המשך היום כולל תכנים מקצועיים במגוון תחומים במסגרת מושבי מליאה ומושבים מקבילים, ושעות אחר הצהריים והערב מוקדשות לפעילות חברתית שמטרתה לגבש את המשתתפים, לאפשר להם ליצור קשרים מקצועיים ואישיים ולקדם רעיונות משותפים שאותם יוכלו לקחת חזרה לארצות מוצאם.

בנוסף לכך בסוף כל כנס מחולקים פרסים לבוני השבילים של השנה, לעמותות הרוכבים הפעילות ביותר בקידום ובבניית שבילים וליעד האופניים הצומח ביותר של השנה (המבחן הוא בדרך כלל כמות השבילים החדשים שנפתחו במדינה בשנה החולפת).
צילום: IMBA
מה שמייחד את הכנסים האלה הם האווירה של שותפות ותחושת השליחות של כל המשתתפים והמעברים בין האווירה הרצינית במהלך ההרצאות והמליאות לאווירה המשוחררת והמגניבה כמו שרק רוכב אופניים ששתה ארבעה בקבוקי בירה ויוצא להתחרות על אופני גרוטאה חלודים במירוץ שליחים מול עוד קבוצות המורכבות מרוכבים שיכורים כמוהו יכול לספק.
הכנס של 2019 התקיים בסילקבורג – בירת דנמרק ההררית (ההר הגבוה ביותר בדנמרק בגובה של כ-170 מ' נמצא לא רחוק משם) שגברה על פולין וזכתה לארח השנה את הכנס. סילקבורג שבלב אזור האגמים של דנמרק ממצבת עצמה כבירת הפנאי של דנמרק, ולרכיבת אופני שטח יש תפקיד חשוב במהלך הזה. הכנס התקיים במקביל לפסטיבל האופניים השנתי שנערך ביער סמוך, מה שאפשר למשתתפים ליהנות מאירועי הפסטיבל, ובהם מופע רכיבה של דני מקסקיל וחבורתו ואירועים נוספים.

בכנס השתתפו 100 נציגים מ-17 מדינות באירופה ומדינה אחת באסיה (למי שלא זוכר, ישראל שייכת ליבשת אסיה). במסגרת התכנים המקצועיים היו כמה הרצאות שעסקו בהיבטים הבריאותיים והחברתיים של רכיבת אופניים, בהשפעות של רכיבת שטח על פגועי נפש, בהיבטים התיירותיים והכלכליים של רכיבת שטח כפתרון לקהילות קטנות ומבודדות ללא מקור הכנסה, או ברכיבת שטח כפתרון משלים לאתרים המבוססים על ספורט חורף.
צילום: IMBA
הרצאות אחרות עסקו בתכנון, בשילוט, במיפוי, בסטנדרטים טכניים ועוד. מבחינת קק"ל גולת הכותרת של הפעילות בכנס הייתה הרצאה שלה שבמסגרתה הוצגה תוכנית האב הארצית לשבילי אופניים במקרקעי הייעור שאושרה לאחרונה בהנהלת קק"ל. תוכנית זו היא בבחינת מהפך באופן שבו קק"ל תופסת את מערך שבילי האופניים שלה – היא שמה דגש על הקשר בין אזורי הרכיבה ומתכננת לפתח מערך של סינגלים מונגשים עבור רוכבים עם מוגבלויות הרוכבים באופני טנדם ובאופני יד המותאמים לרכיבת שטח.

ההרצאה שהועברה במסגרת מושבים מקבילים עוררה עניין רב לא רק בקרב מי שנכח בה אלא גם בקרב נציגים שהיו בהרצאות אחרות באותו זמן וביקשו לקבל את חומרי המצגת.
קק"ל נמצאת היום בחזית הידע העולמי בכל הקשור לתכנון ולבניית שבילי אופניים (סט פרטי ביצוע שבילי אופניים שהוכן בקק"ל כחלק מתוכנית האב עורר עניין רב, ואף על פי שהוא בעברית לא מעט משתתפים ביקשו לקבל אותו כדי ללמוד את השרטוטים השונים).

אתר מסלולי האופניים של קק"ל שמתורגם בימים אלה לאנגלית עורר עניין רב, והמשתתפים ביקשו לקבל את הקישור כשהאפליקציה תעלה לאוויר. יש לזכור שברוב המדינות (למעט פולין וצ'כיה) מי שמשקיע בבניית השבילים, מנהל אותם ומתחזק אותם הוא אינו גורם ממשלתי/ציבורי אלא עמותות, רוכבים או בעלי עסקים שיש להם אינטרס כלכלי לקדם את הרכיבה באזורם.

עבור קק"ל כנס כזה הוא הזדמנות לחשוף בפני אירופה את הפעילות שנעשית בארץ, למצב את קק"ל כגורם מוביל בקידום שבילי אופניים ולקדם את ישראל כיעד לרכיבת אופני שטח.
זהר צפון
כתב: זהר צפון  |  צילומים: זהר צפון וצלמי IMBA

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות