משך המפגש: שעה וחצי
פתיחה: מה אנחנו יודעים?פתחו את המפגש באזכור המפגש הקודם, שבו עסקתם בנושאי זיכרון, מורשת ואתרי הנצחה. הזכירו את המשימה שנתתם בסוף המפגש ושאלו את החניכים אם ביקרו באתר הנצחה, שאלו או קראו על אתר כלשהו. פרסו דף גדול במרכז החדר והנחו את החניכים לומר או לכתוב את כל מה שהם יודעים על האתר.הסתכלו עם החניכים על המידע שכתבו ונסו יחד איתם לחלק את המידע לכמה נושאים:סיפור האנדרטה, סיפורים אישיים של החללים המונצחים בה, פרטים על הקמת האתר, מבנה האתר והאלמנטים האומנותיים שנראים בו, הסביבה והשטח של האתר.
הנחו את החניכים לאסוף מידע בעזרת חיפוש ברשת, למשל באתרים הבאים:
נושאי הקבוצות:
דגשים למנחה:אם מפגש אחד לא מספיק לחקר מעמיק על האתר, אפשר להרחיב לשני מפגשים, או להפנות את החניכים להמשך למידה עצמאית בבית, בין המפגשים.במסגרת איתור המידע אפשר לשלב ריאיון עם אנשים הקשורים לאתר – בני משפחה, לוחמים מהתקופה, חיילים ובעלי תפקידים ברשות המקומית. במקרה זה יש לנסות לאתר את אנשים שקשורים לאירוע טרם המפגש או במהלכו, ולקבוע איתם פגישה, שלקראתה ינסחו החניכים במהלך המפגש את שאלות הריאיון.שאלות לדוגמה:
שיתוף תוצרי הלמידהבחלק זה יציגו החניכים את תוצרי הלמידה של הקבוצות. כל קבוצה תציג לקבוצות האחרות את ההיבטים השונים של האתר שעליהם למדה.דגשים למנחה:יש לצאת מנקודת הנחה שבמהלך הלמידה הקבוצות נחשפו גם לתכנים של הקבוצות האחרות, אך לא העמיקו בהם. הדבר אינו גורע מתהליך השיתוף בין הקבוצות, אלא מוסיף לו. חזרה על תכנים בין הקבוצות מחזקת את הלמידה ואת הקשרים בין הנושאים. אם מתעוררות שאלות סביב חלוקת התכנים, הנחו את החניכים להעמיק בנושא שקיבלו. הדגישו בפניהם שמטרת הלמידה היא משותפת, הרצון הוא שכולם יכירו את הכול, ולכן אין בעייתיות בשילוב בין התכנים או חזרתיות.הכנה לסיור באתרהנחו את החניכים לחשוב יחד: אילו פרטי מידע נוספים על האתר, שלא הצליחו לאתר במקורות המידע, היו רוצים לקבל? מה אפשר ללמוד על האתר משהות בו, דברים שאי אפשר ללמוד באתרי האינטרנט ובספרים?הסבירו לחניכים כי מטרת הפעילות ומטרת הביקור באתר היא תכנון פעילות ל"אימוץ אתר", פעולה למען האתר, שימור ותחזוקה והעלאת המודעות של הקהילה לאתר ולסיפור.הנחו את החניכים לנסח שאלות ופרטים נוספים שהיו רוצים לברר על האתר, בהקשר למשימה, ולכתוב את השאלות בתיק התוכן שהכינו (קובץ שיתופי, מצגת שיתופית).שאלות לדוגמה:האם האתר נקי? כמה אנשים הוא יכול להכיל? האם הוא נגיש? האם אפשר לבצע בו פעילות? מה האתר דורש לצורך התחזוקה השוטפת? מי מגיע אליו? ועוד.לסיכום, אמרו לחניכים שהפעילות הבאה תיערך באתר עצמו. תכננו איתם את מועד ההגעה לאתר ואת דרכי ההגעה. צרו אחריות בקרב החניכים לגבי הגעה לאתר, תזכורת על המפגש, ציוד מתאים (מים, כובע, נעליים סגורות).למפגש השני בקובץ להדפסה, לחצו כאן