היום השלישי: חינוך למצוינות וקיימות

יומה השלישי של משלחת המחנכים האוסטרלים הוקדש לפעילות העוסקת בחינוך הדור הצעיר לקיימות ולמצוינות.

"מדהים ללמוד על ישראל במהלך הסיור הלימודי", אמרה הת'ר מרשל מבית הספר עמנואל בסידני. "הטכנולוגיה בישראל מרשימה ביותר, והנושאים החינוכיים שבהם עוסקים קרובים לנושאים שאנחנו עוסקים בהם. טוב שנוכל לקחת איתנו את הידע שאנחנו רוכשים פה".
שיחה עם גלעד אוסטרובסקי בגן האקולוגי במשגב. צילום: יואב דביר

פרויקטים בנושאי קיימות סביבתית ותרבותית במועצה האזורית משגב

היום התחיל באזור משגב שבגליל, שיש לו קשר מיוחד עם הקהילה האוסטרלית. האדמות שעליהן הוקמו יישובי משגב פותחו בתמיכת JNF אוסטרליה, כך גם פארק הקיימות שסביב מרכז הספורט האזורי.

הפארק משלב צמחייה תרבותית עם עצי ארץ ישראל, ויש בו מתקני שעשועים לילדים ואמפיתיאטרון פתוח להופעות. תבליט אבן של קופסת קרן קימת לישראל הוצב על מפת אוסטרליה.

גם הגן האקולוגי וכיתת הלימוד האקולוגית הוקמו אף הם בתמיכתJNF אוסטרליה ומשמשים ללימודי קיימות ואיכות סביבה לתלמידי בתי הספר.

מנהלת עמותת מרחבים לוותיקי משגב מיכל חונן סיפרה שבתחומי המועצה האזורית יש 35 יישובים, בהם 29 יישובים יהודיים ושישה בדואיים. היא הדגישה ששירותי המועצה ניתנים לכלל התושבים, בני כל הדתות.והיום הגדוש.
 
יוסרא סואעד, עובדת סוציאלית מהכפר הבדואי כמאנה, דיברה על עבודתה ועל החיים המשותפים באזור, תוך שיתוף פעולה בין בני כל הדתות. על עצמה סיפרה: "בעבר לא היה מקובל שאישה בדואית יוצאת ללימודים. כשהתחלתי ללמוד, רבים בכפר לא קיבלו זאת בהבנה, אבל אני התעקשתי, כי רציתי להגשים את החלום שלי. היום יותר ויותר נשים בוחרות בדרך הזו".

מנהל הקיימות במשגב גלעד אוסטרובסקי הסביר שהמבנה הוקם על פי עקרונות בנייה ירוקים, מחומרים ממוחזרים, גג ירוק עם צמחייה ומתקנים לקליטת גשם ועצים נותני צל. "מטרתנו למשוך למרכז תלמידים רבים, שילמדו על קיימות מתוך עשייה", אמר.

"קיימות היא לא רק בסביבה הטבעית, אלא גם בין בני אדם", הוסיפה מנהלת קהילה וסביבה במשגב קרן פוקס.

"פרויקטים סביבתיים הם דרך נהדרת ליצור קשר בין ילדים במדינות שונות", אמרה סוניה ניואל מבית הספר עמנואל בסידני. "אין לי ספק שאנחנו יכולים ללמוד המון אלה מאלה ולהפיק המון מחיזוק הקשרים בינינו".


מצוינות בנצרת עילית

בית קק"ל בנצרת עילית הוא מרכז מרתק לכל אדם שרואה חשיבות בהשקעה בדור הצעיר, ובמיוחד לקבוצת מורים ואנשי חינוך.

מדובר במרכז חינוכי המקיים שיעורי תגבור ופעילות העשרה, במטרה לטפח מצוינות ולפתח מנהיגות צעירה. במקום נערכות פעילויות חינוכיות לתלמידי תיכון, בדגש על טכנולוגיה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים.

המבנה המרשים כולל כיתות לימוד, מעבדת מחשבים, אודיטוריום ומתחם פתוח לפעילות חברתית. העיצוב צעיר וחדשני, עם קירות צבעוניים, ציורי קיר ומערכת מולטימדיה מתקדמת.
"מטרתנו לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה", מנהל בתי קק"ל אבי מוסן. "אם נעורר בילדים מוטיבציה ונעודד אותם להאמין בעצמם, הם יוכלו להגשים כל חלום שיש להם".

