10 הדברות לרכיבה קיצית

הקיץ הגיע, הנה כמה טיפים חשובים לרכיבה בעונה הלוהטת
  1. גלוג גלוג גלוג

    למרות שמדובר במובן מאליו לכאורה, הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה ורוכבים רבים לא מקפידים על שתיה בכמות הדרושה וגם אם הם לא מתייבשים ממש, הרי שמי שחוזר הביתה עם כאב ראש מטריד מן הסתם לא שתה מספיק. אז כמה לשתות? ובכן, על אף שהרפואה מכירה גם מצב של הרעלת מים, הרי שמדובר במצב נדיר מאד ולרוב בכל הקשור לשתייה בזמן פעילות מאומצת במזג אוויר חם והביל, אין דבר כזה "יותר מדי". המדד הטוב ביותר למצב מאזן הנוזלים שלכם הוא במחילה, צבע השתן שלכם והתכיפות בה אתם מפרישים אותו. כל עוד אתם עוצרים אחת ל-30 דקות עד שעה לרוקן את השלפוחית וצבע השתן שלכם בהיר – הרי שאתם במצב טוב.
    זכרו להצטייד במספיק מים לפני היציאה לרכיבה ואל תחפפו בעניין הזה!

  2. גלוג גלוג גלוג

    מה, עוד פעם שתיה? לא בדיוק. רבים סבורים שדי בשתיית מים כדי לתחזק את הגוף בזמן רכיבה במזג אוויר חם ולח. אך רבים מתעלמים מבעיה אחרת, לא פחות גדולה מחוסר בנוזלים והיא חוסר במלחים. בזמן פעילות גופנית מאומצת, בעיקר כשאחוזי הלחות באוויר גבוהים, אנו מאבדים יחד עם הנוזלים המופרשים בזיעה וממערכת הנשימה גם הרבה מאד מלחים. זאת יש לדעת, ירידה חדה במאזן המלחים בגוף (היפוקלמיה, היפונָתְרֶמיה ודומיהן) יכולה לגרום לבעיות חמורות ואף למצב מסכן חיים. כדי שתבינו את הסיכון נסביר בקצרה – כל המערכות בגוף שלנו "מנוהלות" על ידי מערכת העצבים שהיא למעשה סוג של מערכת חשמלית שאחד מהתנאים לפעולתה התקינה הוא המצאות מלחים כמו נתרן, אשלגן ואחרים המאפשרים את העברת התשדורות העצביות. במקרה בו יש חוסר בחומרים אלו מהערכות בגוף מתחילות "לגמגם" ויכולות להגיע למצב של כשל ממשי כמו במצב בו העצבים המפעילים את שריר הלב מתחילים "לזייף" מה שיכול לגרום לסכנת חיים ממשית. ואפילו אם לא מגיעים למצב קיצוני כזה, גם "סתם" התכווצויות שרירים ברגליים יכולות להיות לא נעימות בעליל...
    לכן, בנוסף למים, ובהתאם לעצימות הפעילות, אורכה ומזג האוויר בו היא מתבצעת, יש לדאוג להחזיר לגוף את המלחים שמופרשים בזיעה. ניתן לעשות זאת באמצעות תוספים כמו כדורי מלח ייעודיים, ג'לים למיניהם וגם "סתם" בייגלה מומלח. עוד אפשרות היא להוסיף לשקית השתייה כרבע כפית מלח שולחן רגיל על כל ליטר מים ולהמתיק עם מעט תרכיז כמו ויטמינצ'יק מה שיוצר למעשה סוג של משקה איזוטוני ביתי.
  1. זפטה שמש

    לא, אל תתבלבלו עם התייבשות! מכת חום היא מצב מסכן חיים בו טמפרטורת הליבה בגוף עולה מעל לערך מסוים ואפשר "לחטוף" מכת חום גם אם מאזן הנוזלים שלכם תקין והשתן שלכם בהיר כמו נחל בהרי האלפים. בכל מקרה בו אתם (או חבריכם) חשים חולשה, כאבי ראש, בלבול המלווים בעור יבש וחם למגע יש מיד לעצור, לנסות למצוא מקום מוצל, לפשוט את הבגדים ולקרר באמצעות מים או בגד ספוג במים את הגוף בדגש על אזור החזה. אם הרוכב מראה סימני ירידה במצב ההכרה (חוסר תגובה, ישנוניות וכיו"ב) יש מיד להזעיק סיוע רפואי. זכרו כי מדובר במצב מסכן חיים וקריסת המערכות יכולה להתרחש מהר מאד!

