מפגש ראשון: למה לי מורשת?

ארכיון הצילומים של קק"ל
08 פברואר 2021 08:40:12
במפגש הראשון יכירו החניכים את המושגים זיכרון לאומי ומורשת, ואת חשיבותם לגיבוש הזהויות האישית, החברתית והלאומית. כמו כן, נתחיל לפתח את החיבור לנושא אתר ההנצחה

מטרות המפגש

  • היכרות עם המושגים זיכרון לאומי ומורשת.
  • הבנת חשיבות ההיסטוריה והמורשת לגיבוש זהויות אישית, חברתית ולאומית.
  • חיבור אישי-רגשי של החניכים לנושא הזיכרון ויצירת עניין ללמידה על אתר הנצחה.


משך המפגש: שעה וחצי (אפשר לפצל לשני מפגשים)

חלק א': זיכרון אישי, 25 דקות

משחק פתיחה: זיכרונות ילדות
העמידו את החניכים במעגל, והנחו אותם לחשוב על זיכרון או על מספר זיכרונות ילדות שיש להם, משהו משמעותי שקרה להם.

מסרו לחניכים כדור – בכל פעם שמגיע אל החניך כדור הוא צריך לספר על אותו זיכרון (לא יותר משני משפטים. למשל: אני זוכר את הפעם הראשונה שבה ראיתי את אחותי הקטנה, אני זוכר שנפלתי מהמגלשה, אני זוכר את היום הראשון בכיתה א', כשפחדתי להיכנס לכיתה, אני זוכר שהלכתי לישון אצל סבתא עם בני דודים, אני זוכר משהו מצחיק שקרה לי...). החניכים מוסרים את הכדור זה לזה. כאשר הכדור מגיע לחניך שאינו יודע מה להגיד, הוא מתיישב. המשחק מסתיים כאשר נשארים לעמוד רק חניכים בודדים.

אם הפעילות מתבצעת מרחוק (online), יש לחשוב על דרך אחרת להעברת השיחה בין המשתתפים, למשל: כל אחד "מעביר" למישהו אחר (אומר את שמו).

פעילות חשיבה ודיון: מהו זיכרון אישי?
הנחו את החניכים לשבת, חלקו להם דפים ואמרו להם לכתוב זיכרון אישי משמעותי שהיה להם (משהו שקשור במשפחה, בחברים, בדבר מה שקרה להם, משהו שמח, עצוב, אירוע מרכזי).
לאחר שכתבו, הנחו אותם לחשוב ולכתוב ולעצמם על הדף: האם הזיכרון "חיובי" או "שלילי"? איזה רגש הוא מעורר בי? איך הזיכרון הזה השפיע על האופי שלי? על הזהות שלי? על מי שאני?

אם הפעילות מתבצעת online, שלחו למשתתפים קובץ או הכינו מצגת שיתופית.

משסיימו, ערכו שיחה עם הקבוצה. בקשו ממספר חניכים לשתף בזיכרון שלהם ובאופן שבו השפיע על הזהות שלהם.

חלק ב': זיכרון קולקטיבי, 25 דקות

מדרש תמונה
פזרו ברחבי החדר תמונות המייצגות אירועים משמעותיים בחיי המדינה והחברה הישראלית (מצורפות כאן). לצד כל תמונה תלו דף נייר, או חלקו לחניכים דפים אישיים. הנחו את החניכים להסתובב בין התמונות ולכתוב מה הם רואים, את שמות או תיאור האירועים, מושגים ורגשות שעולים בהם מצפייה בתמונות.

אם הפעילות מתבצעת online, ערכו את התמונות על מצגת או פאדלט.

דוגמאות לתמונות אירועים: מלחמת ששת הימים 1967, מבצע צוק איתן 2014, ישיבה במקלטים, יצחק רבין בערב הירצחו 1995, מסע לפולין, מחנה אושוויץ, מעמד הכרזת המדינה 1948, חזרתו של גלעד שליט 2011 ,זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון 2018, טקס יום הזיכרון, חתימת הסכם שלום עם ירדן 1994, זכיית ספורטאים ישראלים באולימפיאדה בריו 2016, נפילת מגדלי התאומים 2001, סגר בתקופת קורונה 2020.

טקס חתימת הסכם השלום עם ירדן. פלאש 90, ארכיון הצילומים של קק"ל
שיחה ודיון: זיכרון ומורשת, וחשיבותם לגיבוש זהות חברתית ולאומית
הושיבו את החניכים במעגל. עברו יחד על הדברים שכתבו החניכים. שאלו:
  • מה משותף לאירועים בתמונות? (כולם אירועים הנמצאים בזיכרון הקולקטיבי של החברה הישראלית.)
  • האם נכחתם באירועים האלה? האם חוויתם אותם באופן אישי?
  • איך הזיכרונות הללו משפיעים על הזהות שלכם? על האופי שלכם? על הדעות שלכם? על מי שאתם?
  • מה ההבדל בין הזיכרונות שכתבתם קודם (האישיים) לבין האירועים והזיכרונות הללו?
  • מה גורם לכך שלמרות שלא היינו נוכחים באירועים הללו הם חלק מהמהות שלנו?


הקריאו את ההגדרות של זיכרון קולקטיבי ומורשת:
זיכרון קולקטיבי:
זיכרון משותף לכל החברה. אירועים מן העבר אשר לעיתים נחוו על ידי האדם באופן ישיר, ולעיתים הועברו על ידי אחרים. נבנה משילוב של עובדות עם דימויים ומיתוסים.