"בעצם הקמנו פה את האוניברסיטה של הנוער, במטרה להביא את המצוינות לפריפריה", אמר מנהל בית קק"ל נצרת עילית שמעון אבוחצירה. "הפעילות שלנו מגלה את הכשרונות שחבויים בכל אחד ומאפשרת להם למצות את הפוטנציאל".
 
מאז הקמת בית קק"ל, לפני כשנה, מגיעים אליו תלמידים רבים מהעיר והסביבה כדי ללמוד, להצטיין ולהיחשף למגוון נושאים טכנולוגיים. הקמת הבית והפעלתו מתאפשרת הודות לתמיכת ידידי קק"ל בעולם.

הבית בנצרת עילית הוא הראשון מתוך עשרה בתים שקק"ל מתכננת להקים בפריפריה, בדרום ובצפון. השאיפה היא לעודד מצוינות דווקא במקומות שבהם לצעירים יש בדרך כלל פחות הזדמנויות. הקמת הבית השני יוצאת לדרך בקרית מלאכי בדרום.

על מנת לחוש את אווירת בית המצוינות של קק"ל, השתתפו המורים בסדנה חינוכית בנושא "המצאות ישראליות", אשר פותחה על ידי מחלקת חינוך חו"ל בקק"ל. בסדנה לומדים על התרומה המשמעותית של ישראל לעולם בפיתוח מגוון המצאות: טפטפות השקיה, עגבניות שרי, סודה סטרים, כיפת ברזל, דיסק און קי, Waze ועוד ועוד.

חברי המשלחת צפו בסרטונים, חיפשו מידע באינטרנט ואפילו יצרו צורות מעניינות מעגבניות שרי. מי שהצליח במשימה קיבל אות גדולה, ובסיום הרכיבו כולם יחד את המשפט: Israel Start-Up Nation.

"הכלים החינוכיים הללו יוכלו לשמש את המורים בפעילות עם תלמידיהם באוסטרליה ויסייעו לילדים להכיר צדדים חדשים של ישראל ולהתחבר לסיפורי ההצלחה של המדינה", אמרה מנהלת מחלקת חינוך חו"ל חני דסה.


השכלה גבוהה בטכניון

התחנה הבאה במסלול הייתה בטכניון בחיפה, אחת האוניברסיטאות המובילות בעולם. זוכי פרסי נובל, לווינים שמשוגרים לחלל, מכון מים מתקדם, מכון ננו טכנולוגיה, חוקרים מובילים בכל תחומי ההנדסה והמדע ושיתופי פעולה בינלאומיים עם אוניברסיטאות מרכזיות בעולם, כולל באוסטרליה – אלו כמה דוגמאות לכך שהטכניון נמצא בחזית המחקר המדעי.

ראש בית הספר לתקשורת ויחסי חוץ בטכניון גיל ליינר סיפר לאורחים על תולדות המוסד היוקרתי, הידוע בעולם כולו. "חוקרים מתחומים שונים עובדים כאן יחדיו במטרה למצוא פתרונות ותגליות חדשות", אמר. "למרות שאנחנו לא אוניברסיטה גדולה, יצאו מפה המצאות רבות, נוצרו מקומות עבודה רבים ואנחנו מהווים מנוע צמיחה חשוב למדינת ישראל".

לאחר מכן התפצלו האורחים לארבע קבוצות, להיכרות עם פרויקטים שונים בטכניון: מעבדת רובוטיקה וטכנולוגיה דיגיטלית, מעבדות כימיה, הרצאה בנושא חינוך מדעי וגן אקולוגי ירוק ויפה. לסיום נערכה שיחה עם דיקנית הסטודנטים פרופ' אורית חזן, על עתיד החינוך בישראל. פרופ' חזן סיפרה על תכנית ייחודית בטכניון המאפשרת לסטודנטים ללמוד במקביל למדע או הנדסה גם לתעודת הוראה. "כך, אם ירצו ביום מן הימים לעזוב את עולם ההייטק ולהיות מורים, הם יוכלו לעשות זאת. מצטרפים לתכנית סטודנטים רבים בתחומי לימוד שונים", אמרה.
 
פרופ' חזן ציינה עוד שהטכניון רואה חשיבות מיוחדת בסטודנטים מהפריפריה, במטרה לסייע להם להצליח, ולסיום, הזמינה את המורים לעודד את תלמידיהם להגיע ללמוד בטכניון.

היום הסתיים בארוחה דרוזית מסורתית בדליית אל-כרמל ומופע פולקלור של מוזיקה ושירה. משם נסעו חברי המשלחת לירושלים, לבילוי של סוף השבוע באתרים ההיסטוריים המרתקים שבירת ישראל עשירה בהם ולאגירת כוחות לקראת שבוע נוסף גדוש ומרתק.