מפגש שלישי: תכנון פרויקט אימוץ אתר

אתר ההנצחה לזכר חללי בית ג'ן. צילום: רקפת הימן זהבי
08 פברואר 2021 08:40:12
במפגש השלישי יכירו החניכים את אתר ההנצחה היכרות מעמיקה, יבררו מהם הצרכים של האתר ויתכננו את פרויקט האימוץ

מטרות המפגש

  • היכרות מעמיקה עם אתר ההנצחה.
  • איתור צרכים של אתר ההנצחה.
  • תכנון פרויקט לאימוץ האתר והנעה לביצוע.


משך המפגש: שעה וחצי עד שלוש שעות

דגשים למנחה לקראת המפגש

מפגש זה נערך באתר עצמו והוא שונה מפעילות רגילה הנערכת במקום ההתכנסות השגרתי. זוהי יציאה מהשגרה גם עבור החניכים, ולכן היא עשויה לעורר התלהבות, התרגשות והתנהגות שונה.
יש לתכנן את ההגעה לאתר על פי כל ההוראות והאישורים הנדרשים, ולשים לב לכל היבטי הבטיחות והביטחון של החניכים במהלך השהות באתר.
יש להגיע לאתר עם כל הציוד הנדרש לביצוע הפעילות: תיק התוכן שהכינו החניכים (מספר עותקים), אמצעי כתיבה ומחשב נייד, כיסאות/מחצלות לישיבה, מים ועוד.
אם תואם מפגש עם איש עדות באתר יש לדאוג לנוחות מקסימלית, לתכנן נכון ואף להאריך את משך הפעילות באתר.
בתכנון יש להתחשב בשעות שמש וצל, ולוודא שהות בשעות היום בלבד (לא בחושך).

חלק א': היכרות עם האתר ומיפוי צרכים, 20 דקות

פעילות: התרשמות ותחושות
בהגיעכם לאתר, רכזו את החניכים במקום מרכזי. אפשרו להם להסתובב מספר דקות באתר, להסתכל, לגעת, לחוש. לאחר מספר דקות רכזו אותם שוב ושבו במעגל.
שאלו את החניכים: האם האתר הוא כמו שהכרתם אותו? כפי שדמיינתם? מה שונה? מה גיליתם עכשיו שלא ראיתם בתחקיר שעשיתם? אילו פרטים נוספו לכם מהנוכחות באתר? (כדאי למנות אחד החניכים להוספת פרטי המידע לתיק התוכן.)

פעילות: מיפוי צרכים
בהמשך לשיחה הקודמת, שאלו את החניכים: אילו צרכים הקשורים לאתר אתם רואים בשטח? מה לדעתכם יכול להתאים לאתר זה? מה מעניין אתכם לעשות באתר?

הציגו לחניכים כמה מסוגי הצרכים האפשריים:

  • ניקיון ונראות.
  • הנגשת מידע והעלאת המודעות לאתר.
  • חיבור אוכלוסייה מקומית לאתר, יצירת מסורות קהילתיות.
  • תחזוקה שוטפת.
  • קשר עם משפחות הקשורות לאתר.


יחד עם החניכים, חשבו מהם הצרכים שבהם הקבוצה רוצה להתמקד ושלהם היא רוצה לתת מענה. הגיעו עם החניכים להחלטה משותפת.

דגשים למנחה: בשלב זה לא מדובר על פתרונות ורעיונות לפרויקטים, אלא על איתור הצורך בלבד.

אפשרו לחניכים להסתובב באתר ולהכיר אותו. צילום: רקפת הימן זהבי

מפגש עם איש עדות/בעל תפקיד/בן משפחה (אופציונלי), 60-45 דקות

אם תוכנן מפגש עם איש עדות באתר, בצעו אותו כעת. אפשרו לחניכים לשאול אותו את השאלות שהכינו במפגש קודם.

חלק ב': תכנון פעילות לאימוץ אתר, 75-60 דקות

שיחה והחלטה על רעיון
בשלב זה יחליטו החניכים על פעילות לאימוץ האתר. הנחו את החניכים להציע מספר רעיונות, לאור איתור הצרכים שביצעו, ולתאר כל רעיון שלהם בכמה משפטים. (למשל: פעילות הסברה למשפחות אחת לחודש בימי שישי בבוקר; טקס באתר להנצחת סיפורים אישיים של חללים, בשיתוף הקהילה; פעילות חינוכית משולבת טיול לחניכי השכבות הצעירות; טיפוח גינה באתר לאורך השנה על ידי חניכים ואוכלוסייה מבוגרת.)
כתבו את הרעיונות על פלקט גדול. בסיום סבב הרעיונות ערכו שיחה עם החניכים על כל אחד מהרעיונות, ובחרו יחד את הרעיון שרוצים לבצע.

דוגמאות נוספות לפרויקטים אפשריים:
  • ניקיון האתר, טיפוח המקום, הנחת זרים.
  • פעילות חינוכית באתר (לחניכים, למדריכים, למשפחות).
  • פעילות ניווט, שימוש באמצעים דיגיטליים (חידונים, אפליקציות ניווט).
  • פעילות הסברה לקהל הרחב.
  • שילוט באתר.
  • טקס באתר (פרונטלי, הקרנה דיגיטלית online)
  • מפגשי עדות והיכרות עם סיפורים אישיים.
  • יצירת סרטון על האתר והפצתו לקהל.
  • יצירת ספר עדות והצבתו באתר.


בבחירת הרעיון יש לקחת בחשבון היבטים של ישימות, השפעה קצרת טווח או לאורך זמן, מוטיבציה ועניין של המשתתפים ויכולת לגייס שותפים לרעיון.

תכנון פרויקט
חלקו לחניכים את "דף הנחיות לתכנון פרויקט – אימוץ אתר הנצחה". יחד איתם, החליטו על המרכיבים השונים וחלוקת האחריות בפרויקט.
דף ההנחיות ילווה את החניכים בתכנון הפרויקט, לקראת הביצוע שלו. השתמשו בו במפגש זה ובזמן העבודה לקראת הפרויקט.

דגשים למנחה: חשוב לעזור לחניכים לנהל את השיחה בצורה מכבדת ונעימה, ולהגיע להחלטות משותפות המקובלות על רוב החניכים. ההחלטות צריכות להיות ישימות וריאליות עבור הקבוצה, ועל החניכים להיות מוכנים לקבל אחריות ולבצע את שהוטל עליהם. מטרת הפרויקט היא התגייסות ועשייה של החניכים עצמם, לכן יש להבנות את תכנון הפרויקט באופן שיאפשר זאת.

פעילות אומנותית סביבתית:צביעת פחים ברחבי האתר. צילום: רקפת הימן זהבי

חלק ג': הצגת הפרויקט וסיכום, 10 דקות

החניכים יציגו את הפרויקט, את חלוקת האחריות ואת תכנון הזמנים והמשימות לקראת הפרויקט.
הנחו את החניכים לדגשים לביצוע, הפנו את תשומת ליבם לאתגרים ולנקודות תורפה בתכנון ובביצוע, מנו אחראים למעקב אחר המשימות וודאו שהחניכים מודעים ללוחות הזמנים לביצוע ולתחומי האחריות (מומלץ לכתוב ביומנים או להכין פתקי תזכורת). בחרו יחד עם החניכים רכז פרויקט, שאיתו תהיו בקשר ודרכו תוכלו לעקוב אחר התקדמות הפרויקט.

למפגש השלישי בקובץ להדפסה, לחצו כאן
להדפסת דף ההנחיות לתכנון פרויקט – אימוץ אתר הנצחה, לחצו כאן