היום השביעי: קהילה, חינוך ומורשת

במטרה לחבר את המחנכים למציאות העכשווית בארץ הקדישה משלחת המחנכים מאוסטרליה יום ליישובי עוטף עזה ואזור הנגב ולהיכרות עם תחום החינוך והקהילה באזור.

רכזת החינוך בקיבוץ ניר עם עמית וייץ סיירה עם המחנכים בקיבוץ וסיפרה כיצד מתמודדים במקום בעת מלחמה ובתקופות שקטות. היא סיפרה כיצד בזמן אחת האזעקות לא הספיקה להגיע עם ילדיה לממ"ד ונאלצה לשכב איתם על הארץ ולגונן עליהם בגופה. במקרה אחר שיחקה מחבואים עם בנה בן השלוש, כשלפתע נשמעה אזעקה. "אלו היו 20 השניות הארוכות בחיי, עד שמצאתי אותו יושב מאחורי שיח ובוכה".

בתי התושבים מרוחקים בקושי קילומטר אחד מגבול עזה, ושדות הקיבוץ נושקים לגדר הגבול. בפאתי הקיבוץ הוקמה כיתה פתוחה ללימודי סביבה ומרכז הוקרה לידידי JNF אוסטרליה, שסייעו בהקמת מגוון פרויקטים במועצה האזורית שער הנגב ובאזור עוטף עזה. כמה עשרות מטרים משם התגלתה בעבר מנהרת טרור, שנחשפה בעת שחקלאי מהקיבוץ קצר את החיטה.עשירה בהם ולאגירת כוחות לקראת שבוע נוסף גדוש ומרתק.
 
מנהלת גיוס המשאבים במועצה האזורית שער הנגב צאלה הורנשטיין גרה במושב נתיב העשרה, כ-500 מטרים מגבול רצועת עזה. "התרגלנו לחיים על הגבול, ונפילות של טילים הן חלק מהחיים שלנו. כולנו תמיד במצב של היכון. יש לי תינוק בן שנתיים, ולמרות המצב אני בטוחה שזה מקום מושלם לגדל ילדים, בזכות השקט, הסביבה הירוקה והחינוך הערכי חברתי עליו מושתת הקהילה".

חברת קיבוץ מפלסים נוגה גולסט חיה בעבר באוסטרליה במשך שלוש שנים. "קצת אחרי שהגענו לסידני, בזמן סופת ברקים, בתי בת השמונה התחילה לבכות ואמרה: 'אמא, הבטחת שפה לא יהיו הפגזות'".

לאיומים הקודמים של ירי רקטות ומנהרות טרור, נוסף לפני מספר חודשים איום חדש: טרור עפיפונים ובלונים, שגרם לנזק סביבתי עצום ולשריפות רבות ביערות, בשדות החקלאיים ובשטחים הפתוחים. מהנדס היער בקק"ל רוברט סיטבון סיפר על המלחמה בכיבוי האש על ידי עובדי קק"ל, שעובדים מסביב לשעון למניעת האש שמתפרצת לאזורי המגורים ועל התהליך הארוך של שיקום היערות. בהמשך הוצגה למחנכים כבאית של קק"ל - יערית, במטרה להמחיש את ההתמודדות עם טרור העפיפונים.
 
קהילות עוטף עזה: חיי חברה וחלוציות

כששואלים את אנשי עוטף עזה מה הניע אותם לגור במקום, מערכת החינוך הטובה היא אחת הסיבות המרכזיות. בהמשך היום הכירו המחנכים האוסטרלים את מערכות החינוך של שער הנגב וקיימו סדנאות שיח ותוכן בכל שכבות הגיל.

המשלחת התפצלה לשלוש קבוצות, בהתאם לתחומי הפעילות של המורים, ובסיום נפגשו כולם בכיתה הפתוחה הירוקה בבית הספר היסודי, שהוקמה בתמיכת JNF אוסטרליה, ושיתפו בחוויות היום בהתרגשות גדולה.

"הביקור בבתי הספר היה חוויה פוקחת עיניים, עם המון רעיונות מעוררי השראה, שנוכל לקחת איתנו לבתי הספר שלנו", אמרה ג'ולי זאנג, מורה ממוריה קולג' בסידני. "מרשים לראות איך המורים פה מעודדים את הילדים לקחת אחריות ומחזקים את היכולת שלהם להתמודד עם אתגרים. אלה כלים חשובים לכל ילד, בכל מקום בעולם".
 
כוכבי המדבר: משנים את החברה הבדואית

במטרה לחשוף בפני המחנכים פן נוסף של ערכי חינוך בחברה הישראלית, התקיים ביקור במכינת "כוכבי המדבר" לצעירים בדואים, בקיבוץ רוחמה. המכינה מעניקה למשתתפים כלים לחיים, כגון כישורי ניווט, הכרת הארץ ומנהיגות, וכן הכנה ללימודים אקדמיים.

"הבדואים בנגב נמצאים בתחתית הסולם החברתי", אמר מנכ"ל ומייסד עמותת כוכבי המדבר מתן יפה. "עתיד הנגב קשור בעתידם של הבדואים שחיים בו, ואם אנחנו מעוניינים בצמיחה ויציבות אי אפשר להתעלם מהם".

