ביום ה', 31/10/02, אמורה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים לדון בתכנית יער ירושלים, שהוגשה על ידי קרן קימת לישראל, בגיבוי החברה להגנת הטבע, הוועד לאיכות החיים הר נוף, 'שומרי היער' וארגוני סביבה נוספים בירושלים.
מטרת התכנית לקבוע את גבולות היער, ולאפיין אותו כפארק הנופש והפנאי הגדול בעיר. לחלקים חשובים מן התכנית הוגשו התנגדויות נמרצות מצד גורמי הפיתוח בעיר, ובראשם עיריית ירושלים ומינהל מקרקעי ישראל. ארגוני הסביבה ותושבי ירושלים קוראים לחברי הוועדה לדחות את ההתנגדויות, ובכך למנוע את הרס יער ירושלים, לשמרו ולהפכו לפארק זמין ונגיש, תוך מציאת חלופות לכל הפרויקטים המאיימים עליו כיום.
על יער ירושלים, הריאה הירוקה החשובה ביותר של הבירה, מאיימות סכנות מוחשיות ביותר. גורמי פיתוח רבים בעיר רואים ביער עתודת קרקע לקידום תכניותיהם השונות, חסרות תקדים בכל הנוגע למיקום פרויקטי תשתית ענקיים בלב שטח ירוק איכותי כל כך.
הפרויקטים העיקריים המאיימים על יער ירושלים הם: העתקת אתר הדלק פי גלילות אל מתחת לאתר "יד ושם"; סלילת כביש 16כביש טבעת מערבי, כולל מחלף בלבו של נחל רבידה; בנייה של אזור תעסוקה נוסף על שטח של 360 דונם; הרחבת הר המנוחות ב - 365
דונם נוספים ושכונה בת 800 יחידות דיור. למרבית הפרויקטים הוצגו חלופות רציניות, שלא נשקלו עד כה כראוי.
ביוזמת קרן קימת לישראל, החברה להגנת הטבע, הוועד לאיכות החיים הר נוף וארגון 'שומרי היער' חתמו אלפים מתושבי ירושלים על מכתבים הקוראים לחברי הוועדה המחוזית לא לתת ידם להרס היער, ולדחות את כל ההתנגדויות לתכנית יער ירושלים. זאת, מתוך התחשבות בכלל הצרכים של תושבי העיר כיום, כמו גם בעתיד הקרוב והרחוק, ולא רק באמתלה של פיתוח וקדמה, שמאחוריה עומדים רק אינטרסים כלכליים צרים. ארגוני הסביבה ימשיכו לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם להגנת יער ירושלים, ולמניעת כל פגיעה נוספת בו.
החלופות השונות לפרויקטים המאיימים על יער ירושלים:
פי גלילות
בוויכוח לאן להעביר את האתר נשכח פרט אחד חשוב – לא משנה מהי החלופה שתיבחר, העתקת האתר תארך שנים רבות. על כן, הדחיפות העליונה היא להפחית את הסיכון לחיי אדם, ואת זאת ניתן לעשות אך ורק על ידי מיגון האתר הקיים, בעלות של שלושה מיליון דולר. מיגון זה, עליו המליצו מומחים, יוריד את רמת הסיכון לרמה מקובלת וסבירה, ויאפשר לקבל החלטות להעתקת האתר על פי שיקולים תכנונים רחבים. אם וכאשר יחליטו על העתקת האתר למקום אחר, ארגוני הסביבה תומכים בהעתקת האתר אל מתחת לאתר המיועד להרחבת הר המנוחות.
גבעת שאול ד'
גבעת שאול ד' היא הרחבה מיועדת של אזור התעסוקה הקיים, שתגרום להריסתם של 360 דונם מיער ירושלים. תכנית זו שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, מקודמת בלא שמוצו עתודות הקרקע של אזור התעסוקה הקיים. חמור מכך, התכנית תביא לבריחה נוספת של עסקים ממרכז העיר. אין להתיר כל בנייה נוספת של אזורי תעסוקה, עד להתאוששות של מרכז העיר ומיצוי עתודות הקרקע בשאר אזורי התעסוקה הקיימים בה. גבעת שאול ד' היא הסיבה שבגינה מבקשים לסלול את כביש 16 ואת מחלף נחל רבידה, תוך הרס בלתי הפיך של הנחל כולו.
כביש מספר 16 ומחלף נחל רבידה
כביש מספר 16, כמו שאר הכבישים המקודמים כיום בכניסה לעיר, מתוכנן למרות שירושלים היא בעלת האחוז הגבוה בארץ של משתמשי תחבורה ציבורית, ורמת המינוע בה היא מהנמוכות בארץ. לכן, לא ברור מדוע מקודמים כבישים בהיקף של מיליארדי שקלים, בעוד שאפילו הרכבת לירושלים אינה פועלת עדיין. כאמור, כביש 16, שהיה מיועד להוות כביש כניסה דרומי לירושלים, הפך לאחרונה לכביש שיוביל את המגיעים מתל אביב אל גבעת שאול ד', דרך מחלף נחל רבידה. המחלף צפוי להזרים לאזור נפחי תנועה אדירים, שאין שום סיכוי שיוכלו להיקלט בו. התוצאה, מצב התנועה הקשה ממילא בגבעת שאול רק יחמיר עד כדי שיתוק.
מערך התנועה באזור גבעת שאול צריך להתבסס על הקדמת הפתרונות המתוכננים של תחבורה ציבורית ולאחר מכן, בחינת הצורך בתוספת כבישים.
הרחבת הר המנוחות
ההרחבה המיועדת של הר המנוחות על שטח של 365 דונם, רובם שטחי יער, קודמה בהסכמה של הפורום הירוק לפני מספר שנים. ההסכמה של חלק מהארגונים הירוקים נעשתה רק על בסיס ההבנה עם גורמים רשמיים שהרחבת הר המנוחות תהיה הפרויקט האחרון והיחיד שייעשה על חשבון שטחי יער.