אפשר להיערך מראש לקראת שנת השמיטה?
"יערני קק"ל בונים את תכנית העבודה תוך התייחסות לשנת השמיטה. הנטיעות מתבצעות בשנה שלפני או בשנה שלאחר מכן, וכך גם פרויקטים שכרוכים בטיפוח גינות נוי. פיתוח שבילי רכיבה והליכה, מתקני משחק, מצפורים ואתרים שונים, מתקיים כרגיל גם בשנת השמיטה".
כאדם שומר מצוות, אתה רואה בשנת השמיטה ערך דתי-רוחני?
"אחרי 2,000 שנות גלות יש לנו זכות לקיים את השמיטה. זוהי מצווה שתלויה בארץ, ומקיימים אותה רק יהודים שחיים בארץ ישראל. המצווה מסמנת שאלוהים הוא הבעלים של כל האדמות, ומזכירה לנו כמה טוב לחיות בארץ הקודש".
שנת השמיטה מקשה על החקלאים או מסייעת להם?
"לשנת השמיטה יש תפקיד חשוב במתן מנוחה לקרקע ושמירה על פוריותה. כשמעבדים את האדמה ברצף, כמות היבול יורדת, פוריות האדמה נפגעת והמזיקים מתרבים. בחברה החקלאית שהיתה בעבר, היה לשנת השמיטה תפקיד חברתי חשוב בצמצום פערים כלכליים. בעלי האדמות נדרשו להשאיר את יבול השדה לעניים, ולא לקטוף את הפרי ולסחור בו".
כיצד מתבצעת העבודה במשתלות קק"ל בשנת השמיטה?
"הזריעה וההנבטה נעשות בחללים סגורים, מנותקים מהקרקע ומהשמים. האדמה מבוטנת או מכוסה ביריעות, ומשטחי הזריעה מוגבהים. מעל הצמחים יש רשתות הצללה צפופות מהרגיל. העתקת הצמחים מתבצעת בעגלות סגורות.
"ההשקיה מתבצעת באופן מידתי, כך שהצמחים יתקיימו, אבל לא מתוך מטרה להמריץ את הצימוח. ההשקיה מבוקרת על ידי מחשב, כדי למנוע חריגה מהמכסה המיועדת. במקרה שנדרשת השקיה ידנית בשנת השמיטה, משתדלים שעובדי קק"ל שאינם יהודים יעסקו בכך".
תקנות השמיטה מיושמות במשתלת קק"ל: השתילים מנותקים מהקרקע ומהשמים. צילום: יואב דביר
ביערות קק"ל יש עצי פרי רבים - זיתים, רימונים, גפנים, תאנים וחרובים. האם יש כללים מיוחדים לעצים אלה?
"מבחינת הטיפול בבוסתני הפרי, אנחנו משתדלים לא לבצע בכלל גיזום, אלא אם כן מדובר בטיפול דחוף לקיומו של העץ. בשונה מהרגיל, לא חורשים את הקרקע לאוורור האדמה, אלא רק מכסחים את העשב למניעת שריפות. לגבי השימוש בפירות העצים, כל אדם רשאי לקטוף פרי בהתאם לצרכיו גם בשנת השמיטה, אבל לא למכור את הפירות. הפירות הם הפקר, כלומר, מותרים לשימוש על ידי המטיילים, אבל אסורים בשימוש מסחרי".
חשוב לציין שעל פי ההלכה היהודית, השלב הקובע בפירות הוא החנטה – המועד שבו הפרח נופל מהעץ ומתחיל להיווצר הפרי. פירות שחנטו לפני ראש השנה, לא תחול עליהם השמיטה בשנה הנוכחית, אלא רק בעוד שנה.
כיערן שהוא גם אדם דתי, יבלוביץ' אינו רואה כל סתירה בין הטיפול ביער לשמירת מצוות השמיטה: "יש כאן שילוב מצוין בין שני הערכים. זוהי הזדמנות לעצור לרגע את מעגל הנטיעות, ולחשוב כיצד אנחנו רוצים לראות בעתיד את היער ואת השטחים הפתוחים. שנת השמיטה מחזקת את הקשר בין האדם לאלוהיו, לאדמתו, לטבע ולסביבה".