העדפות קהל בחניוני יער

נגה קולינס-קריינר, ערן כתר

במחקר נבחנו המאפיינים, העדפות הקהל, הציפיות ומידת שביעות הרצון של מבקרים ביערות במטרה לנתח את התנהגות הצרכנים בפועל, ולגבש המלצות מעשיות לניהול ולפיתוח של חניוני היער במרחב.

המחקר נערך במהלך החודשים אוגוסט–דצמבר 2019 עבור מרחב צפון של מחלקת יער וקהילה בקק"ל, באמצעות חלוקת 538 שאלונים ב-16 חניוני יער בצפון ישראל. הדירוגים לכלל שאלות שביעות הרצון מראים רמת שביעות רצון גבוהה וגבוהה מאוד של המבקרים מהביקור בחניון.

ניתוח הממצאים מראה שביעות רצון גבוהה של המבקרים ממשתנים שהם מייחסים להם חשיבות גבוהה – חניה וגישה עם הרכב, ניקיון החניון והתאמה לפיקניק. על קק"ל להמשיך לטפח את המשתנים האלה כדי לשמור על שביעות רצון המבקרים. מאידך גיסא, קיים פער בין החשיבות הרבה שהמבקרים מייחסים למתקני החניון לבין שביעות הרצון ממתקנים אלה בפועל – נושא הדורש התייחסות מיידית.

כמענה לממצאי הסקר, מובאות ארבע המלצות עיקריות: א. שדרוג חניוני היער של קק"ל, ב. פיתוח מוקדי משיכה, ג. פיתוח כלכלי-קהילתי, ד. שיווק ומיתוג. אנו מקווים כי המלצות מחקר זה, המבוססות על ניתוח מאפייני הביקוש ועל סקירת מגמות כלל-עולמיות, יסייעו לקביעת אופי התכנון והביצוע הרצוי העתידי של חניוני קק"ל כמרחבי פנאי ותיירות משמעותיים, למימוש הפוטנציאל המלא של חניוני היער ולהפיכתם לעוגני פיתוח תיירותי-כלכלי בצפון ישראל בהתאם לחזון קק"ל לשנת 2040.

מילות מפתח: אטרקציות, החוויה התיירותית, יערות קק"ל, מוקדי משיכה, נופש, תיירות

 להורדת המאמר »