חידון תשפ"ב: קבלו את העולים לגמר!

הקהל ביציע מתנ"ס שדרות מריע למשתתפי הגמר המחוזי. צילום: חגית אוחנה, רכזת חינוך מרחב דרום
כמדי שנה בחודש מרץ, התקיים שלב החידון המחוזי של חידון קק"ל – ציונות, אדם, סביבה ומורשת, ונקבעו תשעת בתי הספר שישתתפו בגמר הארצי
כ-100 תלמידים נרגשים משלושה מחוזות – דרום, מרכז וצפון, ומעשרות יישובים ברחבי הארץ התאספו יחד עם מורים, הורים וחברים לכיתה שבאו ללוות ולעודד ונתנו את ההופעה הכי טובה במרחבים, שכולה חגיגת ידע של היכרות עם הארץ, הסביבה וערכי מורשת וציונות.
השנה החידון נערך בשיתוף מרכז המורשת של גבעת התחמושת, בסימן 55 שנה למלחמת ששת הימים. צוות השופטים בכל המרחבים כלל נציגים מהחטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל ולצדם נציגי גבעת התחמושת. השופטים התרשמו מהידע הרב שהפגינו התלמידים והכריזו על הזוכים בכל מחוז.
בשלושת המחוזות נערך החידון בשני שלבים, שלב ראשון של שאלות בכתב, ושלב שני של שאלות בעל פה. בהפסקה שבין השלבים, ובזמן שהשופטים מסכמים את תוצאות החלק הראשון, עלה לבמה עציון בשארי, שהפעיל את התלמידים בחידון מוזיקלי משעשע באווירה קלילה ומרגיעה, לקראת השלב הבא.

מרחב דרום: "הלמידה הערכית עולה על הניצחון"

ראשונים לצאת לדרך היו התלמידים ממרחב דרום. תלמידי 13 מוסדות חינוך מכל רחבי הנגב התאספו ב-6.3.22 במתנ"ס העיר שדרות למעמד החידון המחוזי.

ראש עיריית שדרות מר אלון דוידי פתח את החידון וברך את המתמודדים, ההורים, המורים והמלווים בברכת ישר כוח והצלחה. דוידי הדגיש שחשיבות הלמידה הערכית בתחומים של ציונות, אדם וסביבה עולה על הניצחון עצמו. עוד הגיעו לתמוך ולעודד נציגים מהנהלת העיר שדרות ומאגף החינוך בעיר.

בסיום החידון העפילו נציגים משלושה בתי ספר לחידון הארצי:

מבית ספר מורשה ברכיה במועצה אזורית חוף אשקלון: יגל כהן ונטע גווילי.

מבית ספר אבן שמואל במועצה האזורית שפיר: אלישע פרילנדר ואהוד מצליח.

מבית ספר מעגלים במועצה האזורית שדות נגב: נריה אלמסי ואביב ממן.

מרחב מרכז: מ-20 יוצאים שלושה

למרחב דרום הצטרף ב-9.3.22 החידון המרחבי של מרחב מרכז, שהתקיים בגבעת התחמושת בירושלים, בהשתתפות 20 בתי ספר.

אהרון בר ואבי מוסן מהחטיבה לחינוך וקהילה בקק"ל בירכו את המשתתפים ואיחלו להם הצלחה, והדגישו את חשיבות הלמידה של הערכים והמושגים שקק"ל בחרה ללמד בתחום המורשת, אדם וסביבה.

בסיום בדיקת החידון בכתב עלו לשלב החידון הפרונטלי 10 זוגות מעשרה בתי ספר שונים, ובסיומו נבחרו נציגים משלושה בתי ספר:

מבית ספר יהודה הלוי בירושלים: תמרה פונקלשטיין ואריאל אטלס.

מבית ספר בר אילן ברמלה: מוריה שוהם ורננה מלאכי.

מבית ספר אורות עציון בנים בגוש עציון: ידידיה כהנא ובועז קוטנר.
המתח בשיאו בגמר מחוז מרכז. צילום: בר שוקרון, רכזת חינוך מרחב מרכז

מרחב צפון: התרגשות ולמידה

אחרון, ובאמת חביב, הצטרף מרחב צפון, שקיים ב-10.3.22 את החידון המחוזי בבית קק"ל למצוינות בנוף הגליל, בהשתתפות 16 בתי ספר מהיישובים קריית ביאליק, קריית ים, ג'וליס, עפולה, צפת, טירת הכרמל, טבריה ומועצה אזורית גליל תחתון.

הילדים הגיעו נרגשים, למדו והתלהבו מהחוויה המיוחדת. כמו בשאר המחוזות, הם נבחנו בשאלות בכתב ובעל פה, ובהפסקה הורידו מתח ושרו עם עציון המפעיל.

בסיום החידון הוכרזו בתי הספר והמשתתפים הזוכים שעלו לשלב הגמר הארצי:

מבית ספר עצמון בנוף הגליל: איל זליגמן ורימון סלע.

מבית ספר נר הגלבוע במועצה האזורית גלבוע: ליבי לבקוביץ ועוז אליה.

מבית ספר יגאל אלון בטירת הכרמל: נועם ברנדס והילי בשושה.
כבוד למשתתפי הגמר במחוז צפון. צילום: החטיבה לחינוך ולקהילה

ומה הלאה?

עכשיו מחכים לכם בשלב הארצי, הגמר הגדול, שיתקיים ב-1.6.2022 בגבעת התחמושת.

בשלב הזה יתמודדו כל הנציגים שהעפילו מהשלב המחוזי. התלמידים העולים לגמר ייהנו מיומיים של סיורים ופעילויות העשרה, כולל לינה במרכז שדה ויער נס הרים של קק"ל.
תודה לכל מי שסייע בהצלחת החידונים המרחביים – בדרום, במרכז ובצפון, תודה למנחי האירוע, לשופטים, למארחים, לצוות החטיבה לחינוך וקהילה ולצוות מרכז המורשת בגבעת התחמושת.