מפגש שני: אתר ההנצחה שאנחנו מאמצים

אתר ההנצחה לזכר חללי בית ג'ן. צילום: רקפת הימן זהבי
08 פברואר 2021 08:40:12
במפגש השני יכירו החניכים את אתר ההנצחה הנבחר, ויחלו באיסוף מידע ובלמידה על האתר

מטרות המפגש

  • היכרות עם אתר ההנצחה הנבחר.
  • למידה על האתר.
  • יצירת חיבור רגשי-ערכי של החניכים לסיפור האתר.


משך המפגש: שעה וחצי

חלק א': חקר אתר, 10 דקות

פתיחה: מה אנחנו יודעים?
פתחו את המפגש באזכור המפגש הקודם, שבו עסקתם בנושאי זיכרון, מורשת ואתרי הנצחה. הזכירו את המשימה שנתתם בסוף המפגש ושאלו את החניכים אם ביקרו באתר הנצחה, שאלו או קראו על אתר כלשהו. פרסו דף גדול במרכז החדר והנחו את החניכים לומר או לכתוב את כל מה שהם יודעים על האתר.
הסתכלו עם החניכים על המידע שכתבו ונסו יחד איתם לחלק את המידע לכמה נושאים:
סיפור האנדרטה, סיפורים אישיים של החללים המונצחים בה, פרטים על הקמת האתר, מבנה האתר והאלמנטים האומנותיים שנראים בו, הסביבה והשטח של האתר.

אתר ההנצחה לזכר חללי בית ג'ן. צילום: רקפת הימן זהבי
פעילות חקר על האתר
חלקו את החניכים לקבוצות על פי הנושאים. כל קבוצה תהיה אחראית על איסוף המידע ולמידה על הנושא שקיבלה בהקשר לאתר ההנצחה.
חלקו לחניכים את מבנה תיק המידע (באמצעות מסמך משותף או מצגת שיתופית).


דוגמאות לתיקי תוכן של אתרים:


הנחו את החניכים לאסוף מידע בעזרת חיפוש ברשת, למשל באתרים הבאים:


נושאי הקבוצות:

  • סיפור האתר/האנדרטה (סיפור מרכזי, קרב, אירוע, עיר, קבוצה חברתית/עדה, סיפור הקמה).
  • סיפורים אישיים של החללים המונצחים במקום.
  • מבנה האתר והאמצעים האומנותיים שבהם השתמשו בבנייתו.
  • הסביבה והשטח של האתר, נגישות והגעה לאתר.
  • הכנה למפגש עם איש עדות: למידה על האיש, הסיפור, הכנת שאלות.


דגשים למנחה:
אם מפגש אחד לא מספיק לחקר מעמיק על האתר, אפשר להרחיב לשני מפגשים, או להפנות את החניכים להמשך למידה עצמאית בבית, בין המפגשים.
במסגרת איתור המידע אפשר לשלב ריאיון עם אנשים הקשורים לאתר – בני משפחה, לוחמים מהתקופה, חיילים ובעלי תפקידים ברשות המקומית. במקרה זה יש לנסות לאתר את אנשים שקשורים לאירוע טרם המפגש או במהלכו, ולקבוע איתם פגישה, שלקראתה ינסחו החניכים במהלך המפגש את שאלות הריאיון.

שאלות לדוגמה:

  • ספר לנו על עצמך (היכרות בסיסית)
  • מה הקשר שלך לאתר?
  • מה אתה יודע על הסיפור של האתר?
  • האם אתה מכיר מישהו שמונצח באתר?
  • האם אתה יכול לספר לנו על מישהו שמונצח כאן?
  • מה היה חשוב לכם כשהקמתם את האתר (שאלה לבעלי תפקידים)?
  • עכשיו, כשעברו הרבה שנים מאז המקרה, מה אתה זוכר/מרגיש? מה חשוב שיידעו המבקרים באתר?
  • מה היית רוצה שאנחנו, כקבוצת נוער שתאמץ את האתר, נעשה בו?

חלק ב': למידה משותפת והכנה לסיור באתר, 30 דקות

שיתוף תוצרי הלמידה
בחלק זה יציגו החניכים את תוצרי הלמידה של הקבוצות. כל קבוצה תציג לקבוצות האחרות את ההיבטים השונים של האתר שעליהם למדה.

דגשים למנחה:
יש לצאת מנקודת הנחה שבמהלך הלמידה הקבוצות נחשפו גם לתכנים של הקבוצות האחרות, אך לא העמיקו בהם. הדבר אינו גורע מתהליך השיתוף בין הקבוצות, אלא מוסיף לו. חזרה על תכנים בין הקבוצות מחזקת את הלמידה ואת הקשרים בין הנושאים. אם מתעוררות שאלות סביב חלוקת התכנים, הנחו את החניכים להעמיק בנושא שקיבלו. הדגישו בפניהם שמטרת הלמידה היא משותפת, הרצון הוא שכולם יכירו את הכול, ולכן אין בעייתיות בשילוב בין התכנים או חזרתיות.

הכנה לסיור באתר
הנחו את החניכים לחשוב יחד: אילו פרטי מידע נוספים על האתר, שלא הצליחו לאתר במקורות המידע, היו רוצים לקבל? מה אפשר ללמוד על האתר משהות בו, דברים שאי אפשר ללמוד באתרי האינטרנט ובספרים?
הסבירו לחניכים כי מטרת הפעילות ומטרת הביקור באתר היא תכנון פעילות ל"אימוץ אתר", פעולה למען האתר, שימור ותחזוקה והעלאת המודעות של הקהילה לאתר ולסיפור.
הנחו את החניכים לנסח שאלות ופרטים נוספים שהיו רוצים לברר על האתר, בהקשר למשימה, ולכתוב את השאלות בתיק התוכן שהכינו (קובץ שיתופי, מצגת שיתופית).

שאלות לדוגמה:
האם האתר נקי? כמה אנשים הוא יכול להכיל? האם הוא נגיש? האם אפשר לבצע בו פעילות? מה האתר דורש לצורך התחזוקה השוטפת? מי מגיע אליו? ועוד.

לסיכום, אמרו לחניכים שהפעילות הבאה תיערך באתר עצמו. תכננו איתם את מועד ההגעה לאתר ואת דרכי ההגעה. צרו אחריות בקרב החניכים לגבי הגעה לאתר, תזכורת על המפגש, ציוד מתאים (מים, כובע, נעליים סגורות).

למפגש השני בקובץ להדפסה, לחצו כאן

כיכר הגיבורים ברמלה. האתר מנציח את סיפור מבצע דני וכיבוש רמלה. צילום: רקפת הימן זהבי