בעקבות העבר, עם הפנים לעתיד – אימוץ אתר הנצחה

להקת מועצת תנועות הנוער בטקס ביד ושם
להקת מועצת תנועות הנוער בטקס ביד ושם ביום השואה 2012. צילום: ערן גלזר
08 פברואר 2021 08:40:12

"בעקבות העבר, עם הפנים לעתיד" היא תוכנית בת חמישה מפגשים שפותחה במטרה לחזק את הקשר של בני הנוער והקהילה לאתרי הנצחה מקומיים בסביבה שבה הם חיים דרך חיבור לערכי מורשת, ציונות ואהבת הארץ, ומתוך רצון לייצר מחויבות ומעורבות חברתית בקרב התושבים באזור

מטרות התוכנית

  • הבנת חשיבות הזיכרון והמורשת.
  • היכרות עם מורשת המקום.
  • חיזוק הקשר תחושת השייכות של בני הנוער והקהילה למרחב שבו הם חיים.
  • העלאת מודעות של בני הנוער והקהילה לערכי הציונות, אהבת הארץ, נתינה, אחריות והתמדה.


למי התוכנית מיועדת?

התוכנית מיועדת לחניכים ומדריכים בתנועות נוער, בארגוני נוער וארגוני חינוך בלתי פורמלי, בכיתות ט'-י"ב, בהכנה לצה"ל.

מבנה התוכנית

התוכנית מבוססת על חמישה מפגשי פעילות, הכוללים למידה על האתר, חשיבה על דרכים לשימור האתר ולהעלאת המודעות לסיפורו, תכנון פעילות לאימוץ האתר וביצוע הפעילות לאורך זמן.
בכל מפגש תתבצע התנסות של החניכים, אשר תוביל לתוצר (אישי, קבוצתי). התוצרים של כל המפגשים יהוו יחדיו תוצר מסכם של כל הפעילות. ההתנסות אמיתית שהחניכים יוזמים וגם אחראים לה, תאפשר היכרות מעמיקה עם הסיפור ופיתוח תחושת אחריות ומחויבות לאתר ולמקום.
משך התוכנית – כחודשיים, ועד מספר חודשים (בהתאם לפעילות באתר).

לפני תחילת ההדרכה חשוב לדעת

  • התוכנית מבוססת על התנסות של החניכים ויוזמה שלהם. ההדרכה תומכת בתהליך, ולא מבצעת את התהליך עבורם. על כן חשוב שאתם, כמנחים, תכירו לעומק את שלבי התהליך ותדעו להתאים את דרכי ההנחיה לקבוצות שלכם.
  • מומלץ ללמוד את סיפור האתר הנבחר בטרם הפעילות ולהכיר אותו, על מנת לתת מענה לתהליך הלמידה של החניכים.
  • כדי לפתח מחויבות לתהליך ואחריות בקרב החניכים, יש לבסס את שלבי הלמידה הראשונים כמשמעותיים. מִצאו את הדרכים ליצור חיבור אישי ורגשי של החניכים לסיפור האתר.
  • בחרו בתוכנית ההדרכה רק אם אתם מוצאים חיבור אישי למטרות ולתכנים. אם אתם לא תגלו עניין ומוטיבציה, גם החניכים שלכם לא ימצאו בה עניין. חברו אותם לתשוקה שלכם לנושא והניעו אותם לעשייה מתוך חיבור אישי.

המפגשים

  • מפגש ראשון: למה לי מורשת?

    נושא מרכזי: חשיבות ההיסטוריה והמורשת לגיבוש זהות אישית, חברתית ולאומית.
    פעילות מרכזית: דיון בשאלות ערכיות הנוגעות למורשת והנצחה, דיון במשמעות הזיכרון וההנצחה במדינת ישראל. למידה אישית על אתר הנצחה לפי בחירת החניך.
    התנסות ותוצר מסכם: דפי מידע על אתרים, מצגת שיתופית, לוח מידע אינטרנטי.
    איפה מתקיים? במקום הפעילות של הארגון (סניף, שבט, קן, מעוז, מתנ"ס, מועדון נוער וכדומה).

    למפגש
  • מפגש שני: אתר ההנצחה שאנחנו מאמצים

    נושא מרכזי: היכרות עם האתר ולמידה שלו: סיפור האנדרטה, סיפורים אישיים של החללים המונצחים בה, היכרות עם מבנה האנדרטה והאמצעים האומנותיים, היכרות עם הסביבה והשטח שבו היא הוקמה.
    פעילות מרכזית: למידה עצמאית או קבוצתית.
    התנסות ותוצר מסכם: תיק תוכן על אתר ההנצחה, מצגת, לוח מידע אינטרנטי, סרטון תיעודי.
    איפה מתקיים? במקום הפעילות של הארגון (סניף, שבט, קן, מעוז, מתנ"ס, מועדון נוער).

    למפגש
  • מפגש שלישי: תכנון פרויקט אימוץ אתר

    נושא מרכזי: תכנון פרויקט לאימוץ אתר ההנצחה.
    פעילות מרכזית:

    • מיפוי הצרכים הקיימים באתר (ניקיון, שילוט, הנגשת המידע, העלאת מודעות, חיבור האוכלוסייה למקום, יצירת מסורת קהילתית ועוד).
    • הצעת רעיונות לפרויקט.
    • החלטה על הרעיון שיבוצע.
    • תכנון פרויקט.

    התנסות ותוצר מסכם: תיק פרויקט לאימוץ אתר.
    איפה מתקיים? המפגש יתבצע באתר עצמו. אם הדבר לא מתאפשר (מבחינת נגישות) יגיעו מספר נציגים מהקבוצה לאתר לפני המפגש על מנת להכירו.

    למפגש
  • מפגש רביעי: ביצוע פרויקט אימוץ אתר

    נושא מרכזי: ביצוע הפרויקט. יכול להתבצע במסגרת מפגש אחד או במסגרת סדרת מפגשים.
    פעילות מרכזית: ביצוע הפרויקט בהתאם לתכנון, ותיעוד התהליך.
    תוצר מסכם: תיעוד הפעילות (סרטון, תמונות, מצגת), שיתוף בקהילה.
    איפה מתקיים? באתר עצמו.

    למפגש
  • מפגש חמישי: סיכום

    נושא המפגש: סיכום התהליך ורפלקציה אישית של כל חניך על ההתנסות.
    פעילות מרכזית: הקרנת סרטון/מצגת סיכום, שיח רגשי, ערכי, קבוצתי.
    איפה מתקיים? במקום הפעילות של הארגון (סניף, שבט, קן, מעוז, מתנ"ס, מועדון נוער וכדומה).

    למפגש