סמינר של קיץ – מנהיגות ויזמות לנוער

לומדים ונהנים בסמינר הקיץ של תוכנית "המנהיגות שבדרך". צילום: יגאל חן
כמאה נערות ונערים, חוו שלושה ימים של חדשנות ויזמות בעקבות מנהיגים גדולים של העם היהודי – אנשים ששמם הפך לאגדה, שבכוח הידע, היוזמה והיצירתיות יצרו דברים גדולים ורבי השפעה ושבזכותם קמה המדינה
איך משלבים חינוך ביחד עם הנאות החופש? בימים ראשון עד שלישי, 12-14.8.2018, השתתפו כמאה בני נוער בתוכנית חינוכית של מנהיגות צעירה בשם "המנהיגות שבדרך", במסגרת תוכניות מעוף ואצי"ל. הצעירים, תלמידי כיתות ח'-י"א, זכו להשתתף בסמינר קיץ ייחודי של מנהיגות ויזמות, שלאורו ימשיכו לפעול ולהתחנך.
 
בשנת תשע"ח, פעלו במסגרת תוכנית "המנהיגות שבדרך" עשרים ושש קבוצות. מאות בני נוער נפגשו בכל שבוע ונהנו מפעולות מגוונות ומעשירות, וגם יצרו בעצמם והובילו ביישוביהם פעולות קהילתיות, סביבתיות וחברתיות. בנוסף למפגשים השבועיים, לפעילויות ההתנדבות ולאירועים המיוחדים שהתקיימו במסגרת התוכנית, נהנו המשתתפים, במהלך השנה הנוכחית, מארבעה סמינרים מרתקים – סמינר חנוכה, סמינר פסח, סמינר שבועות וסמינר קיץ.

יוזמים מחתרת ויוצרים מדינה

ביום ראשון הגיעו המשתתפים לגן טיולי בזכרון יעקב, שם הם נפגשו לראשונה. המשתתפים שהגיעו מיישובים שונים ברחבי הארץ: בת ים, פני קדם, אלעזר, קידר, הר גילה, ברכיה ועוד, התכנסו למעגל פתיחה, שכלל משחקי היכרות ומידע על מה שמצפה להם בסמינר. לאחר מכן הם התחלקו לחמש קבוצות ויצאו לפעילות מהנה וחווייתית – משחק ניווט ברחבי המושבה זכרון יעקב – ולאחריה ביקור במוזיאון ניל"י, שבו הם התוודעו לנושא המרכזי של היום הראשון: "יוזמים מחתרת ויוצרים מדינה" – בעקבות שרה אהרונסון ומחתרת ניל"י.
 
משם הם המשיכו לסיור בגני הנדיב המרהיבים והמרשימים והתוודעו לתרומתו יוצאת הדופן של הנדיב הידוע, הברון רוטשילד, שסייע לבניית היישוב היהודי המתחדש בא"י. אחרי כל הטוב הזה – רעבים אך מלאי השראה – הם הגיעו לפארק נחל חדרה לסדנת מאסטר שף כשהרעיון המרכזי היה להכין את האוכל בעצמם, להתחבר אחד לשני וגם לעבוד יחד. במהלך ההכנות הם גם הכירו את פועלו של הורדוס, שהיה יזם הבנייה הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית. בימיו נבנו ארמונות, ערי נמל, בהן קיסריה, ועוד. בשפך נחל חדרה הם התחברו גם לסיפורו של רוטנברג, הידוע לנו מתחום החשמל, שהיה בנוסף יזם בטחוני, מפקד ארגון "ההגנה" בתל אביב וחבר בוועד הלאומי.
מתגבשים באמצעות פעילות אתגרית. צילום: יגאל חן

מדע, עבודת אדמה ופארק אתגרים

היום השני החל בביקור בביתו של הנשיא ויצמן, שעסק בפעילות מדעית וציונית ענפה. במסגרת כישוריו והישגיו ויצמן גילה דרך אלטרנטיבית ליצירת אצטון וסייע בכך לבריטניה במלחמת העולם הראשונה. ובזכות קשריו עם מנהיגי העולם הציונות זכתה להכרה בינלאומית מחייבת (הצהרת בלפור ב-1917 והכרה של נשיא ארה"ב במדינת ישראל לאחר כינונה). כך בעזרת המדע והיזמות הציונית הצליח ויצמן לעשות דברים גדולים למען העם היהודי ולמען הקמת מדינת ישראל. משם המשיכו המשתתפים לגן המדע ושם הם צפו בהנאה ובסקרנות בהמחשות של פיתוחים נוספים של מדע.
 