הזיכרון הקולקטיבי, בניגוד לאישי, נזקק למתווכים אשר יעצבו את דמותו ויהפכוהו לכזה. מתווכים אלה הם מערכת החינוך, המדינה, התקשורת, האקדמיה ומנגנוני הנצחה.

מורשת: אוסף ערכים, שפה, כללים, מסורות, מנהגים, נורמות ותרבות של חברה או קבוצה, המועברים מדור לדור, בעל פה או בכתב.

המשיכו את הדיון, שאלו:

  • מה לדעתכם תפקיד הזיכרונות הקולקטיביים, הלאומיים?
  • מהן המשמעות והחשיבות של מורשת? למה זה חשוב לנו כעם, כחברה?


הקריאו את המשפטים הבאים:

  • "עם שאיננו מכבד את עברו, ההווה שלו דל, ועתידו לוּט בערפל"
    (יגאל אלון, מפקד הפלמ"ח, מראשי צה"ל בראשיתו, שר בממשלת ישראל)
  • "ומצבות זיכרון מונחות בכל מקום כמו משקלות, כדי שתולדות הארץ לא יעופו ברוח כמו ניירות"
    (יהודה עמיחי, השיר "ארץ מסוכנת", תשמ"ה)


המשיכו את הדיון, שאלו:

  • למה חשוב לנו כחברה לשמר זיכרון ומורשת?
  • באילו אמצעים אנחנו עושים את זה?


אפשרו לחניכים להתייחס לתמונות שראו, ולהציע דרכים נוספות. סכמו את השיחה בהדגשת חשיבות הזיכרון והמורשת לעיצוב הזהות החברתית לאומית שלנו. האירו בפני החניכים את הדרכים הקיימות לחיזוק זיכרון לאומי וגיבוש זהות: אנדרטאות ואתרי הנצחה, טקסים, פעילויות חינוך והסברה, ימי זיכרון, סרטים, ספרים ועוד.

חלק ג': הנצחה שהשפיעה עליי, 30 דקות

הנחו את החניכים לחשוב על אתר הנצחה או אנדרטה שהם מכירים, שביקרו בו או היו נוכחים בטקס שנערך בו. כל אחד מהחניכים יחפש מידע על האתר/אנדרטה ועל האירוע (בעזרת האינטרנט) ויכין תוצר המספר על האתר, באמצעות השאלות הבאות:

  • מה הסיפור שהאתר מספר?
  • כמה אנשים מונצחים באתר?
  • האם הם אזרחים? חיילים?
  • האם מדובר באדם מבוגר/ילד/נער?
  • איפה הוא ממוקם?
  • איך הוא נראה?
  • אם חוויתם חוויה אישית מהאתר, תארו אותה. (למשל: טיול באתר, נוכחות בטקס, קשר לאחד המונצחים.)


את התוצרים של החניכים אספו וארגנו באחד מהאמצעים הבאים: פלקטים בגודל A4 המפוזרים ברחבי החדר, מצגת שיתופית, פאדלט, צילום סרטונים אישיים של החניכים מספרים על האתרים, קבוצת וואטסאפ ייעודית לשיתוף התוצרים או כל אמצעי שיתוף אחר.

דגש למנחה:
כל אחד מהחניכים היה נוכח בטקסי זיכרון או ביקר באתר הנצחה בטיול חינוכי או אישי. אם החניכים מתקשים בבחירה, עזרו להם להיזכר. אם לא יצליחו, הנחו אותם לחשוב על סיפור מקרה הקשור לזיכרון לאומי שאותו הם זוכרים, שהשפיע עליהם, עורר אצלם רגש. אם הם עדיין לא מצליחים – צוותו אותם לחניכים אחרים, למשימה בזוגות.

מה הסיפור שהאתר מספר? האנדרטה לזכר נופלי מלחמת לבנון השנייה בכפר גלעדי. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל

חלק ד': שיחה ודיון מקדים, 10 דקות

אם הזמן מאפשר, אפשרו לחניכים להציג את האתרים שחקרו. אם לא מתאפשר, שלחו את התוצר המשותף לחניכים בתום הפעילות. סכמו את הפעילות בשיחה. שאלו:

  • אילו מחשבות ורגשות עוררה בכם הפעילות היום? מה למדתם על עצמכם בפעילות הזו?
  • במה תרם לכם השיתוף של חברי הקבוצה האחרים?
  • מה הבנתם על הזהות החברתית-לאומית שלכם מפעילות זו?
  • האם, לדעתכם, לנוער יש תפקיד בהקשר של זיכרון לאומי ומורשת? אם כן – מהו?
  • האם אתם מכירים אתר הנצחה ביישוב שלנו או בסביבה שלו? מה האתר מנציח? מה אתם יודעים עליו?


הציגו לחניכים את מערך הפעילות המלא – פעילות לאימוץ אתר הנצחה ביישוב – וספרו להם על האתר הנבחר ביישובכם (אם קיימים מספר אתרים, החליטו יחד על האתר שתרצו לאמץ). הסבירו לחניכים כי בפעילות הבאה ילמדו על האתר ועל הסיפור שלו, ובהמשך יחשבו על דרכים לאימוץ האתר, יתכננו את הפרויקט ויבצעו אותו (יחד עם חניכים נוספים, משפחות וקהילה, בהתאם לבחירתם).

לסיכום ולקראת המפגש הבא בקשו מהחניכים ועודדו אותם לקרוא על האתר הנבחר, לבקר בו ולצלם אותו אם אפשר, ולהביא למפגש הבא חומרים שמצאו עליו.