קק"ל לקבלנים: להפסיק את תופעת זיהום היערות

נהגי משאיות רבים מנצלים את העובדה שמשלמים להם מראש ולא מוודאים שהפסולת פונתה באתר סילוק, כנדרש בחוק – זו עבריינות לשמה.

תופעה שלילית שוטפת את יערות הדרום בתקופה האחרונה. נהגי משאיות פינוי פסולת בניין, כבישים וכדומה, משליכים פסולת ביערות קק"ל. קבלנים, בעלי עסקים וחברות רבות, הזקוקים לשירותי פינוי פסולת בכמויות מסחריות, משלמים לחברות הפינוי על עבודתן ואף על דמי השימוש באתרי סילוק פסולת כדוגמת אתר דודאים הסמוך לבאר שבע.

נהגי משאיות רבים, ללא ידיעת החברות המשלמות להם, משליכים את הפסולת ביערות קק"ל, וזאת, ככל הנראה, במטרה לחסוך את התשלום בכניסה לאתרי סילוק האשפה ולהרוויח סכום כסף נוסף.

יערן גוש שקמה באזור הנגב הצפוני יגאל ברנשטיין סיפר על המקרה האחרון שקרה רק בשבוע שעבר: "צופה של קק"ל סיפר שמצא ביער כמויות אדירות של פסולת זרוקות בערימה. יצאתי למקום ולאחר שראיתי את הכמות החלטנו שחייבים לטפל בזה כמה שיותר מהר. אספנו את כל הפסולת והעברנו אותה לסילוק בעצמנו".

ברנשטיין מספר כי מדובר בתופעה מוכרת שהולכת וצוברת תאוצה בזמן האחרון, ואומר כי יש פתרון שיכול למנוע את התפשטות התופעה: ״הבעיה היא שהקבלנים משלמים לחברת פינוי הפסולת מראש, כך שנהגי המשאיות יכולים לחסוך את דמי השימוש באתרי הסילוק ולזרוק את הפסולת ביער, כפי שהם עושים. אם קבלנים ומנהלי עבודה ישלמו רק לאחר מתן הוכחה שהפסולת פונתה לאתר סילוק, כנדרש בחוק, נהגי המשאיות לא יוכלו לזרוק את הפסולת ביער. אנו מצפים מהקבלנים שיעשו זאת ויעזרו להפסיק את הפגיעה בסביבה".

"בימים אלה מתבצעות עבודות בנייה רבות בשדרות והסביבה", הוסיף ברנשטיין, "אני מפחד שעם סיום העבודות נהגים רבים ינהגו על פי השיטה המוכרת והיער יתמלא בזבל ובפסולת בניין. הדבר פוגע בצמחים, בעצים וגם במטיילים שרוצים ליהנות מיערות קק"ל".

"אני פונה לקבלנים ולחברות המשלמות על הפינוי, ודאו שהמשאיות הגיעו ליעדן, בדקו שהפסולת פונתה כחוק ושהאנשים שאתם משלמים להם לא פוגעים ביערות הדרום. כל סכום כסף לא שווה את הפגיעה החמורה בחי ובצומח", סיכם ברנשטיין.