סמינר המנהיגות של מצפה רמון

למדו מהי מנהיגות דרך הרגליים. חניכי מעוף מצפה רמון. צילום: רותי ביטון, מנהלת יחידת הנוער, מצפה רמון
מאת: רועי מרסיאנו, רכז מעוף מרחב דרום
21.12.2017

שלושת הימים של סמינר מנהיגות במדבר של חניכי מעוף ממצפה רמון היו "חוויה שלא תישכח", כדבריהם, ולא רק בגלל הטיול בנחל, הגמלים ומצדה – אלה גם, ובעיקר, בגלל כל מה שלמדו על עצמם, על היכולות שלהם ועל כבוד לזולת ועזרה הדדית
שני לילות מחוץ לבית במדבר יהודה, מעגלי שיח במדבר, טיול גמלים, בישול קבוצתי, פעילות ODT והשיא – טיפוס והעפלה למצדה. עד לפני שלושה ימים היו כל החוויות הללו זרות לחלוטין לחניכי יחידת הנוער לב רמון במצפה רמון, אבל עכשיו, אחרי שלושה ימים (17-19.12.2017) של סמינר מנהיגות של מעוף בעין גדי, הן שלהם.

בני הנוער הבינו דרך הידיים והרגליים מהי מנהיגות. הם התמודדו עם קשיים פיזיים ומנטליים, חוו פעילות אתגרית בשטח יחד עם חבריהם לקבוצה ונהנו מפעילויות לילה קבוצתיות, מעגלי שיח וסדנאות מנהיגות, לצד חיבור למורשת העם במדבר יהודה ובמצדה. אבישג ממצפה רמון: "יצאנו לשלושה ימים שלא אשכח לעולם, העזרה מצד החברים לקבוצה כשהיה קשה במסלול, והמעגלים שעשינו בערב עם מדריך קק"ל וצוות ההדרכה שלנו לימדו אותנו המון על עצמנו ועל מה שאנחנו יכולים לעשות".
משיאי הטיול: טיול גמלים. צילום: רותי ביטון, מנהלת יחידת הנוער, מצפה רמון

היום הראשון: מגיעים למדבר

היום הראשון של הסמינר החל בפעילות היכרות של החניכים עם תוכני הסמינר והיכרות עם הנגב. במהלך היום נכנסו חניכי הסמינר לנחל זוהר ולמדו על התחתרות נחלים וכוחו של המדבר. את ארוחת הצהריים סעדה הקבוצה בתוך הנחל על רקע נופו המדהים של ים המלח, שהחניכים הגדירו "עוצר נשימה".

במהלך המסלול עברו החניכים גם פעילות גיבוש, ובסוף היום הגיעו לאנ"א עין גדי שם גם נהנו מסדנת כוכבים ומעגל שיח בנושא שיח מכבד בכלל ושיח מכבד ברשת החברתית בפרט.

היום השני: אל נקיקי נחל ערוגות

היום השני של הסמינר החל במעגל בוקר של החניכים עם מדריכי קק"ל שנושאו שמירת הטבע ומעורבות האדם בשינוי הסביבה. לאחר מעגל הבוקר נסעו החניכים לטייל בנחל ערוגות, ולאורך המסלול נהנו ממי הנחל, מנופי המדבר ומהדרכות טבע. כחלק מפעילות המנהיגות הם הכינו פעילות הדרכה, והפעילו את חבריהם לקבוצה בחידות הדרכה.

כשסיימו את המסלול חיכתה לחניכים ניידת ODT (פעילות אתגרית) של קק"ל, שסיפקה פעילות מאתגרת ומגבשת בתחנות שונות. את היום סיימה הקבוצה במעגלי שיח בנושא גבורה והכנת תחנות הדרכה ליום המחר במצדה.

היום השלישי: מגב הגמל למצדה

היום השלישי והאחרון נפתח בביקור במוזיאון הזכוכית בערד, שם למדו החניכים על מיחזור וקיימות והבינו כיצד אפשר גם למחזר וגם להיות יצירתיים, ואיך עושים שימוש נכון בזכוכית. ממוזיאון הזכוכית המשיכו היישר לחוויה עם דבשת: טיול גמלים מקראי בבקעת קנאים, או כמו שתיארו החניכים, "חוויה שלא נשכח בחיים". אנה מספרת: בהתחלה זה היה ממש מפחיד, אבל לאט לאט צברנו ביטחון והבנו שעם קצת ביטחון גם אפשר ליהנות מטיול הגמלים – וכך, כשעלינו על הגמלים ויצאנו לדרך, כל הקבוצה ביחד התחילה לשיר, ויחד עם הנוף של המדבר והרוח נוצרה לנו חוויה משוגעת".

כשהסתיים טיול הגמלים חיכה לקבוצה שיא חדש – ראש מצדה. הם העפילו אל המבצר המפורסם שבראש ההר, שם נהנו מהדרכות התוכן של המדריכים וממעגל שיח על מנהיגות והקשר שלו לסיפורם של אנשי מצדה.
רותי, מנהלת יחידת הנוער שליוותה את החניכים לאורך כל הסמינר, מספרת: "כל המחנה היה מאורגן בצורה הטובה ביותר, התכנים, המסלולים ואפילו הנהגים – הכל היה פשוט מושלם. אם יצאנו למחנה וחזרנו הביתה כשהילדים מכבדים יותר זה את זה, ומרגישים שיש להם יכולת לעשות ולשנות – אזי כולנו הרווחנו מזה, מצפה רמון הרוויחה ומדינת ישראל הרוויחה. החניכים התחברו עד כדי כך שבתום הסמינר הם לא רצו להיפרד.
"בהזמנות זו אני רוצה לומר תודה ענקית למעוף קק"ל ובייחוד לרועי מרסיאנו על הדאגה עד לפרט האחרון וההובלה המשותפת של הסמינר, כי בלי השותפות הזו הסמינר הזה פשוט לא היה קורה.

"אני רוצה לומר תודה רבה לצוות קק"ל – רועי, עמית, אילנה, בוסתן והמאבטחים – שהוסיפו לאווירה הנהדרת בסמינר, פשוט אין דברים כאלה".
יורדים מהמצדה. צילום: רותי ביטון, מנהלת יחידת הנוער, מצפה רמון

"הסמינר משמעותי לבניית מנהיגות מקומית"

רועי מרסיאנו, רכז מעוף מרחב הדרום, מסכם: "התהליך החינוכי שקורה במצפה רמון בשותפות מלאה עם אגף החינוך ויחידת הנוער לאורך השנה, מוציא תוצרים חינוכיים כמו שראינו בסמינר המנהיגות בעין גדי. היכולת של בני הנוער לשבת במעגלי שיח והמוטיבציה שלהם להשתתף באופן פעיל ומלא יחד עם חבריהם ליישוב בפעילות חינוכית ערכית אינטנסיבית, כפי שראינו, הן אלה שמקנות לילדים בהווה ובעתיד הקרוב והרחוק את היכולת להיות חלק מוביל ופעיל בעשייה חברתית ביישוב.

"המחלקה לתוכניות בפריפריה משקיעה מאמצים רבים בפיתוח דור מנהיגות מקומי בכל רשויות מעוף, וסמינרי המנהיגות הם ללא ספק מהאירועים המשמעותיים שאותה שכבת מנהיגות חווה".