היום הראשון: מתחברים לישראל דרך העשייה של קק"ל

היום הראשון יצא לדרך במרכז הצפרות ראש ציפור בפארק הירקון בתל אביב, פרויקט שקק"ל הקימה בתמיכת JNF אוסטרליה.

ראש ציפור: טבע בלב העיר

האגם המלאכותי, האגנים הירוקים, שלולית החורף, תעלות המים ומגוון סוגי הצמחייה מספקים בתי גידול לבעלי כנף שונים. סביב האגם הוקמו נקודות תצפית וכיתות לימוד פתוחות, המאפשרות למבקרים ליהנות מעולם הטבע בלב הכרך הסואן.

להקת כליזמרים קיבלה את פני האורחים בנגינת מוזיקה יהודית מסורתית, וחברי הקבוצה יצאו במחול סוער. האם יש פתיחה יפה יותר למסע משותף בישראל?

הצפר הראשי של קק"ל ירון צ'רקה הדגים לחברי הקבוצה כיצד מתבצעת הטבעת ציפורים לצרכי מחקר. לסיום זכו כמה מהחברים לשחרר את הציפורים בחזרה לטבע.

"אני שמחה לבקר בישראל במקומות שלא הייתי בהם קודם", אמרה מנהלת התמיכה האקדמית בבית הספר רדאן בסידני טסה דורפן. "יש לי קשר עמוק למדינה, וכל ביקור פה הוא ממש מזון לנשמה".
 
"אני עדיין לא מאמינה שאנחנו באמת כאן בישראל", אמרה מנהלת בית הספר ואקלוז בסידני מורין הלאהן, שזהו ביקורה הראשון בארץ. "בבית הספר שלנו יש תלמידים יהודים רבים, כך ששמעתי במשך השנים המון סיפורים על ישראל. הביקור פה הוא גם חוויה לימודית וגם חוויה רוחנית מבחינתי".

זוהי השנה השנייה שמשלחת חינוך מאוסטרליה מתקיימת, ומנהלת מחלקת חינוך חו"ל באגף החינוך של קק"ל חני דסה, ציינה שהמטרה היא להפוך זאת למסורת רבת שנים. "הסיור הזה הוא שיאו של שיתוף הפעולה שלנו עם מחנכים ברחבי העולם", אמרה. "בעזרתכם נמשיך לחזק את הזהות הציונית של הדור הצעיר, למען עתיד העם היהודי".

המסע עובר באתרי טבע ומורשת מהצפון ועד הדרום וכולל מפגשים מרתקים עם מורים ותלמידים ישראלים ומבחר סדנאות חינוכיות.

"את ההשראה ששואבים מהמסע בישראל אפשר לקחת הביתה ולהעביר לתלמידים", אמר השליח החינוכי של קק"ל באוסטרליה יגאל ניסל. "דרך 67 אנשי החינוך המשתתפים במסע אנחנו בעצם מגיעים לאלפי תלמידים".

מנהל אגף החינוך של קק"ל סימון אלבז הגיע לקדם את פני הקבוצה ביומם הראשון בארץ. "אני מלא הערכה על כך שהגעתם אלינו מאוסטרליה הרחוקה, ומאחל לכולנו הצלחה במסע הזה", אמר.

מרכז שדה ויער ציפורי: מוריקים את הארץ

משם המשיכה הקבוצה צפונה, למרכז השדה והיער של קק"ל בציפורי, המקיים פעילות חינוכית בנושא טבע, סביבה וציונות.

"הודות לקק"ל ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש בה כיום יותר עצים מאשר לפני 100 שנים", אמר מנהל המרכז ניר רכס. הוא הוביל את הקבוצה לסיור במקום, וסיפר על הפעילות החינוכית בחיק הטבע הנערכת לתלמידים ולקבוצות של בני נוער.

קורנליה גרוסמן, מורה למדעים ועברית בבית הספר מאונט סקופוס במלבורן, גדלה בילדותה בישראל. לדבריה, הארץ השתנתה מאוד מאז הימים ההם. "אני מרגישה קצת כמו חברי המשלחת שמבקרים פה בפעם הראשונה", הודתה. "כמובן שהשתתפות במשלחת חינוכית שונה מאוד מחופשה משפחתית. כמורה למדעים, חשוב לי מאוד להכיר מקרוב את הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית, במטרה להעביר את הידע הזה לתלמידים שלי באוסטרליה".

אנשי החינוך נטעו עצים לכבוד כל אחד מבתי הספר המיוצגים במשלחת וברכו את תפילת הנוטע בצוותא. האדמה הבוצית לא הרתיעה אותם, והם כיסו בידיהם את השורשים באדמת הארץ.
 
כפר נהר הירדן: למען ילדים חולים

בתרומת JNF אוסטרליה קק"ל הקימה קק"ל בכפר נהר הירדן, כפר נופש ייחודי לילדים המתמודדים עם מחלות כרוניות, גנטיות, או מחלות מסכנות חיים ולילדים עם צרכים מיוחדים, גן רב-חושי מדעי, המסייע לילדים עם מוגבלויות להרגיש את הטבע, להתחבר אליו וללמוד דרך החושים על העולם סביבם. אנשי החינוך נהנו ממש כמו תלמידיהם להשתעשע בפארק המטופח ולהתנסות במתקנים השונים.

סמנכ"ל הכפר יקיר שטרנין סיפר לאורחים על המחנה המיוחד, המאפשר לילדים ליהנות מפעילות נופש בחיק הטבע. "ילדים מכל הדתות מגיעים אלינו, ביניהם מהרשות הפלסטינית ורצועת עזה, כדי לחגוג יחד את החיים", אמר שטרנין. "חשוב לנו לראות את הילד שמאחורי המחלה. ההצלחות הקטנות שהם חווים כאן מלמדות אותם להאמין בעצמם ולגלות שהם לא שונים מכל ילד אחר".

עם חברי המשלחת נמנית קלינאית התקשורת שאנה פרידגוט, מבתי ספר בסידני. "אין ספק שהפעילות בכפר יכולה לשפר את הדימוי העצמי של הילדים ולחזק את תחושת השייכות שלהם", אמרה. "החינוך הוא חלק בלתי נפרד ממני, וישראל נמצאת עמוק בליבי, כך שהמסע הזה הוא שילוב מושלם בשבילי".

היום הראשון הסתיים בסמינר היכרות בין כל חברי הקבוצה, שמגיעים מבתי ספר שונים באזורים שונים באוסטרליה. בימים הבאים ודאי ימשיכו חברי המשלחת להעמיק את הקשרים ביניהם, את הידע שלהם על ישראל ואת החיבור שלהם לארץ.
חברי המשלחת בפעילות טיבוע ציפורים עם הצפר הראשי של קקל ירון צ'רקה. צילום: יואב דביר
חברי המשלחת בפעילות טיבוע ציפורים עם הצפר הראשי של קק"ל ירון צ'רקה. צילום: יואב דביר