הקבוצות המשיכו למקווה ישראל – המוסד החקלאי הראשון בא"י, בו מומש החזון למעשה ולמציאות יומיומית של עבודת אדמה. כאן נערכו הכשרות חקלאיות למתיישבים שחשיבותן להקמת היישוב הייתה עצומה והכרחית.
 
עוד הם המשיכו לפארק האתגרים ביער בראשית, שם הם השתתפו בתחנות אתגריות שונות בגובה, ויחד הבינו ש"חייבים להעז כדי להצליח". ואיך התבצע שיתוף הפעולה? אחד הרים, שני טיפס – "מי בכוח ומי במוח", כפי שאמר ניסים מגנגי, אחד ממארגני הסמינר בקק"ל. כולם יחד היו שותפים במשימה. ויקי יצחקי, מדריכת אחת הקבוצות, סיפרה בגאווה: "עצם ההשתתפות וההצלחה שבאה בעקבות העידוד של מדריכי קק"ל להעז ולהצליח שינה לגמרי את החוויה לכמה ילדים שבתחילה נמנעו מלהשתתף בפארק אתגרי, שמשולב בו אלמנט של פעילות פיזית – אומגה, קיר טיפוס ועוד. התוצאה הייתה שילדים שלא היה להם קל להשתתף הרגישו שהם הצליחו, שהם מסוגלים ושהם לא פחות טובים מאחרים".
 
בערב ערכו הילדים בעצמם פעילות קריוקי שנמשכה עד חצות, וכללה מבחר משירי ארץ ישראל היפה הטובה, מאז ועד היום.
חבורה מגובשת שכזאת. צילום: יגאל חן

סוסים, כנסת ומורשת קרב

הגיע היום השלישי והאחרון של הסמינר. המשתתפים הגיעו לחוות אמיר לפעילות מרתקת, שנערכה בחוות סוסים. הם ערכו היכרות עם החיה המובילה הזאת ושמעו על כוחותיה ויכולותיה. בנוסף הם למדו כיצד לטפל בסוס, על יכולותיו של סוס לזהות תחושות וכן על תרומתו של הסוס לטיפול רגשי ופיזי באנשים עם צרכים מיוחדים. לסיום הם רכבו על סוסים בעצמם והתנסו בשפת הסוסים.
 
לאחר מכן הם המשיכו לכנסת ישראל. אומנם המסדרונות כעת ריקים יחסית אבל לשמחתם נערכו ועדות בכנסת. מוטי יוגב, ח"כ מהבית היהודי, שבנו היה מדריך של אחת מקבוצות המנהיגות בתוכנית "המנהיגות שבדרך"  סקר בפניהם, בקצרה, את עבודת הוועדות וחשיבותן. בנוסף הוא תיאר להם את חשיבות הקשר בין קק"ל לכנסת לאורך כל השנים. המשתתפים סיירו בכנסת וצפו בתערוכה של צילומי ירושלים לפני 1967 ואחריה, שמקשטת את המסדרונות.
 
לסיום הם סיירו בגבעת התחמושת ושמעו את סיפור הקרב הקשה, שהתחולל שם במהלך מלחמת ששת הימים. לאחר הסיור המרגש נערך טקס סיום.
לומדים את "שפת הסוסים" בחוות אמיר. צילום: יגאל חן

הכי זה להגיע לטופ

בני הנוער התקשו להיפרד ולסיים את הסמינר המדהים שחוו. הם שיתפו אחד את השני ואת המדריכים בחוויה המעצימה שעברו וסיפרו שהסמינר יצר חברותא של בני נוער מיישובים שונים, שבוודאי תימשך בעתיד, וחיבר בין נוער דובר שפות שונות. המשתתפים אמרו: "לא מעט תכנים בסמינר שמענו בפעם הראשונה בחיים". וגם: "הרגשנו שקיבלנו עוד משקפיים להסתכל דרכם על המשך החיים". אחרים ציינו שהדינמיקה של המשתתפים הייתה טובה מאוד ושהיום הם מבינים שמנהיגות לא חייבת להיות בכוח הזרוע אלא יש מנהיגות שבאה מכוח היכולות, החשיבה והמדע.

יאיר, שחשב שאינו מסוגל לעלות לגובה בפארק האתגרי, אמר: "שמחתי להגיע לתוצאות ואפילו לטופ".
 
מארגני הסמינר, מטעם מעוף ואצי"ל, חשו שמאחורי כל החלטה ופעולה עמדו רעיונות ומטרות טובים ומסתמן שהנערים זכו בקלפים שאיתם יוכלו לשחק, לטובתם, בהמשך הדרך.
יושבים בצוותא ומאזינים לאחד המדריכים. צילום: יגאל חן