הארי טריגובוף, מהידידים הבולטים של JNF אוסטרליה, תומך בעמותת כוכבי המדבר. מנכ"ל מכון טריגובוף שלום נורמן אמר לנוכחים: "עלינו להסתכל על המציאות באופן ריאליסטי, ולהודות שמה שאנחנו עושים כאן הוא רק טיפה בים. חובתנו לעזור לתושבים הבדואים, אבל כמובן שהם אחראים לקחת את גורלם בידיהם".

בנוסף למכינה, עמותת כוכבי המדבר מפעילה גם בית ספר תיכון לתלמידים בדואים. מנהלת בית הספר אחלאם אלצנע סיפרה כיצד גדלה בתנאי עוני קשים ביישוב הבדואי לקייה. "לבנים במגזר הבדואי יש יותר הזדמנויות, אבל החלטתי להיות חכמה יותר מהבנים ולהצליח יותר מהם בלימודים", אמרה. "אני מאמינה שההזדמנות באה אליך, אבל אם היא לא באה צריך לרדוף אחריה. בית הספר הוא לא מקום עבודה בשבילי, אלא מקום שבו אני יכולה לתת דוגמה שכל דבר אפשרי".

חברי המשלחת התחלקו לקבוצות למפגש ודיון עם חניכים ובוגרים של המכינה, כדי לשמוע מהם על חייהם ולימודיהם.

"כוכבי המדבר זה הדבר הכי משמעותי שקיבלתי בחיים", אמר בוגר המכינה סמי אשווי. "הפעילות פה הרחיבה לי את האופקים, שינתה את צורת המחשבה שלי והגבירה את האמון שלי ביכולתי להצליח".
 
רוח האנז"ק במוזיאון לזכר משחררי באר שבע: אחווה ושותפות

מוזיאון האנז"ק בבאר שבע מנציח את סיפוריהם של הלוחמים האוסטרלים והניו-זילנדים בצבא הבריטי, שהשתתפו בכיבוש באר שבע במלחמת העולם הראשונה. רוח לוחמי האנז"ק בשדה הקרב מגלמת אומץ לב כוח סבל, אהבה למולדת, חברות וחוש הומור, כבוד ויושר עצמי, אותה הנחילו לדורות שאחריהם.

המוזיאון, שהוקם בתמיכת JNF אוסטרליה, כולל תצוגה של תמונות, סרטים, מסמכים, חפצים אישיים ומכתבי חיילים, שמציגים את הסיפורים האישיים של הלוחמים.

תוך כדי צפייה בסרט, טיפסה מעלית גדולה באיטיות למעלה, עם חברי המשלחת בתוכה. הדלתות נפתחו למרפסת, ממנה תצפתו לעבר בית העלמין. 174 לוחמים אוסטרלים קבורים בבית העלמין הצבאי הבריטי בבאר שבע, 31 ניו-זילנדים ויותר מ-1,000 חיילים בריטיים.

וויליאם ג'יימס, סבא רבא של איבון לואיס, מבית הספר מאונט סקופוס במלבורן, לחם במסגרת האנז"ק. "הוא וסבתא רבא שלי היו זוג מאוהב, אבל הוא יצא למלחמה ולא חזר ממנה", סיפרה בהתרגשות. "הם לא היו אנשים מפורסמים, רק זוג רגיל ומאוהב. ליבה של סבתא רבא שלי נשבר כששמעה שנהרג בקרב. אחרי מותו מצאו בכליו בומרנג, שמסמל את החזרה הביתה".

חברי המשלחת קיימו טקס קצר בבית העלמין ושרו את ההמנון האוסטרלי והישראלי. הקשר האמיץ בין אוסטרליה לבאר שבע החל כבר במלחמת העולם הראשונה, לפני יותר מ-100 שנה, ונמשך עד ימינו.
 
סדנת הפעלות חינוכיות של מחלקת חינוך חו"ל: ארגז כלים מעשי ייחודי

בהמשך היום השתתפו המחנכים בסדנת הפעלות חינוכיות של מחלקת חינוך חו"ל של קק"ל, לפי המודל: Thinking – feeling – acting. ארגז הכלים המעשי שייקחו עימם ישמש אותם לפעילות עם תלמידיהם, כל אחד בתחום עיסוקו החינוכי.

"המחנכים הם החוליה המקשרת בשרשרת החיבור בין ישראל לתפוצות. באמצעות הלמידה בסדנאות ומתן ארגז כלים ייחודי, אנו בונים מערכת קשרי עבודה ופועלים יחד לאורך השנה. התכניות החינוכיות נלמדות בדרך חוויתית ומהנה, והן במגוון נושאים, שיסייעו למחנכים לגרום לתלמידים להתחבר לזהות היהודית, לציונית ולאהבת הארץ", אמרה מנהלת מחלקת חינוך חו"ל חני דסה.

"המסע הזה מספק לי הזדמנות ללמוד על ישראל לעומק", אמרה דבורה קארו, מורה בבית הספר כרמל בפרת'. "אני לא יודעת למה, אבל אני כל כך מתרגשת בכל פעם שאני מגיעה לישראל. אין מילים לתאר את משמעות המסע הזה מבחינתי. גיליתי שקק"ל נמצאת בכל מקום, וממש בנתה את ישראל לטובת כל תושבי המדינה".
שיחה עם נוגה גולסט מקיבוץ מפלסים. צילום: יואב דביר
שיחה עם נוגה גולסט מקיבוץ מפלסים. צילום: יואב דביר