ל"ג בעומר

ל"ג בעומר הוא חג אשר מזוהה בישראל עם מסורות שונות, ועם תכנים כמו המדורה, משחקי חץ וקשת וסיפורי בר כוכבא.

בתחילת המאה ה-20 סממני החג לא היו שכיחים כהיום. עבור קהילות יהודיות שונות בעולם, סימל ל"ג בעומר דברים שונים והיה מועד לחגיגות שונות. במכתב אשר יצא מהלשכה הראשית של קק"ל אל לשכותיה השונות ב-24.3.1934, מפורטות דוגמאות לדרכים שבהן צוין ל"ג בעומר בגולה. כך, לדוגמה, בפולין שימש החג כ"יום מפקד כללי של הערכה עצמית" עבור תנועות הנוער, ואילו תנועת "מכבי" קיימה תחרויות ומשחקים ספורטיביים. במדינות אחרות הושרש מנהג "יום האינטליגנציה העברית למען גאולת הארץ" [מתוך "מכתב מאת לשכה מרכזית קק"ל אל לשכות ארציות קק"ל, 21.3.1934, בדבר ל"ג בעומר", מתוך תיק מפעלים, מפעל ל"ג בעומר" (KKL5\6313), 1933-1935].

לאורך השנים ניסתה קק"ל להקנות לחג משמעויות מודרניות שונות. כך, למשל, החל בשנות ה-30, שיתפה קק"ל פעולה עם ארגון ויצ"ו כדי להפוך את ל"ג בעומר ליום האישה למען קק"ל. במסגרת שיתוף הפעולה קידמה קק"ל מפעלי התרמה ייעודיים והדפסת כרוזים וכרזות. מעניינות במיוחד חוברות ויצ"ו ליום האישה, שהודפסו בשיתוף פעולה עם קק"ל, וכללו מאמרים שונים, שירים וסיפורים בנושא נשים, ל"ג בעומר וקק"ל.

ל"ג בעומר השתנה והתפתח עד ימינו. מיום האישה לחג המדורות, ניתן לראות את התפתחות מאפייני החג, כמו רבים מחגי ישראל, בתיקי קק"ל ההיסטוריים השמורים בארכיון הציוני המרכזי.

לפניכם כמה פריטים מתיקי ל"ג בעומר של קק"ל בארכיון הציוני:

"כבד את אמך", שער חוברת ל"ג בעומר כיום האישה מהוצאת ויצ"ו וקק"ל, 1936
"כבד את אמך". שער חוברת ל"ג בעומר כיום האישה מהוצאת ויצ"ו וקק"ל
[מתוך תיק "מפעל ל"ג בעומר" (KKL5\7624), מהשנים 1937-1935]

"ל"ג בעומר", שער (כתב יד) לחוברת ל"ג בעומר כיום האישה מהוצאת ויצ"ו וקק"ל, 1936
1936, "ל"ג בעומר", שער (כתב יד) לחוברת ל"ג בעומר כיום האישה מהוצאת ויצ"ו וקק"ל
[מתוך תיק "מפעל ל"ג בעומר" (KKL5\7624), מהשנים 1937-1935]

כרזה המתארת בני נוער רוקדים מסביב למדורה
כרזה המתארת בני נוער רוקדים מסביב למדורה
[מתוך אוסף הכרזות של הארכיון הציוני המרכזי (KRA\423)]

כרזה המתארת ילדים מבעירים מדורות ומשחקים בחץ וקשת
כרזה המתארת ילדים חוגגים את החג - מבעירים מדורות ומשחקים בחץ וקשת
[מתוך אוסף הכרזות של הארכיון הציוני המרכזי (KRA\446)]