  2. מה השעה?

    בהמשך לשלושת הסעיפים הקודמים כמובן שטוב יותר להקדים תרופה למכה ופשוט לא לרכוב בשעות החמות. בעונת הקיץ הלוהטת עדיף לרכוב מוקדם בבוקר או בשעות הערב, כך תמנעו מעצמכם את הסיכונים שברכיבה בחום ובלחות הגבוהים.

  3. קרם דה לה קרם

    כן, אנחנו יודעים, קרמים זה לא גברי וזה... (בנות, אל תכעסו...) אבל עשו לעצמכם טובה ומרחו קרם הגנה. יש לבחור בקרם עם מקדם הגנה גבוה ולמרוח שכבה נדיבה (רק כך הקרם באמת עוזר) על האזורים החשופים. זכרו, קרינת השמש המזיקה לא תמיד נחסמת על ידי הבגדים (אלא אם כן מדובר בבד מסנן UV)! ולכן אם הבגד שלכם לא למד לסנן את הקרינה המזיקה עליכם למרוח מסנן קרינה גם מתחת לבגדים!

  4. אבו-ארבע

    קרינת השמש מזיקה גם מאד לעיניים. הגנו עליהן באמצעות משקפי שמש. זה גם יעזור נגד האבק והענף הזה שהחבר שלכם מתח כשעבר מתחת לעץ ועכשיו הוא משתחרר ומצליף לכם לתוך הפרצוף...

  5. נחשים, עקרבים, חיפושית פרפר...

    בקיץ גדל הסיכוי לפגוש בבעלי חיים ארסיים. נחשים, עקרבים, עכבישים ואפילו "סתם" זחלים שיעשו לכם מגרד. היו זהירים, אל תתפתו לחצות אזורים סבוכים בהם אין שדה ראייה, אל תניחו את הישבן על הקרקע או על סלע לפני שבדקתם שאתם לא מתיישבים על איזה צפע ואל תשלחו ידיים למקומות נסתרים.

  6. זה הולך ומתדרדר...

    אחת התופעות המזוהות עם הקיץ היא כמובן הדרדרת. היו זהירים ושקולים, שבילים שרק לפני שבועות ספורים היו מהודקים כאספלט יכולים להיות עכשיו תחוחים ודרדרתיים. אל תטוסו לתוכם בלי לבחון תחילה אם השתנו תנאי האחיזה בהם. עשו שימוש מושכל בבלמים ותנו מבט על הצמיגים שלכם, אולי הם כבר שחוקים והגיע הזמן להחליף אותם לצמיגים חדשים עם קוביות בשרניות שיספק לכם אחיזה טובה יותר.

  7. שימנו

    לא, לא מדובר במותג... זוהי התשובה שאתם צריכים לתת לשאלה "שימנתם"? בתנאי האבק הקיציים חשוב לשמן את השרשרת כדי לאפשר פעולה חלקה יותר ולשמור על חיי השרשרת. כמובן שחשוב לעשות שימוש בשמן המתאים לתנאים יבשים ולא בזה שנעזרתם בו בחורף...

  8. נפלאות התנוחה

    לתנוחת הרכיבה ומיקומכם על האופניים יש חשיבות גדולה בכל הקשור לאחיזה הן במגמת עליה והן במגמת ירידה. בשל תנאי האחיזה הירודים חשוב מאד שתקדישו תשומת לב למיקומכם על האופניים, הטו את משקלכם לכיוון הגלגל בו דרושה כרגע יותר אחיזה כדי שתוכלו להתגבר גם על עליות דרדרתיות וגם להגיע בשלום למטה כשאתם במגמת ירידה.

    ותשתו כבר אמרנו?

    כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות