יאיר פרג'ון, מורה דרך, פעיל החברה להגנת הטבע ומקים בית הספר שדה שקמים
המשכנו וגלשנו אל שולי דיונות החול, ופגשנו עץ שיקמה מרשים, עטור גזע ושופע נוף. משטח הצל שהטיל סביבו, היה בוא לאפשר ל-מאתיים ראש של כבשים לרבוץ תחתיו מחמת השמש הקופחת. היה נדמה לי שאני באחד העמקים הפוריים של אפריקה. לא! אמר לי ידידי, אנו במישור החוף של ארץ-ישראל. עץ זה שבצילו אנו חוסים, ראו אבות אבותינו בארץ הזו, משחר ימי היותנו-עם.
אספר לך עוד ידידי, שארון הספרים היהודי, גדוש בשפע של אזכורים הקשורים ליחסי הגומלין שהיו לקדמוננו עם השיקמה. מקורות אלה מלמדים אותנו על מרכזיותה של השיקמה בחיי אבותינו.
הינה, דוד המלך הציב שר ייעודי לעניין השיקמה: "על הזיתים והשיקמם אשר בשפלה, את בעל חנן הגדרי'' (דיבה''י -א' כ''ז 22) ושלמה בנו, השתמש בשיקמה כסמל לריבוי, וכרמז לשימושים בה: ''ואת הארזים נתן, כשקמים אשר בשפלה לרוב'' אמר המלך ( דיבה''י- -ב' א' 15) ולצורך חלוקה גאוגרפית השתמשו חז''ל בשיקמה: מכפר-חנניה ולמעלן, שאינו מגדל שקמין גליל עליון מכפר חנניה ולמטן, כל שהוא מגדל שקמים גליל תחתון '' (משנה שבעית פ''ט, מ''ב)
עוד מקור מענין, באמצעות השיקמה קבעו חז''ל סולם האיכויות של חומרי העץ לצרכי בניה: ''המשכיר בית לחברו ונפל, ''היה מקורה בארזים לא יקרנו בשיקמם''! ( תוספתא, בבא מציעה פ''ח,ל''ב)
וכן נקבעו ההלכות הקשורות ליחסי שכנות ולבעל שיקמה: ''מרחיקין את האלן מן הבור עשרים וחמש אמה ובחרוב ובשיקמה חמשים אמה''(משנה בבא בתרא פ''ב, מ''א )
בשאלות הקשורות למכירת שדה חז''ל מלמדים אותנו שיש לשיקמה שני מופעים: ''המוכר את השדה מכר, את בתולת השיקמה, ולא את סדן השיקמה" הנה כי כן השיקמה שזורה בנוף ובתרבות הארץ למן היותנו לעם.
אופס, ואך שכחנו את עמוס הנביא, הוא מספר לנו על מקצוע ייחודי הקשור לשיקמה .: '' לא נביא אנוכי ולא בין נביא אנוכי כי בוקר אנוכי ובולס שיקמם'' (עמוס ז', 14)
כמה צנוע היה עמוס?
גם נביא וגם בולס שיקמם,
כמה יפה וצנועה את שיקמה גרומה
שופעת פגות ועלווה מוריקה רעננה
מצילה את דרכו של ההלך
מעטרת מרחבי נופים של כפר והפלך.
כל עץ נסיכה בת-מלך.
יורם טהרלב שגדל כילד בדור חלוצי בוני הארץ שאב מימך השראה להיאחזות בקרקע וכתב:
''מתחת לעץ השיקמה העתיק נטינו היום אוהלנו,
כמותו באדמת המולדת נעמיק כמותו נעמיק שורשנו''
אח אח אח .
אז המשורר שורר והטרקטור טרטר
זה לא התורכי שאת הקטר רצה לקטר
זה אנחנו בגלוי ובהסתר עם/בלי היתר
העלמנו אותך מנופי הארץ פאר-החצר
ובאנו היום, כשמך-לשקמך, כי עליך לא נוותר!!