משך המפגש: שעה וחצי עד שלוש שעות
פעילות: התרשמות ותחושותבהגיעכם לאתר, רכזו את החניכים במקום מרכזי. אפשרו להם להסתובב מספר דקות באתר, להסתכל, לגעת, לחוש. לאחר מספר דקות רכזו אותם שוב ושבו במעגל.שאלו את החניכים: האם האתר הוא כמו שהכרתם אותו? כפי שדמיינתם? מה שונה? מה גיליתם עכשיו שלא ראיתם בתחקיר שעשיתם? אילו פרטים נוספו לכם מהנוכחות באתר? (כדאי למנות אחד החניכים להוספת פרטי המידע לתיק התוכן.)פעילות: מיפוי צרכיםבהמשך לשיחה הקודמת, שאלו את החניכים: אילו צרכים הקשורים לאתר אתם רואים בשטח? מה לדעתכם יכול להתאים לאתר זה? מה מעניין אתכם לעשות באתר?הציגו לחניכים כמה מסוגי הצרכים האפשריים:
יחד עם החניכים, חשבו מהם הצרכים שבהם הקבוצה רוצה להתמקד ושלהם היא רוצה לתת מענה. הגיעו עם החניכים להחלטה משותפת.דגשים למנחה: בשלב זה לא מדובר על פתרונות ורעיונות לפרויקטים, אלא על איתור הצורך בלבד.
אם תוכנן מפגש עם איש עדות באתר, בצעו אותו כעת. אפשרו לחניכים לשאול אותו את השאלות שהכינו במפגש קודם.
שיחה והחלטה על רעיוןבשלב זה יחליטו החניכים על פעילות לאימוץ האתר. הנחו את החניכים להציע מספר רעיונות, לאור איתור הצרכים שביצעו, ולתאר כל רעיון שלהם בכמה משפטים. (למשל: פעילות הסברה למשפחות אחת לחודש בימי שישי בבוקר; טקס באתר להנצחת סיפורים אישיים של חללים, בשיתוף הקהילה; פעילות חינוכית משולבת טיול לחניכי השכבות הצעירות; טיפוח גינה באתר לאורך השנה על ידי חניכים ואוכלוסייה מבוגרת.)כתבו את הרעיונות על פלקט גדול. בסיום סבב הרעיונות ערכו שיחה עם החניכים על כל אחד מהרעיונות, ובחרו יחד את הרעיון שרוצים לבצע.
בבחירת הרעיון יש לקחת בחשבון היבטים של ישימות, השפעה קצרת טווח או לאורך זמן, מוטיבציה ועניין של המשתתפים ויכולת לגייס שותפים לרעיון.תכנון פרויקטחלקו לחניכים את "דף הנחיות לתכנון פרויקט – אימוץ אתר הנצחה". יחד איתם, החליטו על המרכיבים השונים וחלוקת האחריות בפרויקט.דף ההנחיות ילווה את החניכים בתכנון הפרויקט, לקראת הביצוע שלו. השתמשו בו במפגש זה ובזמן העבודה לקראת הפרויקט.דגשים למנחה: חשוב לעזור לחניכים לנהל את השיחה בצורה מכבדת ונעימה, ולהגיע להחלטות משותפות המקובלות על רוב החניכים. ההחלטות צריכות להיות ישימות וריאליות עבור הקבוצה, ועל החניכים להיות מוכנים לקבל אחריות ולבצע את שהוטל עליהם. מטרת הפרויקט היא התגייסות ועשייה של החניכים עצמם, לכן יש להבנות את תכנון הפרויקט באופן שיאפשר זאת.
החניכים יציגו את הפרויקט, את חלוקת האחריות ואת תכנון הזמנים והמשימות לקראת הפרויקט.הנחו את החניכים לדגשים לביצוע, הפנו את תשומת ליבם לאתגרים ולנקודות תורפה בתכנון ובביצוע, מנו אחראים למעקב אחר המשימות וודאו שהחניכים מודעים ללוחות הזמנים לביצוע ולתחומי האחריות (מומלץ לכתוב ביומנים או להכין פתקי תזכורת). בחרו יחד עם החניכים רכז פרויקט, שאיתו תהיו בקשר ודרכו תוכלו לעקוב אחר התקדמות הפרויקט.למפגש השלישי בקובץ להדפסה, לחצו כאןלהדפסת דף ההנחיות לתכנון פרויקט – אימוץ אתר הנצחה, לחצו כאן