ככה סוגרים שנה: כנס חוגי הסיירות

כנס המדריכים הארצי של חוגי הסיירות: התכנסות של פעם בשנה. צילום: קק"ל
מאת: נדב בנג'ו ומערכת חלון ירוק
23.7.2017
 
330 מדריכים ומדריכות של חוגי הסיירות השתתפו באירוע סיכום שנה ונהנו משיתוף עמיתים, שלל סדנאות והרצאות, ארוחת ערב בינות לעצי החורש של מרכז השדה וממוזיקה שעושה טוב על הנשמה. איפה אמרתם שנרשמים להדרכה?
יום ראשון, 16.07.2017, חם בישראל, חם גם במרכז שדה ויער נס הרים, אבל אם כבר להיות במקום חם ובחוץ – אז כאן! למקום מגיעים כ-330 מדריכים בוגרים, רכזים, הנהלת חוגי הסיירות של קק"ל כדי לסכם את שנת תשע"ז בחוגי הסיירות ולהתחדש לקראת השנה הקרובה. נדב בנג'ו, רכז משאבי אנוש ומדריכים בוגרים בחוגי הסיירות, מסביר: "כנס המדריכים הארצי של חוגי הסיירות של קק"ל מהווה פלטפורמה והזדמנות שנתית לכנס את כלל צוות ההדרכה והריכוז תחת קורת גג אחת כדי לסכם שנת חינוך בשטח באופן חגיגי ומעשיר. במהלך שנת ההדרכה כל מדריכינו נמצאים עם קבוצותיהם בשטח ופעם בשנה אנו מתכנסים ללמוד יחד עם טובי המרצים, ולשמוע מפי ההנהלה את הסיכום המסורתי והתוכניות לשנה הבאה".

לנצח בדרך של חינוך, אהבה וכיבוש פסגות הרים

"מה הדבר שמביא את בני הנוער להיות מדריכים בחוגי הסיירות? מהו הכוח המניע?... הדרך שלנו היא מיוחדת מאוד, בחרנו לעצמנו דרך חינוכית מורכבת ומאתגרת, אבל היא דרך שאנחנו מאמינים בה מאוד ובטוחים בה, החינוך דרך השטח, הלמידה ההתנסותית, פיתוח העצמאות, עידוד הסקרנות, האתגר וההתמצאות... בבסיס הכוח המניע עומדת העובדה שלאחר שקרה הפלא הזה וקמה מדינת ישראל... יש עוד עבודה על מנת להצליח לבנות כאן חברת מופת מבוססת על צדק ושוויון חברתי. והאיומים מסביב גדולים ועצומים... ואת כלל האיומים אפשר לנצח רק בדרך אחת, בדרך של חינוך, בדרך של אהבה, בדרך של הצבת אתגרים וכיבוש של פסגות הרים".
 
לביא זמיר, מנכ"ל חוגי הסיירות, בכנס המדריכים הארצי.

מקטיף מנגו ועד מסע מִיָּם אל יָם

כולם מתכנסים בחדר האוכל החדש במרכז שדה ויער נס הרים כדי לשמוע מפי כמה מדריכים – בוגרים וצעירים – על שנת ההדרכה שלהם. מה הם חוו במהלך השנה כמדריכים, אילו פעילויות מיוחדות הם עשו עם החניכים, והיו גם מפגשים עם קהלים, סדנאות מיוחדות, מעשים טובים, ולא פחות חשוב – משתפים גם באתגרים שליוו אותם בניהול החוג והדרכת הנוער.

עמרי, מדריך חוג 59 מרחובות, מספר על מפגש עם אוכלוסיות שונות, שהן המרכיב האנושי בנוף שלנו, שאפשר לחניכים להכיר אנשים חדשים, לפעמים אפילו מתרבויות שונות, ולהתחבר אליהם וללמוד אלה מאלה. למשל: פעם הם השתתפו בקטיף מנגו, ישנו בזולה של העובדים ועזרו לחקלאים ועל הדרך גם נהנו מהעבודה ומהטיולים; פעם הם נפגשו עם קבוצת נוער ביישוב בדואי; לא פעם הם התנדבו למען האחר – והקימו גינה קהילתית ברחובות וגם קומפוסטר לשכונה (ביום המעשים הטובים). במהלך השנה השתתפה הקבוצה של עמרי בסדנאות מגוונות ומיוחדות כמו סדנה להכנת סנדלים בעזוז; הכנת פסל עוף החול בסדנת נפחות בגלבוע; מלאכות עתיקות בפסטיבל פסח במצפה רמון; ואפילו סדנת צלילים מרפאים.

עמרי מסביר שהוא מנסה לשלב כמה שיותר פעולות של היכרות עם האוכלוסייה בארץ לצד פעולות של שטח ומסעות עם תרמיל על הגב. "לעשות דברים שאוהבים. התנסויות מעניינות, מפגשים עם האוכלוסייה – זה חלק מהמסע שבטבע והנאה מהסביבה וממה שמרכיב אותה", הוא מסכם. ואם לא די בזה שהקהל נשאר פעור פה, אז הנה גם בא הסיפור על המסע של הקבוצה מִיָּם (תיכון – חוף אשקלון) אל יָם (המלח) – ועכשיו כולם כבר רוצים להירשם לחוג של עמרי...

גם לאילן המד"צ (מדריך צעיר) יש סיפורים מעניינים – הוא מספר על האתגרים הרבים שהיו לו השנה בהדרכת הקבוצה. הקבוצה שלו מורכבת מחניכים שמגיעים משלושה בתי ספר שונים בבאר שבע והוא עשה דרך מרתקת כדי להכיר את החניכים ולהבין איך לעבוד עם כל אחד כדי להצליח בפעולות וביעדים של ההדרכה.

המדריכים ממשיכים לשתף, כל אחד מוסיף עוד נקודה למחשבה ועוד נושא שאפשר לפתח, עוד דרך לעבוד עם הקבוצה, ועוד מעוז לכבוש, והנה נגמר הזמן, והגיע הרגע לצאת לסדנאות וההרצאות.
מדברים על החוויות והאתגרים. מדריכי חוגי הסיירות של קק"ל. צילום: קק"ל

איך מדליקים אש בכלי פרימיטיבי?

ד"ר אלי כהן ששון מדבר על חידושים בחקר הארכיאולוגיה המדברית; גל בלווה ורות סלומון מרצים על ניהול ותכנון של תהליכי חינוך בשטח; אורן פריטל מבית הספר לסיירות מעביר סדנאות הדלקת אש בכלים פרימיטיביים; ואורי ערד – סדנת מבוא ל"שפת הציפורים". כך, במשך שעתיים, נהנים המדריכים ממפגשים וסדנאות עם מומחים מתחומי החינוך, הסביבה והטבע.

ועכשיו – לאירועי הערב, שכוללים ארוחת ערב טעימה וחמה בינות לעצי החורש של מרכז השדה ושיחות והחלפת רשמים עם עמיתים, ואחריה הרצאה מעוררת השראה מפי עדי לוסטיג, שמספרת איך כנערה בת 17 היא סייעה להציל את חוף פלמחים מהרס וסגירה. לקינוח נהנו המדריכים ממופע של להקת "סבבה והקול" שהרימו את האווירה.
אש מקש. סדנת הדלקת אש. צילום: קק"ל
מי אמר כלים פרימיטיביים? צילום: קק"ל